Використання позитивного досвіду великобританії у підготовці майбутніх вчителів в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18689Abstract
У статті подано елементи порівняльного аналізу підготовки майбутніх учителів у системі вищої освіти Великобританії та розглянуто можливості використання позитивного досвіду Великобританії у підготовці молодих фахівців в Україні. Висловлено припущення про те, що вивчення і порівняльний аналіз зарубіжного досвіду може підвищити якісний рівень підготовки педагогічних кадрів і соціальну значущість вітчизняної системи педагогічної освіти, допоможе виявити і розглянути нові підходи до професійного становлення вчителя, а також відмовитися від загальноприйнятих штампів у навчанні й вихованні підростаючого покоління.
Автор статьи предлагает элементы сравнительного анализа подготовки будущих учителей в системе высшего образования Великобритании и рассматривает возможности использования позитивного опыта Великобритании в подготовке молодых специалистов в Украине. Автор предполагает, что изучение и сравнительный анализ зарубежного опыта может повысить качественный уровень подготовки педагогических кадров и социальную значимость отечественной системы педагогического образования, поможет обнаружить и рассмотреть новые подходы к профессиональному становлению учителя, а также отказаться от общепринятых штампов в сфере обучения и воспитания подрастающего поколения.
The article considers the comparative analysis of future teachers’ training in the system of higher education of Great Britain and the possibilities of using positive experience of Great Britain in training young specialists in Ukraine. A study and comparative analysis of foreign experience can promote the high-quality level of training pedagogical personnel and social meaningfulness of the domestic system of pedagogical education , as well as will help to discover and consider the new ways of teacher training, and refuse from the generally accepted stamps in the area of education of new generation.
References
Парінов А. В., Пуховська Л. П. Проблеми змісту педагогічної освіти в зарубіжних країнах // Вища пед. освіта : наук.-метод. зб. – Вип. 17. – К., 1994. – С. 13–18.
Задорожна І. П. Особливості методичної підготовки вчителів англійської мови у Великій Британії : дис. …канд. пед. наук. – Тернопіль, 2002. – 236 с.
Burchell H. Making a difference: a study of the impact of continuing professional development on professional practice / H. Burchell, J. Dyson, M. Ress // Journal of in-service education. – 2002. – Vol. 28. – № 2. – P. 219–229.
Communication from the Commission to the Council and the European Parliament. Improving the quality of teacher education. – Brussels, 2007. – 16 p.
Flecknoe M. Can CPD for teachers be shown to raise pupils’ achievement, M. Flecknoe // Journal of in-service education. – 2000. – № 26(3). – P. 451–457.
Gray S. L. Definition the future: an interrogation of education and time / S. L. Gray // British Journal of sociology in education. – 2004. – Vol. 25. – № 3, July. – P. 323–340.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Хижняк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.