Розвиток інклюзивної компетентності вчителя: швейцарський досвід

Authors

  • Тетяна П'ятакова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18691

Abstract

Автор статті досліджує актуальну проблему розвитку інклюзивної компетентності як інтегральної особистісно-професійної компетентності сучасного вчителя. Швейцарські досягнення у галузі професійної підготовки вчителів до здійснення інклюзивного навчання стали основою дослідження.

Автор статьи исследует актуальную проблему развития инклюзивной компетентности как интегральной личностно-профессиональной компетентности современного учителя. Швейцарские достижения в подготовке учителей для работы в инклюзивной школе легли в основу данного исследования.

The author dedicates her article to the actual problem of inclusive competence development studying it as the integral personal-and-professional competence of any modern teacher. Swiss advancement in professional teachers’ training for inclusive class became the conceptual framework of this research.


References

Педагогика : учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. – М. : Школа-Пресс, 1998. – 512 с.

Радионова Н. Ф., Тряпицына А. П. Перспективы развития педагогического образования: компетентностный подход / Н. Ф. Радионова, А. П. Тряпицына // Человек и образование. – № 4, 5. – 2006. – С. 8–9.

Стангвик Г. Политика интегрированного обучения в Норвегии / Г. Стангвик // Интегрированное обучение: мировой опыт / под ред. С. Пейла, К. Мейера и С. Хегарти. – Лондон, 1997. – С. 156.

Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки : автореф. дисc. на соискание науч. степени канд. пед. наук :13.00.08 / Ильмира Наильевна Хафизуллина. – Астрахань, 2008. – 46 с.

Building Capacity of Teachers / Facilitators in Technology-Pedagogy Integration for Improved Teaching and Learning: Final Report/ UNESCO. – Bangkok : UNESCO Bangkok, 2004. – 72 p.

DeSeCo: Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.deseco.admin.ch/

Linda Allal, Moffier Lucie Lopez // Formative Assessment. Improving Learning in Secondary Classrooms. – OECD Centre for Educational Research and Innovation. – Paris : OECD Publishing, 2005. – P. 241–264.

Studying in Switzerland. Universities of Teacher Education. SCTE (Swiss Conference of Rectors of Universities of Teacher Education. – Bern, 2007. – 48 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.swissuniversity.ch

Studying in Switzerland: Universities of Teacher Education 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sciex.pl/sites/sciex.pl/files/Universities_of_teacher_education_Switzerland_2009.pdf

Swiss Federal Equal Opportunity at Universities Programme 2000–2011[Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.swissuniversity.ch

Teacher training – basic and specialist teacher training – Switzerland. National overview thematic areas of European Agency for Development in Special Needs Education [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.european-agency.org.

Towards Institutional Accreditation: the Swiss Experience / 2nd Athens International Conference on University Assessment (12 October 2007). – OAO. – 2007. – 22 p.

How to Cite

П’ятакова, Т. (2013). Розвиток інклюзивної компетентності вчителя: швейцарський досвід. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18691

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL