Розвиток інклюзивної компетентності вчителя: швейцарський досвід
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18691Abstract
Автор статті досліджує актуальну проблему розвитку інклюзивної компетентності як інтегральної особистісно-професійної компетентності сучасного вчителя. Швейцарські досягнення у галузі професійної підготовки вчителів до здійснення інклюзивного навчання стали основою дослідження.
Автор статьи исследует актуальную проблему развития инклюзивной компетентности как интегральной личностно-профессиональной компетентности современного учителя. Швейцарские достижения в подготовке учителей для работы в инклюзивной школе легли в основу данного исследования.
The author dedicates her article to the actual problem of inclusive competence development studying it as the integral personal-and-professional competence of any modern teacher. Swiss advancement in professional teachers’ training for inclusive class became the conceptual framework of this research.
References
Педагогика : учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. – М. : Школа-Пресс, 1998. – 512 с.
Радионова Н. Ф., Тряпицына А. П. Перспективы развития педагогического образования: компетентностный подход / Н. Ф. Радионова, А. П. Тряпицына // Человек и образование. – № 4, 5. – 2006. – С. 8–9.
Стангвик Г. Политика интегрированного обучения в Норвегии / Г. Стангвик // Интегрированное обучение: мировой опыт / под ред. С. Пейла, К. Мейера и С. Хегарти. – Лондон, 1997. – С. 156.
Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки : автореф. дисc. на соискание науч. степени канд. пед. наук :13.00.08 / Ильмира Наильевна Хафизуллина. – Астрахань, 2008. – 46 с.
Building Capacity of Teachers / Facilitators in Technology-Pedagogy Integration for Improved Teaching and Learning: Final Report/ UNESCO. – Bangkok : UNESCO Bangkok, 2004. – 72 p.
DeSeCo: Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.deseco.admin.ch/
Linda Allal, Moffier Lucie Lopez // Formative Assessment. Improving Learning in Secondary Classrooms. – OECD Centre for Educational Research and Innovation. – Paris : OECD Publishing, 2005. – P. 241–264.
Studying in Switzerland. Universities of Teacher Education. SCTE (Swiss Conference of Rectors of Universities of Teacher Education. – Bern, 2007. – 48 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.swissuniversity.ch
Studying in Switzerland: Universities of Teacher Education 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sciex.pl/sites/sciex.pl/files/Universities_of_teacher_education_Switzerland_2009.pdf
Swiss Federal Equal Opportunity at Universities Programme 2000–2011[Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.swissuniversity.ch
Teacher training – basic and specialist teacher training – Switzerland. National overview thematic areas of European Agency for Development in Special Needs Education [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.european-agency.org.
Towards Institutional Accreditation: the Swiss Experience / 2nd Athens International Conference on University Assessment (12 October 2007). – OAO. – 2007. – 22 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Тетяна П'ятакова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.