Особливості організації релігійної освіти у Північній Ірландії (історія й сучасність)

Authors

  • Яна Полякова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18744

Abstract

У статті розглянуто особливості організації релігійної освіти у Північній Ірландії та її законодавче підґрунтя. Представлено педагогічні підходи до викладання релігії в школах, проаналізовано особливості підготовка вчителів до викладання предметів релігієзнавчого циклу. Окреслено головні проблеми і тенденції розвитку релігійної освіти в Північній Ірландії.

В статье рассмотрены особенности организации религиозного образования в Северной Ирландии, законодательный и исторический базис преподавания религии в школах, подготовка учителей, современные достижения и проблемы.

The article considers the peculiarities of religious education in Northern Ireland, legislative and historical foundation of teaching religion at schools, teacher training, current achievements and problems.



References

Barnes L. P. Religion, Education and Conflict in Northern Ireland / L. P. Barnes // Journal of Beliefs and Values. – 2005. – Volume 26(2). – P. 123–138.

Barnes L. P. World religions in the Northern Ireland Curriculum / L. P. Barnes // Journal of Beliefs and Values. – 2002. – Volume 23(1). – P. 19–32.

Council for the Curriculum, Examination and Assessment in Northern Ireland [Electronic resource]. – URL : http://www.ccea.org.uk.

Jackson R. Rethinking Religious Education and Plurality: Issues in Religious Diversity and Pedagogy / R. Jackson. – London : Routledge Falmer, 2004. – 356 p.

Religion and Education in Europe: Developments, Contexts and Debates / Jackson R., Siebren M., W. Weisse and J.-P. Willaime (eds.). – Münster : Waxmann, 2007. – 246 p.

Religious Education in Europe. Situation and current trends in schools / E. Kuyk, R. Jense, D. Lankshear, E. L. Manna, P. Schreiner (Eds.). – IKO Publishing House, 2007. – P.

–31.

How to Cite

Полякова, Я. (2013). Особливості організації релігійної освіти у Північній Ірландії (історія й сучасність). Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18744

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA