Професійно-орієнтоване навчання іноземних мов як напрям європейської іншомовної освіти

Authors

  • Оксана Максименко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18748

Abstract

Стаття присвячена характеристиці професійно-орієнтованого навчання іноземних мов як напряму європейської іншомовної освіти. Автор розкриває тлумачення терміна «професійно-орієнтоване навчання іноземних мов», який використовується для позначення напряму в іншомовній освіті. У статті представлені мета напряму та його цілі для різних рівнів освіти. У ній також розглянуті особливості змісту зазначеного напряму та підходи до його визначення.

Статья посвящена характеристике профессионально-ориентированного обучения иностранным языкам как направлению европейского иноязычного образования. Автор раскрывает трактовку термина «профессионально-ориентированное обучение иностранному языку», который используется для обозначения направления в иноязычном образовании. В статье представлены цель направления и его задачи для задействованных уровней образования. В ней также рассматриваются особенности содержания направления и подходы к его определению.

The article is devoted to the characteristic of the vocationally oriented language learning as a sector of the European foreign language education. It describes the interpretation of the term «vocationally oriented language learning» used for determining the sector in the foreign language education. It includes the aims of the sector and its objects according to the levels of the education involved. It also analyses the peculiarities of the content and the approaches to its choosing.



References

Большой англо-русский словарь : в 2-х т. / авт.: Ю. Д. Апресян, И. Р. Гальперин, Р. С. Гинзбург и др. ; под общ. рук. И. Р. Гальперина и Э. М. Медниковой. – 4-е изд., испр., с Дополнением. – М. : Рус. Яз., 1988. – Т. 2. N-Z. – 1072 с.

Dictionary of the English Language. – Fourth Edition. – Published by Houghton Mifflin Company, 2009.

Collins English Dictionary – Complete and Unabridged HarperCollins Publishers, 2003.

Fitzpatrick A. Certification and Evaluation in VOLL. Descriptive Parameters, Organization and Assessment // Languages for Work and Life: the Council of Europe and Vocationally Oriented Language Learning / Gerd Egloff, Anthony Fitzpatrick, Education Committee: Council for Cultural Co-operation. – Strasbourg : Council of Europe. Publishing, 1997. – Р. 66–86.

Recommendation № R(98) 6 of the Committee of Ministers to member states concerning modern languages. Council of Europe. Committee of Ministers [Electronic resource]. – Р. 33–37. – URL : https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet.CmdBlobGet&InstranetImage=530647&SecMode=1&DocId=459522&Usage=2.

Trim J. L. M. Commentary on Recommendation № R(98)6 of the Committee of Ministers to Members States concerning Modern Languages / J. L. M. Trim. – Strasburg : Council for Cultural Co-operation, 1998. – 12 p.

Олейникова О. Н. Глоссарий терминов профессионального образования и рынка труда / О. Н. Олейникова, А. А. Муравьева. – М. : Центр изучения проблем профессионального образования, 2001. – 63 с.

Egloff G. Languages for Work and Life. The Council of Europe and Vocationally Oriented Language Learning (VOLL) // Languages for Work and Life: the Council of Europe and vocationally oriented language learning / Gerd Egloff, Anthony Fitzpatrick, Education Committee: Council for Cultural Co-operation. – Strasburg : Council of Europe Publishing, 1997. – P. 1–24.

Report on Workshop 3A: Languages for work and life: needs analysis, specification of objections and evaluation strategies for vocationally oriented languages learning in upper secondary, vocational education (15–20) and adult education, 5–11 May 1991, Schotten, Germany / G. Egloff, A. Fitzpatrick ed. –Strasbourg : Council of Europe Publishing, 1991. – 105 p.

Report on Workshop 6A: Learning to learn languages in vocationally oriented education [upper secondary (16 to 20) and adult education], 30 September – 5 October 1991, Tampere, Finland / Riitta Lampola ed. – Helsinki: National Board of Education, 1991. – 93 p.

Language learning and working competences / Stenberg K. (ed). – Strasbourg : Council for Сultural Сo-operation. Council of Europe Publishing, 2000. – 102 p.

Language learning for European Citizenship. Final Report of the Project Group (1989–1996) / John Trim. – Strasbourg: Educational Committee, 1997. – 101 p.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва, – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.

How to Cite

Максименко, О. (2013). Професійно-орієнтоване навчання іноземних мов як напрям європейської іншомовної освіти. Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18748

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA