Розвиток кадрового потенціалу навчальних закладів системи вищої освіти: зарубіжний досвід
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18765Abstract
У статті досліджено світовий досвід розвитку ВНЗ у контексті інноваційного розвитку кадрового потенціалу, вплив зовнішніх і внутрішніх імперативів на його розвиток, реалізацію наукових підходів до означеної проблеми, особливості професійної підготовки персоналу на прикладі розвинутих країн (Японії, США, Німеччини та інших європейських держав) тощо.
В статье проедставлен мировой опыт развития ВУЗов в контексте инновационного развития кадрового потенциала, влияния внешних и внутренних факторов на его развитие, реализацию научных подходов к этой проблеме, особенности профессиональной подготовки персонала на примере развитых стран (Японии, США, Германии и других европейских стран).
The article deals with the higher educational institutions development through innovation human resources development, internal and external imperatives influence on it, importance of scientific approach application, and some peculiatities of personnel training in developed countries (Japan, the USA, Germany etc).
References
Ашон Т. П. Інноваційна діяльність в Україні в контексті міжнародного науково-технічного співробітництва : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.05.01 «Світове господарство і міжнародні відносини» / Т. П. Ашон. – Донецьк, 2006. – 20 с.
Біла книга національної освіти України / Т. Ф. Алексеєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл [та ін.] ; за заг. ред. акад. В. Г. Кременя ; НАПН України. – К. : Інформ. системи,
– 342 с.
Луговий В. І. Світовий досвід професіоналізації освіти: концептуальні засади і практична реалізація / Луговий В. // Педагогіка і психологія. – 2010. – № 2(67). – С. 5–22.
Матрусова Т. Н. Внутрифирменная подготовка кадров в Японки / Т. Н. Матрусова // Проблемы теории и практики управления. – 2004. – № 5.
Науково-освітній потенціал нації: погляд у XXI століття : в 3 кн. / авт. кол.: В. Литвин (кер.), В. Андрущенко, А. Гуржій [та ін.] – К. : Навч. книга, 2004. – Кн. 1: Пріоритет інтелекту. – 2004. – 638 с.
Оболенский С. Є. Менеджмент в корпорации «Хьюлетт – Паккард» / С. Є. Оболенский // Управление персоналом. – 2008. – № 10.
Пуховська Л. П. Розвиток цінностей педагогів у контексті Євроінтеграції / Л. П. Пуховська, О. С. Снісаренко, Л. П. Сніцар. – К., 2010. – 138 с.
Чернишова Є. Формування інформаційно-комунікаційного освітнього середовища університету. / Є. Чернишова // Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». – К., 2009. – Вип. 12. – С. 152–159.
Шакуров А. Р. Аутсорсинг корпоративного университета: будущее профессионального образования сегодня / А. Р Шакуров, Д. С. Щетинина // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2009. – № 3.
Усенко Е. Д. Корпоративный университет как механизм развития компании / Е. Д. Ксенко // Путеводитель предпринимателя. – 2008. – № II.
Уэйн Дж. П. Обучение и развитие персонала: лучшие примеры в мировой практике [Электронный ресурс]. – Режим доступа : www.expo.trainings.ru//conference//archive.
Bache Ian. The Europeanization of Higher Education / Bache Ian. // Journal of Common Market Studies. – Volume 44. – Number 2. – June 2006. – P. 231–248.
Communication from the Commission. The new Generation of the Community Education and Training Programmes after 2006, Brussels, 9.3.2004. COM (2004) 156 final.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Євгенія Чернишова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.