Форми і засоби неперервного професійного розвитку вчителів у США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2012.18771Abstract
У статті представлений аналіз розвитку післядипломної освіти вчителів у США. Метою післядипломної освіти вчителів у США є підвищення кваліфікації для своєчасного задоволення потреб школи, безперервне професійне і особистісне зростання вчителя. Для вирішення цих завдань існує значна різноманітність підходів, форм, методів післядипломної освіти вчителів, як на базі вищих навчальних закладів, так і підвищення кваліфікації безпосередньо в школах.
В статье представлен анализ опыта развития последипломного образования учителей в США. Целью последипломного образования учителей в США является повышение квалификации для своевременных нужд школы, непрерывный профессиональный и личностный рост учителя. Для решения этих задач существует значительное разнообразие подходов, форм, методов последипломного образования учителей, как на базе высших учебных заведений, так и повышение квалификации непосредственно в школах.
The paper presents an analysis of the experience of postgraduate education of teachers in the USA. The aim of postgraduate education of teachers in the U.S. is training for timely needs of the school, continuous professional and personal growth of teachers. To meet these challenges, there is a considerable diversity of approaches, forms and methods of postgraduate education of teachers, both on the basis of higher educational institutions and training directly at schools.
References
Бабкіна К. В. До питання підвищення кваліфікації вчителів зарубіжних країн / Бабкіна К. В. // Проблеми сучасної педагогічної освіти: педагогіка і психологія. – Випуск № 27. – Частина 1. – 2010.
Дамирова З. В. Специализация в системе последипломного образования как форма повышения квалификации / Дамирова З. В. // Політологічні студії. – № 1–2. – 2010.
Закон України «Про освіту» // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 1991. – № 34. – ст. 451.
Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2002. – № 20. – ст. 134.
Коваленко О. Ю. Неперервна педагогічна освіта в США: сучасний стан і перспективи розвитку / Коваленко О.
Ю. // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2010. – № 6(8).
Кошманова Т. С. Розвиток педагогічної освіти у США (1960–2000 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 / Т. С. Кошманова. – К., 2002. – 40 с.
Фрумина Е. Л. Непрерывное образование для педагогов: модели и особенности / Фрумина Е. Л. // Непрерывное образование в политическом и экономическом контекстах / отв. ред. Г. А. Ключарев. – М. : ИС РАН, 2008. – С. 274–292.
Advanced Certification or Advanced Credentialing, U.S. Department of Education / [On-line resource] / access mode: http://www2.ed.gov/programs/credentialing/index.html?exp=0
Fullan M. G. The New Meaning of Educational Change / Fullan M. G. // Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY, 10027, 2001.
Glatthorn A. Teacher development / Glatthorn A. ; in: Anderson, L. (Ed.) ; International Encyclopedia of teaching and teacher education. – second edition. – London : Corwin Press, 1995.
Evaluating CPD: an Overview / Muijs D., Day C., Harris A., Lindsay G. // International Handbook on the Continuing Professional Development of Teachers / Ed. By C. Day, J. Sachs. – Glasgow : Open University Press, 2004. – P. 291–309.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Марина Кривоніс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.