Глобалізація, постмодернізм та цінності освіти (англійською мовою)

Authors

  • Нада Бабіч

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18783

Abstract

У статті критично розглянуто освітні цінності з позиції освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та постмодернізм. Показано контраст між головними інструментами творення цінностей освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та постмодерністським дискурсом плюралізму та «антитоталітарнним вибором».Пов’язаність освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та плюралізм постмодернізму окреслено з можливим та реальним поділом і фрагментаризацією реальності, особливо освіти.

Статья предлагает критический анализ образовательных ценностей с точки зрения образовательной политики, нацеленной на глобализацию и постмодернизм. Показан контраст между главными инструментами создания ценностей глобальной образовательной политики и постмодернистским дискурсом плюрализма и «антитоталитарным выбором».Связь образовательной политики, нацеленной на глобализацию и плюрализм постмодернизма, очерчена с возможным и реальным делением и фрагментаризацией реальности, в частности образования.

In this paper, educational values from the perspective of educational politics of globalisation and from the perspective of postmodernism are critically reconsidered. A dominant instrumentalization of educational values in the educational politics of globalization is contrasted with a postmodernist discourse of plurality and an ‘antitotalitarian option’.The connectedness of the instrumentalization of educational politics of globalization and plurality of postmodernism is indicated with a possible and real particularism and fragmentation of reality, especially education.


References

Amos K. S., Keiner E., Proske M., Radtke F. O. (2002). Globalisation: Autonomy of Education under Siege? Shifting Boundaries between Politics, Economy and Education. European Educational Research Journal, 1,(2): 193–213.

Babić N. (2007), Kompetencije i obrazovanje učitelja. In: N. Babić (Ed), Kompetencije i kompetentnost učitelja. Osijek: Sveučilište J. J. Strossmayera, Učiteljski fakultet, Kherson State University, Kherson, str. 23–43.

De Ruyter D. (2010). After All, How Small is the World? Global Citizenship as an Educationa Ideal. In: Y. Rayel, G. Preyer (Eds), Philosophy of Education in the Era of Globalization. New York: Routledge, str. 51–66.

Dimitriev D. G. (2008). Modernizam, postmodernizam i teorija sadržaja obrazovanja u SAD. Pedagogija, 63(2): 173–182.

Europa 2020. Europska strategija za pametan, održiv i uljučiv rast, 2020. Europska strategija za pametan, održiv i uključiv rast. Bruxelles: Europska komisija. http://www.mobilnost.hr/prilozi/

_1300804774_Europa_2020.pdf.

Eliot G., Fourali C., Issler S. (2010). Education and Social Change. Conecting local and global perspectives. London: Continuum International Publisshing Group.

Muehleisen H. O. (2004). J. Habermas i europska integracija. Politička misao, 41(4): 22–34.

Ogurcov A. P. (2001). Postmodernistkij obraz cheloveka i pedagogika. Chelovek, 10(3): 5–17; (4): 18–25.

Sahlberg P., Oldroyd D. (2010). Pedagogy for Economic Competitiviness and Sustainable Development. European Journal of Education, 45(2): 280–299.

Waks L. J. (2006). Globalization, State Trasformation, and Educational Re-constructuring: Why Postmodern Diversity Will Prevail Over Standardization. Studies in Philosophy and Education, 25(5): 403–424.

Zajda J. (2010). Globalisation and the Politics of Education Reform. In: J. Zajda, M. Geo-Ja Ja (Eds), The Politics of Educational Reforms. Dordrecht: Springer, str. XIII–XXI.

How to Cite

Бабіч, Н. (2013). Глобалізація, постмодернізм та цінності освіти (англійською мовою). Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18783

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN