Глобалізація, постмодернізм та цінності освіти (англійською мовою)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18783Abstract
У статті критично розглянуто освітні цінності з позиції освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та постмодернізм. Показано контраст між головними інструментами творення цінностей освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та постмодерністським дискурсом плюралізму та «антитоталітарнним вибором».Пов’язаність освітньої політики, спрямованої на глобалізацію та плюралізм постмодернізму окреслено з можливим та реальним поділом і фрагментаризацією реальності, особливо освіти.
Статья предлагает критический анализ образовательных ценностей с точки зрения образовательной политики, нацеленной на глобализацию и постмодернизм. Показан контраст между главными инструментами создания ценностей глобальной образовательной политики и постмодернистским дискурсом плюрализма и «антитоталитарным выбором».Связь образовательной политики, нацеленной на глобализацию и плюрализм постмодернизма, очерчена с возможным и реальным делением и фрагментаризацией реальности, в частности образования.
In this paper, educational values from the perspective of educational politics of globalisation and from the perspective of postmodernism are critically reconsidered. A dominant instrumentalization of educational values in the educational politics of globalization is contrasted with a postmodernist discourse of plurality and an ‘antitotalitarian option’.The connectedness of the instrumentalization of educational politics of globalization and plurality of postmodernism is indicated with a possible and real particularism and fragmentation of reality, especially education.
References
Amos K. S., Keiner E., Proske M., Radtke F. O. (2002). Globalisation: Autonomy of Education under Siege? Shifting Boundaries between Politics, Economy and Education. European Educational Research Journal, 1,(2): 193–213.
Babić N. (2007), Kompetencije i obrazovanje učitelja. In: N. Babić (Ed), Kompetencije i kompetentnost učitelja. Osijek: Sveučilište J. J. Strossmayera, Učiteljski fakultet, Kherson State University, Kherson, str. 23–43.
De Ruyter D. (2010). After All, How Small is the World? Global Citizenship as an Educationa Ideal. In: Y. Rayel, G. Preyer (Eds), Philosophy of Education in the Era of Globalization. New York: Routledge, str. 51–66.
Dimitriev D. G. (2008). Modernizam, postmodernizam i teorija sadržaja obrazovanja u SAD. Pedagogija, 63(2): 173–182.
Europa 2020. Europska strategija za pametan, održiv i uljučiv rast, 2020. Europska strategija za pametan, održiv i uključiv rast. Bruxelles: Europska komisija. http://www.mobilnost.hr/prilozi/
_1300804774_Europa_2020.pdf.
Eliot G., Fourali C., Issler S. (2010). Education and Social Change. Conecting local and global perspectives. London: Continuum International Publisshing Group.
Muehleisen H. O. (2004). J. Habermas i europska integracija. Politička misao, 41(4): 22–34.
Ogurcov A. P. (2001). Postmodernistkij obraz cheloveka i pedagogika. Chelovek, 10(3): 5–17; (4): 18–25.
Sahlberg P., Oldroyd D. (2010). Pedagogy for Economic Competitiviness and Sustainable Development. European Journal of Education, 45(2): 280–299.
Waks L. J. (2006). Globalization, State Trasformation, and Educational Re-constructuring: Why Postmodern Diversity Will Prevail Over Standardization. Studies in Philosophy and Education, 25(5): 403–424.
Zajda J. (2010). Globalisation and the Politics of Education Reform. In: J. Zajda, M. Geo-Ja Ja (Eds), The Politics of Educational Reforms. Dordrecht: Springer, str. XIII–XXI.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Нада Бабіч
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.