Від "медіа-грамотності" до "активного громадянства": медіа-компетентність в американській вищій освіті From "madia literacy" to "active citzenship": media competence in american higher education (англійською мовою)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18786Abstract
У сучасній науці медіа грамотність розглядають як відповідну реакцію на все більшу роль медіа у повсякденному житті протягом останніх десяти років. Медіа грамотність розглядають як інструмент інформування громадян про подвійну природу медіа власності та політичного впливу з метою створення умов для усвідомленого вибору під час виборчої компанії. Означений аспект медіа компетентності може бути потужним інструментом формування громадянської позиції. Однак інші сторони медіа обізнаності все ще недооцінюють в американській вищій освіті. У статті йдеться про необхідність виділення медіа грамотності в окрему дисципліну у вищій школі.
В современной науке медиа-грамотность рассматривается как ответная реакция на все возрастающую роль медиа в повседневной жизни в течение последних десяти лет. Медиа-грамотность рассматривают как инструмент информирования граждан о двойственной природе медиа-собственности и политического влияния с целью создания условий для осознанного выбора во время избирательной компании. Обозначенный аспект медиа-компетентности может быть мощным инструментом формирования активной гражданской позиции. Однако другие стороны медиа-осведомленности все еще серьезно недооценивают в американском высшем образовании. В статье обсуждается необходимость выделения медиа-грамотности в отдельную дисциплину в высшей школе.
Contemporary scholarship views media literacy as a response to the increasing role of media in every-day life within the recent decade. Media literacy is seen as an instrument of educating citizens about the intertwinned nature of media-ownerhip and political influences and thus enabling their knowledgeable choice during elections. While the mentioned aspect of media competence can be seen as potent in building up active citizenship, other facets of media-awareness are still underestimated in the U.S. higher education. This paper discusses the need of media literacy as the independent discipline in schooling students.
References
Al-Sharekh A. (2011). Reform and rebirth in the Middle East. Survival: Global Politicsand Strategy, 53, (2), 51–60.
Altschul H. (1996). A crisis of conscience: is community journalism the answer? // Journal of Mass Media Ethics, 11, Р. 166–172.
Baran J. B., Davis D. K. (2006). Mass communication theory. Foundation, ferment, and future. Thomson Wadworth.
Curran J. (2000). Mass media and society. Thousand Oaks: Sage Publications.
DiMaggio P. & E. Hargitai (2001): From the ‘Digital Divide’ to Digital Inequality: Studying Internet Use as Penetration Increases. Working Paper, Center for Arts and Cultural Policy Studies, Princeton: Princeton University.
Ettema J. C. and Glasser T. L. (1998). Custodians of Conscience: Investigative Journalism and Public Virtue. Columbia University Press.
Hobbs R. & A. Jensen (2009). The Past, Present, and Future of Media Literacy Education. Journal of Media Literacy Education, 1, (1–11).
Kellner D. & J. Share (2005). Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26, (3), 369–386.
Nanabhay M. & R. Farmanfarmaian (2011). From spectacle to spectacular: How physical space, social media and mainstream broadcast amplified the public sphere in Egypt’s ‘Revolution’. The Journal of North African Studies, 16, 573–603.
Norman C. (2006). Health literacy: essential skills for consumer health in a networked world. Journal of Medical Internet Research, www.jmle.org.
Overholster G., Hall K. (Eds.). (2000). The Press. Oxford University Press.
Potter W. (2004). Theory of media literacy: A cognitive approach. Routledge Publishers.
Protess D., Cook F. M., Curtin T. R., Gordon M. T., Leff D. R., McCombs M. E. and Miller P. (1987). The impact of investigative reporting on public opinion and policymaking targeting toxic waste. Public Opinion Quarterly, 51, 166–185.
Schultz J. (1988). Reviving the fourth estate: democracy, accountability, and the media.Cambridge University Press.
Tisdell E. (2008). Drawing on Pop Culture and Entertainment Media in Teaching for Diversity in Adult Higher Education. Journal of Transformative Education January, 6, (1) 48–67.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Людмила Пустельник
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.