Психосоціальні аспекти нагляду за докторськими програмами: європейський досвід

Authors

  • Ірина Регейло

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18789

Abstract

У статті розглянуто європейські підходи до нагляду за докторськими програмами, особливостей здійснення наукового керівництва, типів взаємостосунків наукового керівника і докторанта та проблем, які виникають у цьому процесі. Вирішальним складником, який детермінує взаємостосунки між керівником і аспірантом/докторантом, визначено комунікацію.

В статье рассматриваются психосоциальные аспекты европейского научного руководства и основные подходы в его осуществлении, а также проблемы, возникающие в этом процессе. Решающей составляющей, которая детерминирует поведение взаимоотношений, определена коммуникация.

The article reviews the psychosocial aspects of European supervision and basic approaches in the implementation of scientific supervisor, the types of relations supervisor and doctoral student and problems that arise in the process. The deciding factor that determines the behavior of relationship, communication is defined.



References

European University Association: Doctoral programmes for the European knowledge society: Report on the EUA doctoral programmes project, Brussels, EUA. – http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/ Doctoral_Programmes_Project_Report. 1129278878120.pdf.

Holligan C. Fact and fiction: A case history of doctoral supervision // Education Research, 2005. – № 47(3). – Р. 267–278.

Leary T. An interpersonal diagnoses of personality. New York, NY: The Ronald Press Company. – http://www.springerlink.com/content/c5j1777230g35076.

Lee A. Some implications of European initiatives for doctoral supervision. Implementing Bologna in your institution. C. 4–6. – http://epubs.surrey.ac.uk/ 485/1/fulltext.pdf. How are doctoral students supervised? Concepts of research supervision, in Studies in Higher Education, 2008, ol. 33, no. 4 267–281. – http://epubs.surrey.ac.uk/485/1/fulltext.pdf. Supervision Teams: making them work, London, Society for Research into Higher Education, 2008. – http://epubs.surrey.ac.uk/485/1/fulltext.pdf.

QAA Code of Practice for postgraduate research programmes. – http://www.qaa.ac.uk/ academicinfrastructure/codeOfPractice/section1/post-grad 2004.pdf.

Salinger D. The PhD in England / 3rd Cycle Studies Principles in Ukraine: h e Implementation of European Higher Education Area (EHEA). – Kyiv, Pulsary. – University publishing house, 2007. – P. 25–37.

Salzburg II Recommendations. – http://www.eua.be/Libraries/Publications_ homepage_list/Salzburg_II_ Recommendations.sflb.ashx.

Sinclair M. The pedagogy of ‘good’ PhD supervision: A national cross-disciplinary investigation of PhD supervision. Canberra: Australian Government, Department of Education, Science and Training, 2004. – Р. 133.

University of Leeds Guide for Research Degree Supervisors http://www.leeds.ac.uk/rsa/assets/ pdfs/handbooks/supervisorsguide10-web.pdf.

Wubbels T., Brekelmans M., den Brok P., & van Tartwijk J. (2006). An interpersonal perspective on classroom management in secondary classrooms in the Netherlands. In C. Evertson & C. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 1161–1191). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. – http://www.springerlink.com/ content/c5j1777230g35076.

Мainhard Т, Roeland van der Rijst, Jan van Tartwijk, Theo Wubbels. A model for the supervisor–doctoral student relationship. – http://www.springerlink.com/ content/c5j1777230g35076

How to Cite

Регейло, І. (2013). Психосоціальні аспекти нагляду за докторськими програмами: європейський досвід. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18789

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA