Рівні педагогічної підтримки обдарованої студенської молоді у Великобританії

Authors

  • Ірина Холод

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18791

Abstract

У статті розкрито актуальну проблему педагогічної підтримки обдарованої студентської молоді в університетах Великобританії у рамках загальнонаціональної стратегії «Молоді, обдаровані та талановиті», висвітлено підходи до дослідження обдарованості, моделі, а також аналізується педагогічна робота викладачів університетів Великобританії з обдарованими студентами. Проаналізовано проекти надання педагогічної підтримки обдарованої молоді на загальнонаціональному рівні – «Академічний успіх у школі», «Академічний успіх у містах», «Центри досконалості».

В статье автор исследует актуальную проблему педагогической піддержки одаренной студенческой молодежи в университетах Великобритании в рамках национальной стратегии «Молодые, одаренные и талантливые», показывает подходы исследований одаренности, модели, а также анализирует педагогическую работу преподавателей университетов Великобритании с одаренными студентами. Рассмотрены проекты педагогической поддержки одаренной молодежи на национальном уровне – «Академический успех в школах», «Академический успех в городах», «Центры совершенствования».

The article deals with the problem of university gifted student pedagogical support in Great Britain as a part of national strategy ‘Young, Gifted and talented’, different approaches of giftedness researches are analyzed, the university teachers work with gifted students in Great Britain is shown. The projects ‘Excellence in Schools’, ‘Excellence in cities’, ‘Excellence hub’ are presented.



References

Сбруєва А. Болонський процес: пошуки шляхів підвищення конкурентноспроможності європейської вищої школи / Аліна Сбруєва // Шлях освіти. – 2002. – № 1. – С. 18–21.

Сбруєва А. Глобальні та регіональні тенденції розвитку вищої освіти в умовах побудови суспільства знань: препринт / А Сбруєва. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2008. – 80 с.

Montgomery D. Gifted and Talented Children with Special Educational Needs. Double Exceptionality. – London : Fulton, 2003. – 192 p.

Department for Education and Skills (DfES) Identification approached at the George Mitchell School in Waltham Forest and Halewood School in Knowlsey. Nord Anglia Research Project for DfES: An evaluation of the gifted and talented strand of excellence in cities during pilot year (1999–2000). Retrieved 6 March 2005 at http:// www.standards.dfes.gov.uk/giftedandtalented/publications.

DfES (Department for Education and Skills). The Standards Site: Gender and achievement. Retrieved. December 20, 2002, from http:// www.standards.dfee.gov.uk.

Encyclopedia of Giftedness, Creativity and Talent / Editor Barbara Kerr. – Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC, 2009. – 1078 p.

Monks F. J., Pfluger R. Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective. – 2005. – 172 p.

Gifted and Talented [Electronic resource] // National Strategies. The Department for Education. – URL: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110202093118/http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/inclusion/giftedandtalented.

Gifted and talented children in (and out) of the classroom / A report for the Council of Curriculum, Examinations and Assessment (CCEA) – 2006. – 152 p.

Freeman J. Educating the very able: current international research. – London : The Stationery Office, 1998. – 67 p.

Freeman J. Giftedness in the long term / Joan Freeman // Journal for the Education of the Gifted. – 2006. – № 29. – P. 384–403.

Freeman J. Out-of-school educational provision for the gifted and talented around the world // A report for the Department of Education and Skills. – London, 2002. – 57 p.

Support for improvement [Electronic resource] // Excellence gateway . – URL: http://www.excellence gateway.org.uk/node/17442.

The national programme for gifted and talented education [Electronic resource] // The Department for Education. – URL : http://ygt.dcsf.gov.uk

How to Cite

Холод, І. (2013). Рівні педагогічної підтримки обдарованої студенської молоді у Великобританії. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18791

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA