Менеджмент якості у шкільній освіті: зарубіжнй досвід

Authors

  • Наталя Лавриченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18792

Abstract

Статтю присвячено вивченню досвіду зарубіжних колег у впровадженні тотального менеджменту якості в освітніх закладах. Показано, яким чином можливо адаптувати цей управлінський підхід до умов школи, які переваги й перестороги існують на шляху його реалізації. Зазначена роль керівників шкіл, педагогічних лідерів у забезпеченні якісних показників роботи шкіл.

Статья посвящена изучению опыта зарубежных коллег во внедрении тотального менеджмента качества в образовательных учреждениях. Показано, как возможно адаптировать этот управленческий подход к условиям школы, какие преимущества и предостережения существуют на пути его реализации. Обозначена роль руководителей школ, педагогических лидеров в обеспечении качественных показателей работы школ.

The article deals with describing the world practice of the total school quality management. The way this process can be adapted to school reality has been shown; pros and cons of the introducation have been analysed. The role of school authorities and school leaders in school quality asurance has been shown.



References

American Association of School Administration. Creating quality schools. Arlington, VA, 1992.

Clifford R. Describing the total quality management in public education: a qualitative study off three public schools. Dissertation.

Cotter M. & Seymour D. Ridgets: And other insightful stories about quality an education. – Milwaukee WI : ASQC Press, 1993.

Creech B. The five pillars of NQM. – New York : Truman Talley Books/Dutton, 1994.

Crosby P. Completeness: Quality for the 21 century. – New York : West Publishing Company, 1992.

Deming W. Out of crisis.Cambridge, MIT Center for Advanced Engineering Study, 1986.

Field J. Tonal quality for schools: a suggestion for American education. – Milwaukee, WI : ASQC Quality Press.

Huber S. G. & Gördel B. Quality Assurance in the German School System // European Educational Research Journal. – Volume 5, № 3–4, 2006.

Jenkins,L. Improving student learning: Applying Deming’s quality principles in classroom. – Milwaukee,WI : ASQC Quality Press, 1997.

Juran J. Managerial breakthrough: The classic book on improving management performance. – New York : McGraw-Hill, Inc., 1995.

Langford D. & Cleary B. – Milwaukee, WI : ASQC Quality Press, 1995.

Poirier C. & Tokarz , S. Avoiding the pstfalls of total quality. – Milwaukee, WI : ASQC Press, 1996.

Sashkin & Riser Putting total quality management to work. – San Francisco, CA : Kogen Page, 1993.

Shuttleworth E. School Management in Transition: Schooling on the Edge. – New York : Dale E, 2003.

Walton S. Walton made in America. – New York : Doubleday, 1992.

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Менеджмент якості у шкільній освіті: зарубіжнй досвід. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18792

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI