Структурно-змістовні характеристики сучасної шкільної альтернативної освіти в педагогічному просторі країн ЄС
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18793Abstract
У статті представлено механізми означення кола середніх навчальних закладів, які можуть бути віднесені до альтернативних, і визначено їх головні структурно-функціональні характеристики. Альтернативну освіту представлено як систему, яка керується спільними принципами і функціонує на засадах, які є спільними для усього спектру альтернативних шкіл. Окреслено багатоманітність форм реалізації ідей альтернативної педагогіки та педагогічних принципів, які актуалізують теорії альтернативної освіти у країнах ЄС.
В статье представлены механизмы определения спектра средних учебных заведений, которые могут быть отнесены к альтернативным, и определены их главные структурно-функциональные характеристики. Альтернативное образование представлено как система, которая руководствуется общими принципами и функционирует на основе, общей для всех альтернативных школ. Очерчено разнообразие форм реализации идей альтернативной педагогики и педагогических принципов, которые актуализируют теории альтернативного образования в странах ЕС.
The article presents mechanizms of defining an insttitution of secondary education as alternative. Their principal structural and functional characteristics have ben pointed out. Alternative education has been presented as a system regulated the the principles similar for the whole spectrum of alternative schools. The variety of forms of realising ideas of alternative pedagogy and its main principles has been characterized.
References
Giroux H., McLaren P. Critical pedagogy, the state, and cultural struggle / Henry A. Giroux, Peter McLaren. – New York : SUNY Press, 1989. – 299 p.
Kincheloe J. Critical Pedagogy Primer / Joe L. Kincheloe. – New York : Peter Lang Publishing, 2008. – 202 р.
McLaren P., Kincheloe J. L. Critical pedagogy: where are we now? / Peter McLaren, Joe L. Kincheloe. Peter Lang Publishing,
– 411 р.
Miller J. Education and the Soul: Toward a Spiritual Curriculum / John P. Miller. – Albany, NY : SUNY Press, 2000. – 345 р.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Заболотна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.