Здоров'язбережувальна діяльність у школах злоров'я: заруюіжний досвід
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18798Abstract
У статті подано аналіз закордонного досвіду діяльності шкіл сприяння здоров’ю в Європі, виявлено значну актуальність цього питання для української педагогіки, розглянуто головні проблеми професійної підготовки майбутніх учителів до організації збереження здоров’я дітей і молоді шкільного віку.
В статье приведен анализ зарубежного опыта деятельности школ, содействующих здоровью в Европе, выявлена актуальность данного вопроса для отечественной педагогики, обсуждаются основные проблемы профессиональной подготовки будущих учителей к организации здоровьесбережения в системе образования.
The present paper aims to describe the analysis of foreign experience of activity of Health Promoting Schools in Europe, actuality of this question is exposed for Ukraine pedagogics, the basic problems of future teacher training come to organization of Health Promoting Schools.
References
Вишневский В. А. Здоровьесбережение в школе: педагогические стратегии и технологии / В. А. Вишневский. – М. : Теория и практика физической культуры, 2002. – 270 с.
Дженсен Б. Б. Школи сприяння здоров’ю в Данії: дійовий компетентний підхід до навчання здоров’ю / Б. Б. Дженсен// Екологічне громадське здоров’я: від теорії до практики / Переклад: Кунгурцев О. В., Мартинюк О. І., Солоненко Н. Д. та ін. – Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2002. – С. 152–161.
Ефимова В. М. К вопросу о роли и месте дисциплин здоровьесберегающей направленности в профессиональной подготовке будущих учителей / В. М. Ефимова // Человек – Природа – Общество: теория и практика безопасности жизнедеятельности, экологии и валеологии. Выпуск 4. – Симферополь : НИЦ КИПУ, 2011. – С. 144–147.
Єфімова В. М. Підготовка майбутніх учителів природничих дисциплін до використання здоров’язбережувальних технологій у професійній діяльності: теорія та методика : [монографія] / В. М. Єфімова. – Сімферополь : Сонат, 2011. – 442 с.
Ирхин В. Н. Педагогическая система школы здоровья: генезис, принципы и закономерности развития : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. – Барнаул, 2002. – 374 с.
Макдональд Х. Європейські школи в довкіллі, що змінюється: не втратити можливостей сприяння здоров’ю / Макдональд Х., Зігпю Е. // Екологічне громадське здоров’я: від теорії до практики / Переклад: Кунгурцев О. В., Мартинюк О. І., Солоненко Н. Д. та ін. – Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2002. – С. 170–176.
Allensworth D. D. Comprehensive School Health Program: Exploring an Expanded Concept / Allensworth D. D., Kolbe L. J. // J. Sch. Health. – 1987. – 57(10). – P. 409–411.
Defining a Comprehensive School Health Program / [Allensworth D., Wyche J., Lawson E. et. al.] // An Interim Statement National Academy Press. – Washington D.C, 1995. – P. 6–7.
Dryfus J. G. Full-Service Schools: A Revolutions in Health and Social Services for Children, Youth, and Families. – San Francisco, Calif: Jossey-Bass, Inc., 1994. – 220 p.
Models of Health Promoting Schools in Europe. – Копенгаген, Европейское региональное бюро ВОЗ, 2002. – 85 с.
Principles and Practices of Student Health. V. 2. / [Wallace H. M., Patrik K., Parcel G. S., Igoe J. B.] // School Health. – Oakland Calif Tihrd Party Publishing Company, 1992.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Валентина Єфімова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.