Дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системі неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18800Abstract
Стаття присвячена висвітленню методологічного аспекту дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системах неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. Здійснено аналіз досліджень, присвячених проблемі професійного розвитку вчителів у міжнародному освітньому просторі. Представлено науково-пошукову модель компаративно-педагогічного дослідження професійного розвитку вчителів, охарактеризовано її компоненти та алгоритм реалізації дослідження.
Статья посвящена обзору методологического аспекта исследования профессионального развития учителей общеобразовательных школ в системах непрерывного педагогического образования Великой Британии, Канады, США. Осуществлен анализ исследований, посвященных проблеме профессионального развития учителей в международном образовательном пространстве. Представлена научно-поисковая модель компаративно-педагогического исследования профессионального развития учителей, дана характеристика ее компонентов и алгоритм реализации исследования.
The article is dedicated to the methodological aspect of the research of public school teachers’ professional development in the systems of continuing pedagogical education of Great Britain, Canada, the USA. The analysis of researches which highlight the problem of teachers’ professional development in the international educational space has been conducted. The scientific-searching model of comparative pedagogical research of teachers’ professional development, its components, and the algorithm of research realization has been presented.
References
Benejam P. Spain / P. Benejam, M. Espinet // Issues and Problems in Teacher Education : An international Handbook ; ed. H. Leavitt. – New York : Greenwood, 1992. – 312 p.
Cohen D. A revolution in one classroom : the case of Mrs. Oublier / D. Cohen // Educational Evaluation and Policy Analysis. – 1990. – № 12(3). – P. 311–329.
Dadds M. Continuing professional development : nurturing the expert within / M. Dadds // Teacher development : exploring our own practice ; eds. J. Soler, A. Craft, H. Burgess. – London : Paul Chapman Publishing and The Open University, 2001. – P. 50–56.
Darling-Hammond L. Policies that support professional development in an area of reform / L. Darling-Hammond, M. McLaughlin // Phi Delta Kappan, 1995. – № 76(8). – P. 597–604.
Dudzinski M. Continuing professional development for special educators : reforms and implications for university programs / M. Dudzinski, M. Roszmann-Millican, K. Shank // Teacher Education and Special Education. – 2000. – № 23(2). – P. 109–124.
Ganser T. An ambitious vision of professional development for teachers / T. Ganser // NASSP Bulletin. – 2000. – № 84(618). – P. 6–12.
King M. Will teacher learning advance school goals? / M. King, F. Newmann // Phi Delta Kappan. – April, 2000. – P. 576–580.
Lieberman A. Teacher development : commitment and challenge / A. Lieberman // Teacher development and the struggle for authenticity : professional growth and restructuring in the context of change ; ed. P. Grimmet, J. Neufeld. – New York : Teachers College Press. – 1994. – P. 15–30.
McLaughlin M. Teachers engages in evidence-based reform : trajectories of teachers’ inquiry, analysis and action / M. McLaughlin, J. Zarrow // Teachers caught in the action : professional development that matters ; eds. A. Lieberman, L. Miller. – New York : Teachers College Press, 2001. – P. 79–101.
Schifter D. Teaching to the big ideas / D. Schifter, S. Russell, V. Bastable // The diagnostic teacher : constructing new approaches to professional development ; ed. M. Solomon. – New York : Teachers College Press, 1999. – 336 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Мукан
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.