Дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системі неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США

Authors

  • Наталія Мукан

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18800

Abstract

Стаття присвячена висвітленню методологічного аспекту дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системах неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. Здійснено аналіз досліджень, присвячених проблемі професійного розвитку вчителів у міжнародному освітньому просторі. Представлено науково-пошукову модель компаративно-педагогічного дослідження професійного розвитку вчителів, охарактеризовано її компоненти та алгоритм реалізації дослідження.

Статья посвящена обзору методологического аспекта исследования профессионального развития учителей общеобразовательных школ в системах непрерывного педагогического образования Великой Британии, Канады, США. Осуществлен анализ исследований, посвященных проблеме профессионального развития учителей в международном образовательном пространстве. Представлена научно-поисковая модель компаративно-педагогического исследования профессионального развития учителей, дана характеристика ее компонентов и алгоритм реализации исследования. 

The article is dedicated to the methodological aspect of the research of public school teachers’ professional development in the systems of continuing pedagogical education of Great Britain, Canada, the USA. The analysis of researches which highlight the problem of teachers’ professional development in the international educational space has been conducted. The scientific-searching model of comparative pedagogical research of teachers’ professional development, its components, and the algorithm of research realization has been presented. 


References

Benejam P. Spain / P. Benejam, M. Espinet // Issues and Problems in Teacher Education : An international Handbook ; ed. H. Leavitt. – New York : Greenwood, 1992. – 312 p.

Cohen D. A revolution in one classroom : the case of Mrs. Oublier / D. Cohen // Educational Evaluation and Policy Analysis. – 1990. – № 12(3). – P. 311–329.

Dadds M. Continuing professional development : nurturing the expert within / M. Dadds // Teacher development : exploring our own practice ; eds. J. Soler, A. Craft, H. Burgess. – London : Paul Chapman Publishing and The Open University, 2001. – P. 50–56.

Darling-Hammond L. Policies that support professional development in an area of reform / L. Darling-Hammond, M. McLaughlin // Phi Delta Kappan, 1995. – № 76(8). – P. 597–604.

Dudzinski M. Continuing professional development for special educators : reforms and implications for university programs / M. Dudzinski, M. Roszmann-Millican, K. Shank // Teacher Education and Special Education. – 2000. – № 23(2). – P. 109–124.

Ganser T. An ambitious vision of professional development for teachers / T. Ganser // NASSP Bulletin. – 2000. – № 84(618). – P. 6–12.

King M. Will teacher learning advance school goals? / M. King, F. Newmann // Phi Delta Kappan. – April, 2000. – P. 576–580.

Lieberman A. Teacher development : commitment and challenge / A. Lieberman // Teacher development and the struggle for authenticity : professional growth and restructuring in the context of change ; ed. P. Grimmet, J. Neufeld. – New York : Teachers College Press. – 1994. – P. 15–30.

McLaughlin M. Teachers engages in evidence-based reform : trajectories of teachers’ inquiry, analysis and action / M. McLaughlin, J. Zarrow // Teachers caught in the action : professional development that matters ; eds. A. Lieberman, L. Miller. – New York : Teachers College Press, 2001. – P. 79–101.

Schifter D. Teaching to the big ideas / D. Schifter, S. Russell, V. Bastable // The diagnostic teacher : constructing new approaches to professional development ; ed. M. Solomon. – New York : Teachers College Press, 1999. – 336 p.

How to Cite

Мукан, Н. (2013). Дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системі неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18800

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL