Розвиток концепції ефективного лідерства в теорії управління західноєвропейськоє школою
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18801Abstract
У статті розглянуто еволюцію поняття «управління школою» через призму адміністрування, менеджменту та лідерства. Серед досліджених моделей автор робить спробу виявити найбільш ефективну модель управління, яка б могла забезпечити успішне функціонування школи.
В статье рассмотрена эволюция понятия «управление школой» через призму администрирования, менеджмента и лидерства. Среди исследованных моделей автор пытается выявить наиболее эффективную модель управления, которая могла бы обеспечить успешное функционирование школы.
The article deals with evolution of the concept of management within the school organization, which was transformed from governance to leadership. Among the studied leadership models author attempts to identify the most effective model of governance that would ensure the successful operation of the school.
References
Дубич К. В. Основи теорії управління та менеджменту: навчальний посібник / К. В. Дубич, О. Г. Кірічок, В. К. Процюк. – К. : «Пектораль», 2005. – 104 с. – ISBN 966-963057-2-Х.
Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/1060-12.
Поташник М. М. Управление развитием школы / под ред. М. М. Поташника, В. С. Лазарева. – М. : Новая шк., 1995. – 464 с.
Шелдрейк Дж. Теория менеджмента: от тейлоризма до японизации / пер. с англ. под ред. В. А. Спивака. – СПб. : Питер, 2001. – 352 с.
Хміль Ф. І. Основи менеджменту : підручник / Ф. І. Хміль. – К. : Академвидав, 2003. – 608 с. ISBN 966-8226-09-7.
Bush T. School Leadership: Concepts and Evidence / T. Bush, D. Glover // Nottingham, 2002. – National College for School Leadership. – 42 р.
French D. Dictionary of Management, Fourth Edition / D. French, H. Saward. – Aldershot : Gower, 2005. – 783 p.
Glatter R. Varieties of shared headship : a preliminary exploration [Електронний ресурс] / R. Glatter and J. A. Harvey // A report prepared for the National College for School Leadership. – Nottingham, July 2006. – 68 p.
Harris A. Democratic leadership for school improvement in challenging contexts / A. Harris and C. Chapman // Paper presented to the International Congress on School Effectiveness and Improvement. – Copenhagen, 1–5 July, 2004. – 14 p.
Improving School Leadership. OECD. Volume 2: Case Studies on System Leadership / Edited by Beatriz Pont, Deborah Nusche, David Hopkins. – OECD: Paris, 2008. – 276 p.
Kotter J. A force for change: how leadership differs from management / J. Kotter // New York: The Free Press, 1995. – P. 124–125.
Leithwood K. Changing Leadership for Changing Times / К. Leithwood, D. Jantzi, R. Steinbach // Buckingham, 1999. – Open University Press. – 286 p.
Leithwood Kenneth A. Toward Transformational Leadership / К. Leithwood, М. Poplin // Educational Leadership, 1992. – February. – № 49(5). – Р. 8.
Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary / M. Webster // Britannica, 2004. – 1623 p.
Mullins L. J. Management and Organisational Behaviour, Fifth Edition / L. J. Mullins // London, 2004. – Pitman. – 841 p.
Sergiovanni Thomas J. Leadership and Excellence in Schooling / T. J. Sergiovanni // Educational Leadership, 1984. – February, – vol. 41, no. 5. – P. 4–13.
Spillane J. School districts matter: Local educational authorities and state instructional policy / J. Spillane // Educational Policy. – 1996. – № 10(1). – Р. 63–87.
Zaleznik A. Tha leadership gap / A. Zaleznik // Academy of Management Executive, 1990. – February. – Р. 7–22.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Ковальчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.