Ключові компетентності педагогів для для дорослих у США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18802Abstract
У статті систематизовано ключові компетентності педагогів для доврослих у США, досліджено тлумачення основних понять, проаналізовано особливості формування ключових компетентностей, розглянуто їхню суиність, визначено етапи підготовки педагогів для дорослих у США.
В статье рассматриваются ключевые компетентности педагогов для взрослых в США; исследуется толкование основных понятий; анализируются особенности формирования ключевых компетентностей, раскрывается их сущность; определяются этапы подготовки педагогов для взрослых в США.
In the article the key competencies of adult educators in the USA are considered; the meaning of the main concepts is investigated; the peculiarities of the key competencies formation are analyzed, their essence is explained; the stages of adult educators’ preparation in the USA are highlighted.
References
Вавилова Л. Н. Формирование андрагогической компетентности методиста в процессе повышения квалификации : автореф. дис. на соиск. науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Л. Н. Вавилова. – Кемерово, 2005. – 25 с.
Василюк А. В. Педагогічний словник-лексикон. Англо-український. Українсько-англійський. – Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2004. – 154 с.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностнного похода в образовании / И. А. Зимняя. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
Огієнко О. І. Тенденції розвитку освіти дорослих у скандинавських країнах : монографія / О. І. Огієнко / за ред. Н. Г. Ничкало ; АПН України. – Суми : Еллада, 2008. – С. 444.
Brookfield S. D. Understanding and facilitating adult learning / Brookfield S. D. – San Francisco : Jossey-Bass, 1986. – 375 c.
Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO): Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program – OECD (Revised Draft). EAEA General Assembly, Work groups on Active Citizenship // Background Paper. – 2003. – 24 p.
Henschke J. A. Theory and Practice on Training and Professional Development in Adult and Continuing Education / Training and Professional Development in Adult and Continuing Education. – UK : EXETER, 1994. – 132 p.
Henschke J. A. Training Teachers of Adults / Materials and Methods in Adult and Continuing Education: International – Illiteracy, 4th Edition, Ed. Klevins C. Ed. – Los Angeles : Klevens Publications, 1987. – 423 p.
Merriam S. B. The Profession and Practice of Adult Education / Sharan Marriam, Ralph Brockett. – San Francisco : Jossey-Bass, 2007. – 375 p.
Parrish B. How to Enhance Teaching Effectiveness. Teaching Adult ESL. A Practical Introduction / Betsy Parrish. – NY. McGraw-Hill, 2004. – 319 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Чугай
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.