Застосування медіа-освітніх технологій у викладанні філологічних дисциплін в Україні та за кордоном (російською мовою)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2012.18804Abstract
У статті проаналізовано головні тенденції застосування медіа-освітніх технологій у викладанні філологічних дисциплін в Україні та за кордоном; основу склали роботи закордонних педагогів та результати опитування студентів і викладачів філологічних факультетів університетів України; аналіз базується на класифікації засобів медіа-освітніх технологій.
В статье проанализированы основные тенденции применения медиа-образовательных технологий в преподавании филологических дисциплин в Украине и за рубежом; основу составили работы зарубежных педагогов и результаты опроса студентов и преподавателей филологических факультетов университетов Украины; в качестве критерия для анализа использована классификация средств медиа-образовательных технологий.
The paper analyses the main trends in the use of media-education technologies in teaching philological disciplines in Ukraine and abroad. The analysis is based on the works of foreign educators and the results of the survey of Ukrainian university students and lecturers. Classification of the means of media-education technologies is used as the criterion for the analysis.
References
Бакулев Г. П. Новые медиа: теория и практика / Г. П. Бакулев. – М. : КЛМ, 2008. – 137 с.
Георгіаді О. А. Інноваційні технології у професійній підготовці студентів-перекладачів / А. А. Георгіаді // Збірник матеріалів VII Міжнародної науково-методичної конференції: Сучасний український університет: теорія і практика впровадження інноваційних технологій. – Суми : СумДУ, 2008. – С. 41.
Концепція впровадження медіа-освіти в Україні / Режим доступу : http://www.ispp.org.ua/ news_44.htm.
Міщенко О. А. Розвиток мультимедійних засобів навчання в загальноосвітній школі : автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / О. А. Міщенко. – Харків, 2010. – 20 с.
Осадчий В. В. Теорія і практика медіаосвіти майбутніх учителів в умовах вищого навчального закладу. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pippo/2011_3/Osadch.htm.
Федоров А. В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности / Федоров Александр Викторович. – Таганрог : Таганрог. гос. пед. ин-т, 2010. – 64 c.
Fedorov A. Media Education: A Historical Perspective [Електронний ресурс] / A. Fedorov. – Режим доступу : http://www.nordicom.gu.se/cl/publ/electronic/Media%20Ed%20Hist%20Perspt%20Fedorov_Mars07.pdf.
Fuchs M. An Introduction to Media Literacy (2008) / Mary Fuchs // Режим доступу : http://jmle.org/blog/?p=448.
Hart A., Suss D. Media Education in 12 European Countries. Zurich: The Swiss Federal Institute of Technology – 2002. – Режим доступу : http://ecollection.ethbib.ethz.ch/show?type=bericht&nr=246.
Jarvis H. Computers and learner autonomy: trends and issues / Huw Jarvis // British Council 2012 Brand and Design / 10 Spring Gardens London SW1A 2BN, UK. – Режим доступу : http://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/B208_ELTRP%20Jarvis%20Report_AW.pdf.
Media literacy in Europe: Controversies, Challenges and Perspectives / Brussels, 2009. – 287 р. – Режим доступу : http://www.euromeduc.eu/IMG/pdf/Euromeduc_ENG.pdf.
Peachy N. Web 2.0 to Web 1.0 / N. Peachy. – Режим доступу : http://web2literacy.com/2011/05/03/web-1-0-to-web-2-0.
QTS ICT Skills Test. – Режим доступу : http://www.teacherstalk.co.uk/resources/qts-ict-test.php.
Rosen Larry D. Rewired: Understanding the iGeneration and the Way They Learn / Larry D. Rosen // Palgrave MacMillan, New York, 2010. – 250 p. – Режим доступу : www.jmle.org.
Selwyn N. Social Media in Higher Education / Neil Selwyn // The Europa World of Learning, 2012. – Режим доступу : http://www.educationarena.com/pdf/sample/sample-essay-selwyn.pdf.
Teacher ICT skills Evaluation and Accountability Department of Education and Training Western Australia. – Режим доступу : https://www.det.nsw.edu.au/proflearn/der/docs/wherenow/teachict.pdf.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олександра Георгіаді
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.