Вплив філософських та лінгвістичних концепцій на становлення багатомовної освіти школярів у країнах Європи

Authors

  • Оксана Першукова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41166

Keywords:

філософські концепції, лінгвістичні концепції, багатомовна освіта школярів у Європі, лінгвістичне розмаїття, збереження культурного спадку

Abstract

Статтю присвячено аналізу впливу основних напрямів філософських та лінгвістичних досліджень на становлення багатомовної освіти європейських школярів. Визначено, що він полягає у значному розширенні уявлень про людське суспільство та особистість, переосмисленні ролі мови та культури в суспільстві, усвідомленні потреб збереження мовного багатства, зміні мети та підходів до навчання та викладання мов. Зроблено висновок про те, що розвиток багатомовної освіти у країнах Європи є закономірною відповіддю на виклики сучасності.

Статья посвящена анализу влияния основных философских и лингвистических направлений исследований на становление многоязычного образования школьников в странах Европы. Определено, что оно состоит в расширении представлений о человеческом обществе и личности, переосмысливании роли языка и культуры в обществе, осознании потребностей в сохранении языкового богатства, изменению цели и подходов и изучению и преподаванию языков. Сделан вывод о том, что развитие плюрилингвального образования в странах Европы – это закономерный ответ на вызовы современности

The article deals with the influence of the main philosophical and linguistic theories of 20th and early 21st centuries significant for multilingual education formation. The main аnalyzed philosophical theories are pragmatism (Ch. Peirceе, W .James, F. Schiller, E. Cassirer, J. Dewey), constructivism (I. Kant, A. Schopenhauer), existentialism (G. Marcel, M. Heidegger, G. Kneller, V. Morris, M. James), modernism (J. Ortega y Gasset, J. Habermas), rationalism (B. Skinner, J. Searle), poststructuralism (D. Hume, F. Nietzsche, J.-F. Lyotard ), postmodernism (D. Hume, F. Nietzsche, M. Foucault, J. Baudrillard, A. Toynbee) and deconstructivism (J. Derridа, G. Deleuze, P.-F. Guattari, J. Kristeva).

As shown in the present paper the development of knowledge in philosophy was tightly connected with new directions in linguistic investigations aimed on the nature of language and ties of language and thought understanding, the ways of plurilingualism forming and multilingualism saving. The development of these theories originated the development of linguistic conceptions, such as linguistic structuralism (F. de Saussure), generativism (N. Chomsky) and pragmatism (D. Hymes).

The intensive development of philosophical theories and linguistic conceptions promoted new awareness of: the uniqueness of man as a spiritual being; inability of knowledge and skills mechanical transfer in the educational process; tight connections of language and thinking; perception of language as a mean of socialization, the basis of human relations as well as social structure; the existence of different points of view on the same event or phenomena and other.

New knowledge actualized the essential changing in educational needs: careful attention to personal needs in education including language learning needs; attention not to single but widespread processes; critical stocktaking all existing universal laws; tolerant attitude forming to different cultural and groups peculiarities.

In the second part of 20th century on the background of globalization the needs of plurilingualism and interculturality of European citizens were especially actualized, so the task to satisfy these needs was given to the multilingual (plurilingual) education. This education provides permanent rising of level of competence in some languages, forms the ability to use different languages as a mean of education. It improves understanding of social and cultural value of any language and necessity to preserve all linguistic diversity and cultural heritage.



Author Biography

Оксана Першукова

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (м. Київ), докторант

References

Бацевич Ф. С. Філософія мови: Історія лінгвофілософських учень : підручник / Ф. С. Бацевич. – 2-ге вид., стереотип. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 240 с.

Дмитриев Г. Д. Деконструктивистский дискурс в дидактике США // Педагогика : научно-теоретический журнал Российской Академии образования. – 2009. – № 7. – С. 117–125.

Комар О. Конструктивістська парадигма в освіті [Текст] / Олена Комар // Філософія освіти. – 2006. – № 2(4). – С. 36–45.

Манакін В. М. Мова і міжкультурна комунікація : навчальний посібник / В. М. Манакін. – К. : ВЦ «Академія», 2012. – 228 с. – (Серія «Альма-матер»).

Найт Р. Д. Философия и образование. Введение в христианскую перспективу / Джордж Р. Найт, перевод с англ. с предисловиями и примечаниями М. В. Бахтина. – СПб. : Анима, 2001. – 244 с.

Семенюк О. А. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. / О. А. Семенюк, В. Ю. Паращук. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 240 с. (Серія «Альма матер»).

Философский словарь / под редакцией И. Т. Фролова ; ред. кол.: А. А. Гусейнов, В. А. Лекторский, В. В. Миронов и др. – 8-е изд., дораб. и доп. – М. : Республика; Современник, 2009. – 846 с.

Celce-Murcia M. Rethinking the Role of Communicative Competence in Language Teaching / Eva Alcón Soler, Maria Pilar Safont Jordá (ed.) Intercultural Language Use and Language Learning. Springer, 2007. – 287 p. (P. 41–57).

Hymes D. H. On Communicative Competence [Електронний ресурс] / J. B. Pride and J. Holmes (ed.) Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth : Penguin, 1972. – Pp. 269–293. – Режим доступу : http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/sgramley/Hymes-1.pdf (14.03.2013)

Jessner U. Multicompetence Approaches to Language Proficiency Development in Multilingual Education / J. Cummings and N. H. Hornberger (eds) Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 5: Bilingual education, © Springer Science + Business Media LLC, 2008. – P. 91–103.

Malik G., Akhter R. Existentialism in Classroom Practice / G. M. Malik, Rukhsana Akhter // IOSR Journal of humanities and Social Science. Vol. 8, Issue 6 (Mar.-Apr.) 2013. – P. 87–91. – Режим доступу : http://iosrjournals.org/iosr-jhss/papers/Vol8-issue6/N0868791.pdf.

Open Educational Resources of UCD Teaching and Learning, University College Dublin, Educational Theory: Constructivism and Social Constructivism in the Classroom [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ucdoer.ie/index.php/Education_Theory/Constructivism_and_Social_Constructivism _in_the_Classroom (14.03.2013)

Plurilingual education in Europe. 50 years of international cooperation. Council of Europe. Language policy division February 2006. – 17 p.

Stanford Encyclopedia of Philosophy. Jürgen Habermas. The Theory of Communicative Action [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://plato.stanford.edu/entries/habermas/#TheComAct (21. 03. 2013)

Stanford Encyclopedia of Philosophy. Postmodernism [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://leibniz.stanford.edu/friends/members/preview/postmodernism/ (14.03.2013)

Published

2013-09-10

How to Cite

Першукова, О. (2013). Вплив філософських та лінгвістичних концепцій на становлення багатомовної освіти школярів у країнах Європи. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41166

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA