Досвід полікультурного виховання учнів у школах США: рекомендації для вітчизняних освітян
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41169Keywords:
полікультурне виховання, американська середня школа, зміст, форми і методи полікультурного виховання, рекомендації, США.Abstract
У статті здійснено узагальнення результатів дослідження полікультурного виховання учнів американської середньої школи. Визначено зміст, основні форми та методи реалізації зазначеного процесу, які представлено в авторській моделі. Подано рекомендації щодо використання позитивного виховного досвіду освітян США в загальноосвітніх навчальних закладах України.
В статье осуществлено обобщение результатов исследования поликультурного воспитания учащихся американской средней школы. Определено содержание, формы и методы реализации этого процесса, которые представлены в авторской модели. Предложены рекомендации по использованию положительного воспитательного опыта педагогов США в общеобразовательных учебных заведениях Украины.
The article explores the problem of pupils’ multicultural education at the US secondary schools. It examines the content, forms and methods of multicultural education at the American secondary school. The research results provide evidence to the fact that multicultural education at the US secondary school is realized in the teaching and educational process, as well as extracurricular and afterschool activities. This is possible due to the implementation of educational strategies based on group-work and development of the curriculum and instructional materials with a strong multicultural component. The research claims that the role of parents, family and community in pupils’ multicultural education is rather significant. It proves that effective multicultural education requires an overall school reform, with significant changes in the curriculum, teaching strategies and school policy. The generalization of the research results on pupils’ multicultural education at the American secondary school are presented in the author’s model.
Analyzing the process of multicultural education at the American secondary school, the article works out recommendations on using the US positive experience to develop multicultural education in Ukraine. In this context it is of vital importance to get state support for innovations. It is also crucial to join the efforts of formal and informal school program in the field of multicultural education, develop appropriate methodological recommendations, education programs, textbooks and lesson plans with multicultural component, increase the interdisciplinary relations between the subjects, and implement effective educational strategies based on group-work. It is very important to develop school’s cooperation with parents, volunteers, public organizations, and local authorities in the field of multicultural education.
The prospects of the author’s further research are the peculiarities of teaching staff management and prospective teachers’ training and their role in pupils’ multicultural education at the US comprehensive schools.
References
Джуринский А. Н. Воспитание в России и за рубежом [Електрониий ресурс] / А. Н. Джуринский. – 110 c. – Режим доступу : http://prosv.informika.ru/metod/dgur/9.html
Заїченко Н. В. Організація позакласної та позашкільної роботи з учнівською молоддю у США та Україні: Порівняльний аналіз : [монографія] / Н. В. Заїченко. – Богуслав, 2005. – 199 с.
Сбруєва А. А. Уроки сучасних освітніх реформ розвинутих англомовних країн: визначення цілей та розробка стратегій / А. А. Сбруєва // Рідна школа. – 2006. – № 2(913). – С. 78–80.
Система образования в США [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bereg.ru/sprav_ info/education/edu_usa3.shtml
America – 2000: An Education Strategy. – Wash., D.C.US : Department of Education, 1991. – 18 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Лук'янчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.