Керування у педагогіці Й. Гербарта

Authors

  • Ірина Гоштанар

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41174

Keywords:

керування, дисциплінування, мистецтво виховання, багатостороння освіта.

Abstract

У статті розглянуто науково-педагогічну спадщину видатного представника світової педагогічної науки, німецького педагога, філософа і психолога Й. Гербарта (1776–1841) у контексті розвитку шкільництва Німеччини. Особлива увага звертається на погляди вченого щодо проблеми дисциплінування молоді особистості.

В статье анализируется научно-педагогическое наследие выдающегося представителя мировой педагогической науки, немецкого педагога, философа и психолога И. Гербарта (1776–1841) в контексте развития школьного образования Германии. Особое внимание обращается на взгляды ученого относительно проблемы дисциплинирования подрастающей личности.

The article focuses on the scientific and pedagogical heritage of German pedagogue, philosopher and psychologist J. Herbart (1776–1841), an outstanding representative of the world pedagogical science in the context of development of scholastic education in Germany.

A special attention is paid to the scientist’s views on the problem of reducing to discipline a growing personality. It’s stressed in the article that understanding the importance of upbringing by J. Herbart had implied priority of pedagogical guidance as observing discipline in an educational activity. J. Herbart distinguished a special kind of a pedagogical activity – a guidance, which has its own pedagogical legitimacy, because it doesn’t use force towards children’s will. Guidance doesn’t have any intentions in relation to children’s will and volition.

Guidance has a double meaning in Herbart’s pedagogical system: firstly guidance as «a reduction of a child’s wild intemperance» (mostly it’s connected with an upbringing in a family), and authority and affection are the main methods of it; secondly guidance as a reducing to discipline in school educational activity and the main method of it is «an encouragement of manifestation of the good» (development of children’s best abilities). It’s noted in the article that J. Herbart criticized gymnasiums of that times, which, because of their curricula, didn’t develop many sided personalities, but on the one hand overloaded pupils, and on the other hand, - family tutors, who brought up children according to social division in the society.

JHerbart distinguished two ways of improving a school as a social institution: many sided education and creation of an institute of «free teachers». Performing duties of his free pedagogical activity, an educator becomes an intermediary between an upbringing in a family and school education and is way beyond the family upbringing and state educational institutions.

 

Author Biography

Ірина Гоштанар

кандидат педагогічних наук, Херсонський державний університет, доцент кафедри німецької мови факультету іноземної філології

References

Гербарт Й. Ф. Избранные педагогические сочинения / [ред. Вейсберг Г. П.]. – М., 1940. – Т. 1. – 283 с.

История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца ХХ века : учеб. пособ. [для педагогических учебных заведений] / под общ. ред. акад. А. И. Пискунова. – [3е изд., испр. и доп.]. – М. : ТЦ Сфера, 2006. – 496 с.

Краевский В. В. Методология педагогики : пособ. [для педагогов-исследователей] / В. В. Краевский. – Чебоксары : Изд-во Чуваш, ун-та, 2001. – 244 с.

Плотникова Е. Б. Воспитывающее обучение : учеб. пособ. [для студ. высш. учеб. заведений] / Е. Б. Плотникова. – М. : Издательский центр «Академия», 2010. – 176 с.

Сметанський М. І., Галузяк В. М. Педагогічна влада та її виховний потенціал / М. І. Сметан¬ський, В. М. Галузяк // Педагогіка і психологія. – 1996. – № 4. – С. 32–39.

Этюды о В. А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы / составление, предисловие, комментарии, вступление к частям книги О. В. Сухомлинской. – К. : «Акта», 2008. – С. 63–75.

Basiswissen Pädagogik: Historische Pädagogik / hrsg. von Christine Lost und Christian Ritzi. – Baltmannsweiler: Schneider – Verl. Hohengehren. Bd. 4. Gerhard Müßener (Hrsg.): Johann Friedrich Herbart. – 2002. – 333 s.

Benner D. Die Pädagogik Herbarts: eine problemgeschichtliche Einführung in die Systematik neuzeitlicher Pädagogik / Dietrich Benner. – 2., überarb. Aufl. – Weinheim; München: Juventa – Verl., 1993. – 213

s.

Benner D. Johann Friedrich Herbart: Systematische Pädagogik. Band 2: Interpretationen / hrsg. von Dietrich Benner. – Weinheim : Deutscher Studien Verlag, 1997. – 190 s.

Gerner B. Herbart: Interpretation und Kritik / Berthold Gerner. – Ehrenwirth Verlag KG München, 1971. – 133 s.

Nohl H., Weniger E., Geissler G. (Hrsg.): Die Pädagogik Herbarts. – Weinheim : Verlag Julius Beltz, 1948. – 182 s.

Schlumbohm J. Strafe und Familie. Kollektive und individualisierende Formen der Sozialisation im kleinen und gehobenen Bürgertum Deutschlands um 1800 / J. Schlumbohm // Zeitschrift für Pädagogik. – 1979. – № 25. – S. 697–726.

Published

2013-09-10

How to Cite

Гоштанар, І. (2013). Керування у педагогіці Й. Гербарта. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41174

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA