Проектування навчальних програм у контексті функціонування Польської рамки кваліфікацій
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41177Keywords:
навчальна програма, зміст вищої освіти, Національна рамка кваліфікацій, реформа вищої освіти, Болонський процес, результати навчання.Abstract
У статті презентовано досвід модернізації навчальних програм у змісті вищої освіти Польщі на основі запровадження Національної рамки кваліфікацій, що пов’язано з освітніми реформами у сучасному глобалізаційному світі. Запровадження кваліфікаційних рамок є важливою освітньою новацією сьогодення, яка охоплює всі кваліфікаційні рівні вищої освіти: бакалавр, магістр, доктор.
В статье представлен опыт модернизации учебных программ в содержании высшего образования Польши на основе внедрения Национальной рамки квалификаций, который связан с образовательными реформами в современном глобализационном мире. Введение квалификационных рамок является едва ли не важнейшей образовательной новацией настоящего, которая охватывает все структуры квалификаций трех циклов высшего образования: бакалавр, магистр, доктор.
The article presents the experience of modernizing curricula in the content of Poland’s higher education based on the introduction of the National Qualifications Framework which is connected with educational reforms and innovations in the modern globalized world. The implementation of qualifications framework is the most important educational innovation today which covers three cycles of higher education: Bachelor, Master, Doctor.
Higher education in contemporary Europe is powered by Bologna process the aim of which is to create European space attractive in its global dimension of the highest quality and its further improvement.
The implementation of qualifications framework for higher education in Poland became possible with the introduction of an updated version of the Law Higher Education which also has introduced a new concept of «qualifications framework» to the content of higher education.
Qualifications frameworks bring significant changes to the method of projecting educational programs. Still existing programs were based on the content of learning but modern programs are based on learning outcomes. That is why today new challenges face before schools - the creation and restructuring of curricula which are based on learning outcomes.
References
Brenner E., Niehs J. Curricula Development based on Learning Outcomes – An Austrian Case. Implementing Competence Orientation and Learning Outcomes in Higher Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.he-leo-project.eu/he_leo-handbook/processes_and_practices/ curricula-development-based-on-learning-outcomes-2013-an-austriancase/
Kraśniewski A. Jak przygotować programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego? [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/szkolnictwo/20111107.
Prager K. HE_LeO (Competence Orientation and Learning Outcomes in Higher Education). 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.he-leo-project.eu/.
Rozporządzenia w sprawie warunkow prowadzenia studio [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.umk.pl/ksztalcenie/formy/minimum/roz_MNISW_05102011_%20war_prow_studiow.pdf
Seminarium Bolońskie [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.krasp.org.pl/pliki/ 75046a2471ee446bff14b36510c17afe.pdf
Saryusz-Wolski T. Budowa programu studiów na bazie efektów kształcenia (nauki techniczne) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/ fundusze_europejskie/PO_KL/KRK/20101109/20101109_UWM_warsztat_T.Saryusz-Wolski.pdf.
Saryusz-Wolski T. Narzędzia niezbędne we wdrażaniu programów kształcenia opracowanych zgodnie z założeniami Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/program_final_111212_5.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Інна Нестеренко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.