Стратегії управління якістю шкільної освіти у країнах ЄС та США

Authors

  • Наталія Лавриченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41179

Keywords:

якість шкільної освіти, модернізація курикулуму, структурна оптимізація курикулуму, децентралізація шкільної освіти, стандартизація шкільної освіти, моніторинг якості шкільної освіти

Abstract

Статтю присвячено механізмам покращення якості шкільної освіти у ЄС та США, зокрема таким, як модернізація та структурна оптимізація курикулуму, академічне тестування, шкільне лідерство, зовнішнє оцінювання, соціальне партнерство, диверсифікація джерел фінансування, зміцнення ресурсної бази, застосування ІКТ-технологій, створення освітніх мереж тощо. Комплексне, вибіркове, ситуативне або системне застосування цих механізмів слугує реалізації управлінських стратегій, під якими автор розуміє планування, керівництво, засноване на вивірених прогнозах і очікуваних перспективах. До таких стратегій у країнах ЄС та США автор відносить децентралізацію/дерегуляцію, стандартизацію, моніторинг якості шкільної освіти, і на них зосереджує увагу в цій статті.

В ХХІ веке школьное образование во многих странах мира предстало перед вызовом соответствовать требованиям постиндустриальной, информационной эпохи, выполнять роль одной из базисних структур посторения общества знаний. В то же время же глобализационные процессы усиливают значимость показателей и измерителей качества знаний учеников как главных координат определения конкурентоспособности той или иной образовательной системы в мировом простарнстве.

 Прежде всего это касается развитых стран мира таких, как страны ЕС и Соединенные Штаты Америки, где стремительный колличественный рост ученического контингента в последней четверти пришлого столетия создал проблему обеспечения качественных образовательных услуг для всех без исключения детей и молодежи школьного возраста.

 Следует отметить, что в этих странах наработано немало эффективных механизмов (инструментов) улучшения качества школьного образования, таких, например, как модернизация и структурная оптимизация курикулума, академическое тестировнаие, школьное лидерство, внешнее оценивание, социальное партнерство, диверсификация источников финансирования, усиление ресурсной базы, применение ИКТ-технологий, создание образовательных сетей и т.п.

Комплексное, выборочное, ситуативное или системное использование этих механизмов служит реализации управленческих стратегий, под которыми мы подразумеваем планирование, руководство, основанное на выверенных прогнозах и ожидаемых перспективах. К таким стратегиям, исходя из нашего исследования, относятся: децентрализация/дерегуляция, стандартизация, мониторинг качества школьного образования, и на них мы концентрируем внимание в этой статье.

The problems of methodology of comparative analysis and the necessity of its reconsideration are in the focus of attention of numerous native and foreign scholars. The main of them is to work out methodology of comparative research deeper than homotypic educational phenomena which developed independently within different sociocultural systems. The study of phenomena and processes in interrelations and interdependence with «the common», its cultural-historic background and accents on evolutional and self-organizing character of educational changes replaced the descriptive approach of «the foreign».

The systematized survey of the sources on comparative pedagogical analysis let us distinguish four approaches to the organization of investigation. Historical-comparative (vertical or horizontal), comparative-historical (horizontal-vertical or vertical) belong to comparative ones and are based on «geographical criterion» when this or that «foreign» country is analyzed. The more popular typical comparative approaches based on «subjective criterion» presuppose geographic, judicial, axiological, mental belonging of a researcher to one of the cultures for the sake of which the analysis is carried out. Modern constructivist comparative approaches are directed away from simple statements of conditions and suggest development, reconstruction or new interpretation, when a researcher being «non-product» of an analyzed system is able to provide an independent evaluation of efficiency of processes as opposed to its axiologically-committed subjects. In the perspective one-object researches turn into two- and poly-object ones based on the principles of a system approach; unity of purposes and goals of education in world practice and propriety of technological variation; priority of development of educational systems with the focus on human values; coincidence of vectors directed on a part and on the whole in the evolution of pedagogical empirism (school, educational system of a country, regional, world educational space). 

Author Biography

Наталія Лавриченко

доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України

References

Єгоров Г. С., Лавриченко Н. М., Мельниченко Б. Ф. Тенденції реформування загальної середньої освіти у країнах Європейського Союзу. – Ч. І. / за ред. Н. М. Лавриченко. – К : Педагогічна думка, 2008.

Сбруєва А. А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації: (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.01 / Сбруєва Аліна Анатоліївна. – К., 2005.

Dale E. Shuttleworth. The School Management in Transition: Schooling on the Edge. – New York : RoutledgeFalmer, 2003.

Dean J. Organizing Learning in the Primary School Classroom / Joan Dean. – London, UK : RoutledgeFalmer, 1991.

Department for Education. The Framework for the National Curriculum. A report by the Expert Panel for the National Curriculum review. – London : Department for Education, 2011.

DES National Curriculum Task Group on Assessment and Testing: A Report. – London, DES/ WO. (the TGAT Report), 1988.

Gann N. Target-Setting for Tomorrow’s: A Guide for Governors and Headteachers / Nigel Gann. – Florence, KY, USA : Taylor & Francis, Incorporated, 1999.

Gingell J. Key Concepts in the Philosophy of education-Florence, USA, 1999.

Hargreaves, A. Rethinking educational change: going deeper and wider in the quest for success, in A. Hargreaves (ed) Rethinking Educationnal Change with Heart and Vind.- Alexandria, Virginia, ASCD, Jaakko Kauko & Janne Varjo Age of Indicators: changes in the Finnish education policy agenda // European Educational Research Journal. – Vol. 7. – № 2. – 2008.

Jaakko Kauko & Janne Varjo Age of Indicators: changes in the Finnish education policy agenda // European Educational Research Journal. – Vol. 7. – № 2. – 2008. – Р. 219–230.

Le projet d’ecole. Une circulaire speciale du Ministere de l’Education, 1990.

Note de réflection du Mouvement ADT Quart Monde sur le projet de loi sur «l’avenir de l’école». – Paris : Mouvement ADT Quart Monde, 2005.

OECD(2000e), Motivating Student for Lifelong Learning, Paris.

Opetusministeriö Koulutuksen tuloksellisuuden arvioinnista. Arviointimenettelyä selvittäneen työryhmän muistio (On evaluation of educational outcomes. Report of Ministry of Education 1990:23. – Helsinki : Ministry of Education.

Purhonen, K. Eteläranta peruskoulun ja yksityiskoulujen puolesta[ Confederation of Finnish Industries for comprehensive and private schools] in K. Hämäläinen, A. Lindström & Puhakka (eds) Yhtenäisen peruskoulun menestystarina [The success story of common comprehensive school]. – Helsinki : Yliopistopaino Kustannus, 2005.

Ruby A. Indicators, Reporting and Rationality: understanding the phenomena, in Organisation for Economic Co-operation and Development (OCDE) Making Education Count: developing and using international indicators. – Paris,1994.

Safeguarding children: an evaluation of procedures for checking staff appointed by schools: (HMI 2647). – Ofsted, 2006.

Saint John-Brooks C. Parents as partners in schooling / Caroline Saint John-Brooks. – 1997.

Stephan Gerhard Huber & Bertina Gördel Quality Assurance in the German School System // European Educational Research Journal. – Vol. 5. – № 3/4 2006. – Pp. 196–209.

Tyler R. Core Curriculum / Tyler R., Van Bruggen J. // The International Encyclopedia of Education. – [Second Edition]. – Oxford–New York–Tokio : Pergamon Press, 1994.

Wintle M. Creating and Maintaining Assessment Policy and Practice for the Whole School / Mike Wintle. – London, UK : Routledge Falmer, 1999.

Wohlstetter P. and Mohrman S. School-Based Management: Strategies for Success, CPRE Finance Briefs, Feb. 2. Comprehensive School Reform Demonstration Program, Office of Elementary and Secondary Education, Madison, WI,US. Department of Education. – 1993.

Published

2013-09-10

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Стратегії управління якістю шкільної освіти у країнах ЄС та США. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41179

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI