Механізми забезпечення якості загальної середньої освіти в Німеччині

Authors

  • Надія Шеверун

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41181

Keywords:

якість освіти, моніторинг якості освіти, система загальної середньої освіти Німеччини.

Abstract

Статтю присвячено висвітленню механізмів забезпечення якості загальної середньої освіти у Німеччині. Виокремлено основні напрями реформування системи загальної середньої освіти Німеччини з поліпшення її якості; схарактеризовано сучасні стандарти загальної середньої освіти, модель стандартизованого тестування навчальних досягнень учнів та національну концепцію моніторингу якості освіти у Німеччині.

Статья посвящена раскрытию механизмов обеспечения качества общего среднего образования в Германии. Выделены основные направления реформирования системы общего среднего образования Германии из улучшения ее качества; охарактеризовано современные стандарты общего среднего образования, модель стандартизированного тестирования учебных достижений учеников и национальную концепцию мониторинга качества образования в Германии.

The mechanisms of quality assurance of general secondary education in Germany are presented by the article author. It is found out, that the term «quality of education» is distinguished by German scientists and developers of politics like dynamic and integrative reality that combines certain properties in order to satisfy consumers, their constantly growing needs and requirements. Its structural components in educational space of Germany are distinguished by: satisfaction of education participants with results of educational and upbringing process, qualitative subject of education, high level of teachers qualification, educational establishment enlisting to innovative activity, possession of modern means of education and technical resources, the conformation of state and public management. The analysis has shown that the key mechanisms of school education quality assurance are competence-oriented educational standards; evaluation of students educational achievements on international (international comparative researches of PISA, PIRLS, TIMSS), national, local and school levels by facilities of the standardized testing; an evaluation of activity of teachers and schools work in the form of school inspection, supervisory authorities, paternal committees. Attention is deserved by system politics of the German government in development of the integral and multilevel system of quality of education monitoring, that is related with requirement of German system of education competitiveness increasing both in European Union and the world and attention to society referring to qualitative education development in the format of conferences and committees.

 

 

 

Author Biography

Надія Шеверун

кандидат педагогічних наук, науковий співробітник лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України

References

Baumert J. Die Rolle standardisierter Vergleichsuntersuchungen in einem System der Qualitätssicherung und Qualitätsentwicklung / J. Baumert // Bundesministerium für Unterricht und kulturelle Angelegenheiten. Evaluation und Qualität im Bildungswesen. Problemanalyse Lösungsansätze in Schnittpunkt von Wissenschaft und Bildungspolitik : Dokumentaation eines internationalen Workshops Blumenau / Steiermark. – Graz : Zentrum für Schukenentwicklung, 1999. – S. 72–79.

Brockmeyer R. Qualitätsverbesserung in Schulen und Schulsystemen / Rainer Brockmeyer. – Berlin. – 2009. – 51 s.

Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland 2007. Darstellung der Kompetenzen und Strukturen sowie der bildungspolitischen Entwicklungen für den Informationsaustausch in Europa [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kmk.org/dokumentation/das-bildungswesen-in-der-bundesrepublik-deutschland/dossier-deutsch.html

Externe Evaluation von Schulen (Handbuch). – Berlin, 2011. – 36 s.

Fend H. Qualität und Qualitätssicherung im Bildungswesen / H. Fend // Zeitschrift für Pädagogik. – 2000. – № 41, Beiheft. – S. 69.

Gesamptverbandliches Ausbildungskonzept. Qualität in unserer Ausbildung. – Berlin. – 2012. – 46 s.

Gonon Ph. Beurteilung durch Qualitätssicherung als tückenreiche Neubestimmung der Institution Schule / Ph. Gonon // Beurteilung macht schule. Leistungsbeurteilung von Kindern, Lehrpersonen und Schule. – Bern, Stuttgart, Wien : Verlag Paul Haupt, 2002. – S. 69–79.

Grundstruktur des Bildungswesens in der Bundesrepublik Deutschland [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kmk.org/fileadmin/doc/Dokumentation/Bildungswesen.html

Hirzel S. Fachstelle für Schulbeurteilung. Evaluationsbericht / S. Hirzel. – Zürich. – 2012. – 49 s.

Instrumente für die Qualitätsentwicklung und Evaluation in Schulen (IQES). – Hessen. – 2011. – 16 s.

Kempfert G. Pädagogische Qualitätsentwicklung : ein Arbeitsbuch [für Schule und Unterricht] / G. Kempfert, H.-G. Rollf. – Wienheim : Beltz, 1999. – 175 s.

Köller O. Schulqualität und Schülerleistung / O Köller, U. Trautwein. – Weinheim, München : Juventa, 2003. – 240 s.

Peek R. Die Bedeutung vergleichender Schulleistungsmessungen für die Qualitätskontrolle und Qualitätsentwicklung von Schulen und Schulsystemen / R. Peek // Leistungsmessungen in Schulen. – Weinheim und Basel : Beltz Verlag, 2002. – S. 323–335.

Strittmatter A. Qualitätsmanagement und Evaluation an Schulen / A. Strittmatter // Effektive Schulführung: Chancen und Gefahren des Public Managements imBildungswesen. – Bern : Haupt,

– S. 89–112.

Wernstedt R. Bildungsstandards als Instrument schulischer Qualitätsentwicklung / Rolf Wernstedt, Marei John-Ohnesorg. – Berlin, 2009. – 44 s.

Published

2013-09-10

How to Cite

Шеверун, Н. (2013). Механізми забезпечення якості загальної середньої освіти в Німеччині. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41181

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI