Стратегії реформування загальної середньої освіти НДР і ФРН у другій половині ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.41182Keywords:
реформування, загальна середня освіта, ФРН, НДР, об’єднана Німеччина.Abstract
Статтю присвячено особливостям реформування загальної середньої освіти НДР і ФРН у другій половині ХХ ст. та здобутим результатам у реформуванні освіти об’єднаної Німеччини. Описано шляхи розвитку шкільної освіти у кожній із країн у контексті стратегічних орієнтирів освітньої політики держав та існуючі проблеми після їх об’єднання.
Статья посвящена особенностям реформирования общего среднего образования ГДР и ФРГ во второй половине ХХ века и полученным результатам в реформировании образования объединенной Германии. В статье описаны пути развития школьного образования в каждой из стран в контексте стратегических ориентиров образовательной политики государств и существующие проблемы после их объединения.
The article deals with the peculiarities of reforming general secondary education in the late 20th century in Germany.
The comparative analysis of educational systems in Eastern and Western parts of Germany stressed the differences in the administration, educational management, curricular, assessment, school structure.
In the article the emphasis is laid on the state political impacts on education and professional training.
References
Овсянникова М. А. Интеграция общеобразовательных школ Восточных земель в общую образовательную систему ФРГ : автореф. на соиск. ученой степени канд. пед. наук / М. А. Овсянникова. – Тула, 2001. – 24 с.
Bos W. Internationale Schulleistungsforschung / Bos W., T. N. Postlethwaite // Leistungsmessungen in Schulen / F. E. Weinert. – Wenheim und Basel : Beltz Verlag, 2002. – S. 119–121.
Führ C. Deutsches Bildungswesen seit 1945. Grundzeuge und Probleme / Bonn: Internations. – 1996. – 342 s.
Klieme E., Radisch F. Ganztagsangebote in der Schule. Internationale Erfahrungen und empirische Forschungen Bildungsreform. Band 12 / Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). Bonn, Berlin, 2005. – 207 s.
Report of the United States Education Mission to Germany. – Washington DC : United States Government Printing Office, 1946. – 42 p.
Richtlinien der Deutschen Verwaltung für Volksbildung in der deutschen sowjetischen Besatzungszone für Schulwesen. – Berlin-Leipzig, 1948. – 22 s.
Uhlig C. Die Reform, die stehenblieb // Pädagogik. Weinheim. – 1991. – Jg. 43. – № 10. – S. 46–49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Аліна Джурило
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.