Стандарти як складова механізму забезпечення якості освіти у Франції
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43229Keywords:
стандарт, якість освіти, стандартизоване тестування, компетентнісний стандарт, загальний фундамент знань і компетентностейAbstract
У статті проаналізовано структуру, рівні та функції стандартів загальної середньої освіти у Франції, які формуються в контексті вимог експертного міжнародного співтовариства. Розкривається їх реалізація через систему впровадження у шкільну практику стандартизованого тестування та «загального фундамента знань і компетентностей». Характеризуються ознаки, яким повинні відповідати оптимальні стандарти.
В статье проанализирована структура, уровни и функции стандартов общего среднего образования во Франции, которые формируются в контексте требований экспертного международного сообщества. Раскрывается их реализация через систему внедрения в школьную практику стандартизированного тестирования и «общего фундамента и компетенций». Характеризуются признаки, которым должны соответствовать оптимальные стандарты
The article presents the analysis of the structure, levels and functions of the standards in French secondary education. They are presented as an element of quality assurance. The standards implementation is viewed through standardized testing system as well as the system of quality control.
References
Корженевич Е. А. Современная система образования во Франции: проблемы и способы решения / Корженевич Е. А. // Сравнительная педагогика в условиях международного сотрудничества и европейской интеграции : сб. матер. V междунар. научно-практической конференции. Брест, 19–20 мая 2011 г., ч. 2. – 300 с.
Огнев’юк В. До обговорення проекту Державних стандартів базової і повної середньої освіти / Огнев’юк В. // Управління освітою (спеціальний випуск, серпень 2003 р.). – С. 1–3.
Вульфсон Б. Л. Стратегия развития образования на пороге реформ XXI века / Вульфсон Б. Л. – М. : УРАО, 1999. – 204 с.
Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу:теорія і практика (друга половина XX – початок XXI ст.) : монографія. – К. : Богданова А. М., 2009. – 404 с.
Загвоздкин В. К. Рецензия на книгу «О разработке национальных стандартов образования. Экспертиза» // Вопросы образования. – 2008. – № 4. – С. 282–293.
Ковалева Г. С. Тестовые технологии за рубежом / Ковалева Г. С. // Педагогическая диагностика. – 2004. – № 3. – С. 159–168.
Le socle commun des connaissances et des compѐtences. Dѐcret du 11 juillet 2006. – 27 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Георгій Єгоров
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.