Вплив американських професійних асоціацій на якість педагогічної освіти

Authors

  • Світлана Тезікова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43238

Keywords:

педагогічна освіта, підготовка вчителя, професійні асоціації вчителів, акредитація навчальних закладів, сертифікація вчителів.

Abstract

У статті розглянуто вплив американських неурядових організацій на розвиток педагогічної освіти через колективне визнання професійних вимог до претендентів, визначення необхідних навчально-матеріальних умов щодо здійснення навчання, оцінювання якості кадрового складу, систем та процесів. Постійний пошук консенсусу між офіційними органами освіти державного і місцевого рівнів, громадськими організаціями та професійними об’єднаннями відбувається навколо програм професійного розвитку вчителів, співпраці зі школою, стратегічних завдань щодо удосконалення педагогічної діяльності.

В статье рассмотрено влияние американских неправительственных организаций на развитие педагогического образования путём коллективного согласования профессиональных требований к претендентам, определения необходимых учебно-материальных условий обучения, оценивания качества кадрового обеспечения, систем и процессов. Постоянный поиск консенсуса между официальными органами образования государственного и местного уровней, общественными организациями и профессиональными объединениями происходит в контексте реализации программ профессионального развития учителей, сотрудничества со школами, определения стратегических направлений усовершенствования педагогической деятельности.

Permanent analysis, correct decisions, educational accountability are the building blocks of modern approaches to reforms in education. The main participants of these processes are official state institutions and non-profit teachers’ organizations. The determination of the possible influence of professional community on teacher education effectiveness is available from the research conducted at the Center for Comparative Educational Studies at Gogol State University (Nizhyn, Ukraine).

Teacher education and teacher training are currently considered as two facets of teacher educational process, whose effectiveness is attained due to the unity of formal, non-formal and informal levels. To establish the ratio between educational institutions and professional organizations, which act on the non-formal level, means to provide efficient educational improvement.

In the USA associations serve as communities of devoted professionals, who direct their work to the development of people and processes in the educational field.

According to the historical pedagogical analysis of the development of American professional associations there are several stages of their formation: the initiation period (late 18 century – mid 19 cent.); the reformation period (mid 19 – early 20 cent.); the consolidation period (early 20 century – mid 20 century); the period of structural-functional changes (mid 20 century – the 80th of 20 century); the mediated period (the 80th of 20 century – early 21 century).

 American professional organisations influence teachers’ effectiveness in a number of ways: professional standards design, licensing and teachers’ certification, accreditation of educational institutions, implementation of professional development programs with respect to different types of teachers (licensed teacher, certified teacher, advanced teacher, leader teacher), initiation of school-based research, conducting collaborative projects, organisation of resource centers, discussions, representation of experience, making decissions.



Author Biography

Світлана Тезікова

кандидат педагогічних наук, доцент Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя

References

Ларіна Т. В. Професійний розвиток учителів у американських асоціаціях освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «теорія і методика професійної освіти» / Т. В. Ларіна. – К., 2013. – 20 с.

Чувакова Т. Г. Професійне становлення молодого вчителя у США : дис. кандидата пед. наук 13.00.04 / Чувакова Тетяна Григорівна. – К., 2004. – 188 с.

Шаров Ю. Система трансформації суспільного управління: від адміністрування до менеджменту / Ю. Шаров // Формування демократичного та ефективного державного управління в Україні : Мат. наук.-практ. семінару. – Видавництво УАДУ, 2002. – С. 55–58.

A Memorandum on Lifelong Learning, European Commission, Unit E-3) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bologna-berlin2003.de/ - дата користування 11. 05. 2013.

Harlow G. Unger. Encyclopedia of American Education [Електронний ресурс]. – Infobase Publishing, 2007 – p. 1370. – Режим доступу : http://books.google.com.ua/books / дата користування 11.05 2013.

Guskey T. Results-oriented professional development: In search of an optimal mix of effective practices / T. Guskey // Journal of Staff Development. – 1994. – № 15. – P. 42–50.

Resnick L. Education and the learning to think / L. Resnick. – Washington, D. C : National Academy Press, 1998. – 234 p.

Malcon Tight. Key Concepts in Adult Education and Training – Taylor & Francis e-Library, 2004. – 208 p.

Maqbool Ahmad. Comprehensive Dictionary of Education [Електронний ресурс] / Atlantic Publishers & Dist, 1 июля 2008. – p. 546. – Режим доступу : http://books.google.com.ua/books / дата користування 11.05.2013.

The Holmes Partnership Trilogy: Tomorrow’s Teachers, Tomorrow’s Schools, Tomorrow’s Schools of Education. – New York, Peter Lang Publishing, Inc., 2007. – 293 p.

Published

2013-04-01

How to Cite

Тезікова, С. (2013). Вплив американських професійних асоціацій на якість педагогічної освіти. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43238

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL