Порівняльний аналіз узагальненого досвіду професійної підготовки вчителів у ВНЗ Німеччини та України
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43341Keywords:
порівняльний аналіз, професійна підготовка вчителів у Німеччині та в Україні, узагальнення досвіду підготовки вчителів.Abstract
У статті здійснено порівняльний аналіз структури та змісту професійної підготовки вчителів України та Німеччини на сучасному етапі, виокремлено ключові компоненти реформування професійної підготовки вчителів в Україні з урахуванням практичного досвіду організації професійної підготовки вчителів у ВНЗ Німеччини.
В статье сделан сравнительный анализ структуры и содержания профессиональной подготовки учителей Украины и Германии на современном этапе, выделены ключевые компоненты реформирования профессиональной подготовки учителей в Украине на основе практического опыта организации профессиональной подготовки учителей в Германии.
References
Євтух М. Науково-організаційні проблеми ступеневої професійної підготовки педагогів / Микола Євтух // Вісник Львів. ун-ту. Cер. пед. – 2005. – Вип. 19. – Ч. 1. – С. 3–8.
Шмирко О. Організація суб’єкт-суб’єктної педагогічної взаємодії як умова формування особистості майбутнього вчителя іноземної мови / Олена Шмирко // Вісник Львів. ун-ту. Cер. пед. – 2009. – Вип. 25. – Ч. 2. – С. 265–271.
Arnold E. Bachelor- und Master-Studiengänge für die Lehrerbildung. Neue Studienstrukturen als Professionalisierungschance? / Eva Arnold, Sabine Reh // Die Hochschule. – 2005. – Heft 1. – S. 143–156.
Bosse D. Kompetenzorientiert ausgerichtete Praxisphasen in der Lehrerbildung / Dorit Bosse // Erziehungswissenschaft. – 2011. – № 43. – P. 92–98.
Helsper W. Bachelor/Master in der Lehrerbildung – Potential für Innovation oder ihre Verhinderung? / W. Helsper, F.-U. Kolbe // Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. – 2002. – № 3. – S. 384–401.
Henecka H. Berufseinstiege von Lehramtabsolventen. Ergebnisse einer Längsschnittstudie an Pädagogischen Hochschulen in Baden-Württemberg / Hans Peter Henecka, Frank Lipowsky // Perspektiven der Lehrerbildung – das Modell Baden-Württemberg. 40 Jahre Pädagogische Hochschulen / In H. Melenk, K. Fingerhut, M. Rath & G. Schweizer (Hrsg.). – Freiburg : Fillibach, 2002. – S. 251–266.
Winter M. Ausbildung zum Lehrberuf. Zur Diskussion über bestehende und neue Konzepte der Lehrerausbildung für Gymnasium bzw. Sekundarstufe II (HoF-Arbeitsberichte 3’04) / Martin Winter. – Wittenberg : HoF Wittenberg, Institut für Hochschulforschung an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, 2004. – 60 s.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Сергій Бобраков
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.