Тенденції докторської підготовки в Європейському освітньому просторі

Authors

  • Ірина Регейло

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43342

Keywords:

тенденції, докторська підготовка, якість докторської освіти, підходи до наукового керівництва.

Abstract

На основі здійснення теоретичного аналізу європейського освітнього простору визначено тенденції докторської підготовки: правову, реформатор­ську, пріоритетну, організаційно-освітньої динаміки, організаційно-управлінську; здійснення наукового керівництва, відповідальності, інтер­націоналізації, мобільності навчання.


На основе осуществления теоретического анализа европейского образовательного пространства определены тенденции докторской подготовки: правовую, реформационную, приоритетную, организационно-образовательной динамики, организационно-управленческую, осуществление научного руководства, ответственности, интернационализации, мобиль­ности обучения.



There was the academic revolution in the higher education system at the end of the 20th – beginning of the 21st centuries, which is characterized by great changes and transformations, primarily globalization. In such conditions on the one hand there appear the opportunity to study and conduct research that go beyond borders, on other hand – the challenge for national culture and autonomy can be seen. The key problem, which can solve the mentioned contradiction, is quality of education at all levels, including doctoral training, as the number of international research projects is increasing. So there should be enlightened the leading trends in doctoral training in the European Educational Space, which influence the doctoral training quality ensuring. Among them: legislative, which is characterized by making the doctoral training legislative framework; reformational, which grounds on transforming all the components of doctoral training; priority, which determines the key direction – ensuring the quality of doctoral education; organizational and educational dynamics, which lies in the rapid increase of doctoral research quantity; pragmatic, which is caused by the profound interest of scientists to third cycle education and research projects realization to solve undecided issues; organizational and managerial, which reflects the culture of managing the doctoral studies structure, doctoral schools and doctoral programs functioning; improving the scientific supervision of doctoral programs that significantly influence the improvement of thesis quality if experienced scientific supervisor managers effectively and young scientist receives qualified assistance; responsibility, which lies in charging the main responsibility concerning the doctoral training quality ensurance on higher education institutions; internationalization connected with cooperation in the field of doctoral education with other countries; mobility for better education to ensure the competitiveness of doctoral studies’ graduates on educational and labour markets, reaching the international comparison of educational standards etc.

Studying the European experience of doctoral training gives the grounds for improving and if needed reforming the national model of training in aspirantura (PhDs) and preparation in doctorantura (Doctors of Sciences). This will facilitate the improvement of theses effectiveness and quality.

Author Biography

Ірина Регейло

кандидат педагогічних наук, начальник науково-організаційного відділу, Президія Національної академії педагогічних наук України

References

Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад. : І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш й ін. ; за ред. Д. В. Табачника і В. Г. Кременя. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. – 100 с.

Таланова Ж. В. Якість докторської підготовки в епоху знань [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://naps.gov.ua/ua/press/releases/170/.

3-rd Сycle degrees: competences and research career [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cimo.fi/instancedata/prime_product_ julkaisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15437_3rd_cycle_degree2008_op.pdf.

Altbach Ph., Reisberg L. Rumbley L. Trends in global higher education: Tracking an academic revolution а report prepared for the UNESCO 2009 world conference оn higher education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0018/ 001831/183168e.pdf.

Bologna seminar doctoral programmes for the european knowledge society Salzburg, 3–5 February 2005 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.eua.be/Libraries/CDE_ website/Salzburg_ Conclusions.sflb.ashx

Byrne J., Jørgensen Th., Loukkola T. Quality Assurance in Doctoral Education – results of the ARDE project [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.eua.be/Libraries/Publications _homepage_list/EUA_ARDE_Publication. sflb.ashx.

Doctoral programs іn Erope and Ukraine : International Conference Proceeding. – Kyiv : PULSARY, University publishing house. – 2007. – Р. 81.

European University Association (2005). Doctoral programmes for the European Knowledge Society. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/DoctoraI_programmes_ Project_Report. 1129278878120.

Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area Bucharest Communiqué. Final version [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://bologna-bucharest2012.ehea.info/ background-documents.html.

Organisation and Profile of Doctoral Studies. Holy Spirit University of Kaslik, Lebanon, 11–12 March 2013 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kaslik2013.bolognaexperts.net /page/ background-information.

Partnership agreement governing the joint supervision and awarding of a doctorate diploma between Ghent University and … [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ugent.be/ en/teaching/studentadmin/enrolment/doctorate/joint-phd/GezdocEng.pdf.

Presidency Conclusions. Lisbon European Council 23 and 24 march 2000 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/00100-r1.en0.htm.

Salzburg II recommendations European universities’ achievements since 2005 in implementing the Salzburg Principles [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.eua.be/Libraries/ Publications_homepage_list/Salzburg_II_ Recommendations.sflb.ashx.

Stanisławiszyn I. The situation of doctoral candidates within Europe with regard to career development and working conditions [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.sebiology. org/education/slides/prague/Izabela_ Stanislawiszyn. pdf.

Towards the European Higher Education Area: Responding to challenges in a globalised worl. Conference of European Higher Education Ministers Contribution of the European Commission London, 17/18 May 2007 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bmwf.gv.at/fileadmin/user_upload/ europa/bologna/eu_ comm_minconf.pdf.

Published

2013-04-01

How to Cite

Регейло, І. (2013). Тенденції докторської підготовки в Європейському освітньому просторі. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43342

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL