Форми та методи неформальної професійної підготовки виробничого персоналу на підприємствах Японії.

Authors

  • Наталія Пазюра

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43359

Keywords:

неформальна підготовка, навчання на робочому місці, форми і методи, виробничий персонал.

Abstract

Статті проаналізовано підходи науковців до розв’язання питання неформальної підготовки виробничого персоналу як ефективної альтерна­тиви традиційним формам професійного розвитку людських ресурсів. Виявлено особливості і важливі умови для набуття працівниками професійних знань та вмінь. Охарактеризовано поширені в японських компаніях форми та методи професійної підготовки на робочому місці.

В статье автор анализирует подходы ученых к вопросу неформальной подготовки производственного персонала как эффективной альтернативы традиционным формам профессионального развития людских ресурсов. Выявлены основные особенности и важные условия для приобретения персоналом компании профессиональных знаний и умений. Охарактеризованы наиболее распространенные в японских компаниях формы и методы профессиональной подготовки на рабочем месте.




Author Biography

Наталія Пазюра

кандидат педагогічних наук, доцент, докторантка відділу порівняльної професійної педагогіки, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. 

References

R. A. Bates, T. Hatcher, E. F. Holton, N. Chalofsky. Redefining human resource development: an integration of the learning, performance, and spirituality of work perspectives / Сonference proceedings, Tulsa, Oklahoma, February 28 – March 4, 2001, V. 1 – 2. Baton Rouge, LA, 2001. – P. 204–213.

M.D. Enos, Marijke Kehrhahn. Transfer of learning: how managers develop proficiency. / «Transfer of learning». Symposium. (AHRD) Conference proceedings, Honolulu, Hawaii, February 27 – March 3, 2002. – P. 19–26.

Koichiro Imano, Kazuo Taguchi, Eiichi Oki, Fumio Inagawa, Miho Fujinami. Survey on the organization and functions of education and training providers: the second survey on the education and training service market. JILPT research report No. 43. – 2005. – 21 p.

Takashi Kawakita, Japanese In-House Job Training and Development / HUMAN RESOURCES MANAGEMENT, Vol. 35 – No. 04 April 1, 1996 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.jil.go.jp/jil/bulletin/year/1996/vol35-04/06.htm

Kaneko Motohisa. Higher education and employment: the changing relationship. Recent developments in continuing professional education. OESD/GD (92) 13. Country study: Japan. Organisation for economic cooperation and development, Paris. – 1992 . – 59 p.

Taira Koji, Levine Solomon B. Educational and labour force skills in postwar Japan. Final report. Office of educational research and improvement, Washington, DC. – 1986. – 67 p.

Lawrence M. Miller. Action Learning: Key to Developing an Effective Continuous Improvement Culture. Training Within Industry. Follow these eight steps to better instill continuous improvement in individuals and teams. Industry Week Feb. 28, 2012, [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.industryweek.com/education-training/action-learning-key-developing-effective-continuous-improvement-culture?page=1

Reference guide to Japanese human resource management – trading/physical distribution. The Japan institute of labour. – 2002. – 14 p.

Report from «The Research Association on Lifelong Career Development Support and Corporate Organization», Human Resources Development Bureau, Ministry of Health, Labour and Welfare, July 20, 2007. – 65 p.

W. E. A. Ruona, A. C. Rusaw. The role of code of ethics in the future of human resource development. / Сonference proceedings (Tulsa, Oklahoma, February 28 – March 4, 2001). V. 1–2. Baton Rouge, LA, 2001. – P. 221–228.

Shigemi Yahata, In-House Training and OJT / HUMAN RESOURCES MANAGEMENT, Vol. 33. – No. 05 May 1, 1994 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.jil. go.jp/jil/bulletin/year/1994/vol33-05/06.htm

Skills development in the workplace: report of the ILO/SKILLS-AP/Japan Regional Workshop and Study Program on Skills Development in the Workplace, OVTA, Chiba, Japan, 27 January – 6 February 2009 / Regional Skills and Employability Program in Asia and the Pacific (SKILLS-AP), ILO Regional Office for Asia and the Pacific. – Bangkok : ILO, 2009. – 43 p.

Stolovitch H. D., Yapi A. Use of case study method to increase near and far transfer of learning. Performance improvement quarterly, v. 10, n. 2, 1997. – P. 64–82.

VET through one’s lifetime: New approaches and implementation. The 2002 KRIVET International conference on VET. Proceedings of the KRIVET International conference on VET (2nd, Seoul, Korea, October 15–16, 2002). Korea research institute for Vocational education and training, Seoul. – 2002. – 339 p.

Whiteman J. A. Relevance of education and training in a business environment. U.S department of education, Office of educational research and improvement, Education resources information center (ERIC), 2001. – 17 P.

Yang B. Development and validation of an instrument to measure adult educator’s power and influence tactics in program planning practice / Adult education quarterly, v. 48, n. 4, 1998. – P. 227–243.

Published

2013-04-01

How to Cite

Пазюра, Н. (2013). Форми та методи неформальної професійної підготовки виробничого персоналу на підприємствах Японії. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2013.43359

Issue

Section

MIZHNARODNYI DOSVID PIDGOTOVKY FAHIVTSIV