Міждисциплінарна методологія порівняльно-культурологічної етнопедагогіки
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.44056Keywords:
етнопедагогіка, етнологія, міждисциплінарна методологія.Abstract
Методологія етнопедагогіки як наукової субдисципліни, що виникла на перетині етнології, педагогіки, етнопсихології, та водночас важливої складової професійної підготовки вчителів до професійної діяльності в умовах етнокультурного розмаїття сучасного суспільства має базуватися на низці міждисциплінарних підходів. У процесі добору і структурування змісту нової навчальної дисципліни перспективним уявляється використання ідей еволюціонізму, дифузіонізму, функціоналізму, структуралізму, ідей школи «культура й особистість», герменевтичного підходу.
Методология этнопедагогики как научной субдисциплины, возникшей на пересечении этнологии, педагогики, этнопсихологии, и одновременно важной составляющей профессиональной подготовки учителей к профессиональной деятельности в условиях этнокультурного разнообразия современного общества должна основываться на ряде междисциплинарных подходов. В процессе отбора и структурирования содержания новой учебной дисциплины перспективным представляется использование идей эволюционизма, диффузионизма, функционализма, структурализма, идей школы «культура и личность», герменевтического похода и т.п.
Methodology of ethnopedagogy as a scientific subdiscipline has appeared at the intersection between ethnology, pedagogy, ethnopedagogy and at the same time it is the important component of professional teacher training due to modern society ethnocultural diversity should be based on the variety of cross-disciplinary approaches. In the process of selection and structuring the new educational subject content, the use of evolutionism, diffusionism, functionalism, structuralism and «culture and personality» school ideas, hermeneutical approach etc. are considered long-term used.
References
Дельєж Р. Нариси з історії антропології. Школи. Автори. Теорії. / Дельєж Р. ; пер. з франц. Є. Марічева. – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 287 с.
Кон И. С. Ребенок и общество: (Историко-этнографическая перспектива) / Кон Игорь Семенович. – М. : Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1988. – 269 с.
Культурология. ХХ век: Энциклопедия : в 2 т. / гл. ред. и сост. С. Я. Левит. – СПБ. : Университетская книга, 1998.
Леві-Строс К. Структурна антропологія / пер. з фр. З. Борисюк. – К. : Основи, 2000. – 387 с.
Ярская-Смирнова Е. Р. Социальная антропология / Ярская-Смирнова Е. Р., Романов П. В. – Ростов н/Д. : Феникс, 2004. – 416 с.
Boas F. Some Problems of Methodology in the Social Sciences / Boas F. // The New Social Science / ed.: White Leonard B. – University of Chicago, 1930. – P. 84–98.
Tylor E. B. Primitive Culture : 2 vols. / Tylor E. B. – London : John Murray, 1871. – vol. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Катерина Юр'єва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.