Опіка і виховання дітей-сиріт у діяльності асоціацій і приватних фондів Польщі в ХІХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.44057Keywords:
асоціації, приватні фонди, діти-сироти, опікунсько-виховна діяльність, опіка, навчання, виховання, Польща.Abstract
У статті висвітлено діяльність асоціацій (Краківської асоціації Опікунської Ради, Асоціації благодійних жінок сиротинця у Новому Сончі) та приватних фондів на польських землях у ХІХ ст., які виконували суттєву роль в організації опікунсько-виховної роботи з дітьми-сиротами. Головним їхнім завданням було забезпечення необхідних умов для проживання, початкового і професійного навчання сиріт, організації вільного часу. Як недолік відзначено відсутність єдиної системи навчання, оскільки кожен заклад працював за індивідуальним планом.
В статье отражена деятельность ассоциаций (Краковская ассоциация Попечительского Совета, Ассоциация благотворительных женщин приюта в Новом Сонче) и частных фондов на польских землях в XIX в., которые выполняли существенную роль в организации попечительского-воспитательной работы с детьми-сиротами. Главной их задачей было обеспечение необходимых условий для проживания, начального и профессионального обучения сирот, организации свободного времени. Недостатком было отсутствие единой системы обучения, поскольку каждое заведение работало по индивидуальному плану.
The article makes clear work of associations (Krakow association Tutorial Council, Association charitable women of the orphan-house in New Sonch) and private funds on the Polish land in 19th Century, which fulfilled an essential role in the organization of tutorial-upbringing work with the orphan-children. The aim of creating of association was providing for orphan-children guardianship and a good upbringing, vocational education and protection against poverty. To its structure belonged experts of different fields, especially: judges, members of municipal communities for orphan-children, representatives of district councils, pedagogues who worked at orphans’ or waifs and strays upbringing, representatives of educational establishments and associations. The main their task was providing with necessary living conditions, primary education and professional training of the orphans, arrangement of spare time. The youngest children studied after the curriculum of popular school. The elder pupils studied at the secondary school. School plan responded to that time demands of the region. It was even enlarged in relation with needs of pupils and included in addition religion, singing, music, agriculture and vegetable growing, painting and elements of theoretical vocational education. In the orphanage much attention was paid to the physical development of disciples and were carried out lessons in drill. The aim of its activity was training boys to the adult life, vocational education and also moral and religious upbringing. Orphanage of Duke O. Liubomyrskyj fund fulfilled its tasks good and did everything possible to support these children and to help theme. To master vocational education boys could thanks to opportunity to continue study by the best Krakow artificer, which was financed out of institutional fund. During the study boys continued to live by the institution. Social associations and private funds of Poland contributed much to organization of tutorial and upbringing work with orphan-children, completed guardianship organized by the charitable societies. The main their task was providing with necessary living conditions, primary education and vocational education of the orphans and arrangement of spare time but less attention was paid to the personality of children. For lack of assets associations and private funds could not give guardianship to the considerable amount of orphans. However orphans being under the guardianship became favorable conditions and diversiform help.
References
Balukiewicz M. Protektoraty lwowskie. Początki i rozwój praktyki opiekuńczo-wychowawczej we Lwowie i na ziemi lwowskiej od końca XVIII stulecia do wybuchu II wojny światowej / Małgorzata Balukiewicz. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000. – 156 s.
Balukiewicz M. Rozwój placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży we Lwowie / Małgorzata Balukiewicz // Opieka nad dzieckiem w Galicji / red. A. Meissner. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2002. – S. 49–59.
Dolata E. Wybrane problemy opieki nad dzieckiem w Galicji doby autonomicznej w świetle czasopisma «Szkoła» / Eliżbieta Dolata // Opieka nad dzieckiem w Galicji / red. A. Meissner. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2002. – S. 152–164.
Haratyk A. Udział społeczeństwa galicyjskiego w opiece nad dziećmi ubogimi i osieroconymi (1867–1914 / Anna Haratyk. – Kraków : Impuls, 2007. – 340 s.
Meissner- Łozińska J. Placówki opieki nad dziećmi w Krakowie w okresie autonomii galicyjskie / Justyna Meissner-Łozińska // Opieka nad dzieckiem w Galicji / red. A. Meissner. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2002. – S. 94–113.
Ogródek freblowski // Encyklopedia popularna. – Warszawa : PWN, 1999. – S. 530.
Świątek T. Warszawski ruch społecznikowski / Tadeusz Władysław Świątek, Rafał Chwiszczuk. – Warszawa : Cułtus, 2010. – 158 s.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Христина Дзбинська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.