Екологічна освіта як умова формування культури здоров’я молодших школярів: вітчизнячний та зарубіжний досвід
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.44061Keywords:
екологічні знання, учні молодших класів, культура здоров’я, Україна, зарубіжні країни.Abstract
У статті висвітлено проблеми поглиблення екологічних знань молодших школярі в Україні у контексті сучасних тенденцій розв’язання проблеми у зарубіжних країнах. Обґрунтовано взаємозалежність рівня екологічних знань і ефективності формування культури здоров’я в учнів молодших класів.
В статье раскрываются проблемы углубления экологических знаний младших школьников в Украине в контексте современных тенденций решения проблемы в зарубежных странах. Обоснована взаимообусловленность уровня экологических знаний и эффективности формирования культуры здоровья учащихся младших классов.
The article deals with the problems of junior pupils’ ecological education. The main attention is drawn to the tendencies in ecological education. First of all the emphasis is laid on linking ecological education to health care issues. Ukrainian elementary school curriculum has been analyzed in terms of ecological consciousness and ecological developing.
The author states that these forms of classroom activities are organized on the regular basis. These activities are aimed at forming holistic vision as well as choosing healthy lifestyle. The other forms put into practice are: independent tasks, games, cooking competitions, out-of-school classes, discussions, etc.
The author presents three main approaches to ecological education in Russia. The first one sees ways for improvement through developing new curriculum and syllabi.
The second approach implies intensive use of ecology-related children’s literature; the third one introduces more ecology issues into science textbooks.
China stresses the importance of integrating ecology in all school subjects. In the UK ecology education is made up of three components: education about environment (knowledge), education for environment (values, behavior, treatment), and education in environment and through environment.
References
Ердаков Л. Н. Экологическая сказка для первоклассников / Л. Н. Ердаков // Начальная школа. – 1992. – № 11–12. – С. 19–22.
Жестова Н. С. Состояние экологического воспитания учащихся / Н. С. Жестова // Начальная школа. – 1989. – № 10–11. – С. 78–81.
Марченко Г. В. Методи засвоєння досвіду творчої діяльності в екологічній освіті школярів у Великій Британії / Г. В. Марченко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : збірник наукових праць. – Київ – Запоріжжя, 2001. – Вип. 19. – С. 268–272.
Марченко Г. В. Позашкільна діяльність школярів Великої Британії з вивчення та збереження довкілля / Г. В. Марченко // Начальная школа. – 1989. – № 10–11. – С. 78–81.
Плешаков А. А. Методические основы нового учебника природоведения для 3 класса четырехлетней начальной школы / А. А. Плешаков // Начальная школа. – 1991. – № 7. – С. 30–35.
Плешаков А. А. Методические основы нового учебника природоведения для 4 класса четырехлетней начальной школы / Плешаков А. А. // Начальная школа. – 1993. – № 3. – С. 63–67.
Постникова Л. А. Роль опорных схем в формировании природоведческих понятий / Л. А. Постникова // Начальная школа. – 1991. – № 2. – С. 44–47.
Салеева Л. П. Опыт экологического воспитания младших школьников / Л. П. Салеева // Начальная школа. – 1991. – № 4. – С. 24–27.
Хафизова Л. М. Экологическое воспитание у младших школьников / Л. М. Хафизова // Начальная школа. – 1989. – № 3. – С. 33–34.
Хоменко В. Екологічне виховання в школі / В. Хоменко // Завуч. – 2000. – Серп. (№ 23/24). –
С. 23–25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Тетяна Завгородня
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.