Розвиток білінгвальної освіти в провінції Онтаріо (Канада) наприкінці ХІХ – початку ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.44068Keywords:
білінгвальна освіта, двомовне навчання, білінгвальна школа, шкільна система, КанадаAbstract
Здійснено аналіз розвитку білінгвальної освіти у провінції Онтаріо (Канада). Період дослідження – кінець ХІХ – початок ХХ ст. Вивчено та проаналізовано науково-педагогічну літературу, присвячену висвітленню проблеми розвитку бінінгвального навчання в англомовних країнах, а також досліджено особливості розвитку двомовного навчання у провінції Онтаріо. Встановлено, що білінгвальні школи в Канаді активно розвивалися наприкінці ХІХ і на початку ХХ ст.
Выполнен анализ развития билингвального образования в провинции Онтарио (Канада). Период исследования – конец XIX – начало ХХ века. Изучена и проанализирована научно-педагогическая литература, посвященная проблемам развития билингвального образования в англоязычных странах, а также исследованы особенности развития двуязычного обучения в провинции Онтарио. Установлено, что билингвальные школы в Канаде активно развивались в конце XIX – начале ХХ века.
The analysis of the development of bilingual education in Ontario, Canada, has been carried out. The period of the investigation is the end of the 19th – the beginning of the 20th century. Scientific pedagogical literature concerning problems of bilingual education development in English speaking countries has been analyzed. Peculiarities of the development of bilingual education in Ontario were examined. It was summarized that bilingual schools in Canada were actively developing at the end of the 19th– the beginning of the 20th century.
References
Cecillon J. D. Early Struggles for Bilingual Schools and the French Language in the Windsor Border Region, 1851–1910 / J. D. Cecillon // Queen’s University Faculty of Education. – 2009. – № 21. –
P. 66–84.
Choquette R. Language and religion: a history of English-French conflict in Ontario / R. Choquette // University of Ottawa Press, 1975. – 264 p.
Choquette R. L’Ontario Francais, Historique / R. Choquette // Editions Etudes Vivantes, 1980. – 272 p.
Mahe Y. Bilingual School District Trustees and Cultural Transmission: The Alberta Experience, 1892–1939 / Y. Mahe // Queen’s University Faculty of Education. – 1997. – № 9. – P. 65–82.
Sissons C. B. Bi-lingual Schools in Canada / C. B. Sissons // Victoria College, 1917. – 249 p.
Walker F. A. Catholic Education and Politics in Ontario: A documentary study / F. A. Walker // Catholic Education Foundation of Ontario, 1985. – 514 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Юлія Шийка
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.