Тенденції упровадження європейського виміру у початкову освіту Євросоюзу

Authors

  • Олена Ярова Інституту філології та соціальних комунікацій Бердянського державного педагогічного університету.,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49193

Keywords:

європейський вимір освіти, початкова школа, Європейський Союз, європеїзація змісту освіти, базові дисципліни, міждисциплінарний підхід, європейська школа.

Abstract

Розглянуто явище європейського виміру як одного з принципів модернізації змісту освіти та тенденції його упровадження у початковій школі країн-членів Європейського Союзу. Досліджено шляхи інтеграції ЄВО до змісту початкової освіти, технології та методи, що їх використовують учителі для виховання молодих європейців.

Рассмотрено явление европейского измерения как одного из принципов модернизации содержания образования и тенденции его внедрения в начальной школе стран-членов Европейского Союза. Исследованы пути интеграции ЕИО в содержание начального образования, технологии и методы, которые используют учителя для воспитания молодых европейцев.

The article studies the phenomenon of the European dimension as one of the principles of education content modernization.

The author points out and describes the main trends of ED implementation in primary schools of the EU member countries among which are making the ED a compulsory element of the content of educational programmes at ISCED 1 in most of the EU countries and in some countries even at ISCED 0; implementing an interdisciplinary approach to teaching the ED through primary education; adding to the «European» topics of the primary school curriculum events of national history and facts about outstanding personalities in connection with the history of Europe, information about the continent geography, linguistic diversity and cultural richness in Europe, the emergence of the Union, the place of Europe in the world; developing students’ skills to use the received knowledge in practice; practicing games and interactive teaching methods in groups and teams; using actively ICT.

The research also highlights the importance of combining school and out-of-school forms of educational work in stimulating students’ activity and developing their initiative; expanding the network of European schools and study the experience of multicultural training; cooperation between educational establishments, organization of students’ exchanges and teachers’ internships; development of distance learning and creation of its resource provision; preservation of the national school traditions of educating students and at the same time their upbringing as citizens of the United Europe.

The ways of EDE integration into the content of primary education, technology and methods used by teachers for the education of young Europeans are focused on.


Author Biography

Олена Ярова, Інституту філології та соціальних комунікацій Бердянського державного педагогічного університету.

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов і методики викладання Інституту філології та соціальних комунікацій Бердянського державного педагогічного університету.

References

Алексєєва О. В. Теорія і практика виховання громадянськості в школах Франції у контексті європейської інтеграції : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / О. В. Алексєєва. – К., 2003. – 18 с.

Локшина О. І. Європейський вимір в освіті / О. І. Локшина // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 276–277.

Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу : теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.) : [монографія] / О. І. Локшина. – К. : Богданова А. М., 2009. – 404 с.

Матвієнко О. В. Стратегії розвитку середньої освіти у країнах Європейського Союзу : [монографія] / О. В. Матвієнко. – К. : Ленвіт, 2005. – 381 с.

Першукова О. О. На шляху до міжкультурної свідомості: етапи розвитку соціокультурного компонента змісту навчання іноземної мови в європейській освіті / Оксана Першукова // Інозем. мови в навч. закл. – 2008. – № 1. – С. 60–68.

Пуховська Л. Перспективи формування світового освітнього простору в ХХІ столітті / Людмила Пуховська // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. – Житомир, 2003. – Вип. 33. – С. 16–18.

Brock С. Education in a Single Europe (2nd Revised edition) / Colin Brock, Witold Tulasiewicz. – London and New York : Routledge, 2000. – 404 р.

EU (European Union). Green Paper. On the European Dimension on Education. 29 September 1993. COM (93) 457 final. – Brussels : Commission of the European Communities, 1993. – 18 p.

EURYDICE (Network on Education Systems and Policies in Europe). Eurybase. The Information Database on Education Systems in Europe. The Education System in Czech Republic. 2008/09. – Brussels : EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency), 2009. – 385 p.

EURYDICE (Network on Education Systems and Policies in Europe). Foreign Language Teaching in Schools in Europe. – Brussels : European Eurydice Unit, 2001. – 373 p.

Kid’s Corner : EU games and quizzes [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://europa.eu/kids-corner/index_en.htm

Losito B. Civic Education in Italy : intended curriculum and students’ opportunity to learn [Електронний ресурс] / Bruno Losito. – OJSSE 2/2003. – Режим доступу до журн. : http://www.sowi-onlinejournal.de/2003-2/index.html 1 of 15

Primary School Curriculum: Introduction. – Dublin, 1999. – 80 p.

Ryba R. Toward a European Dimension in Education: Intention and Reality in European Community Policy and Practice / Raymond Ryba. – Comparative Education Review. – Vol. 36, No. 1, Special Issue on Education in a Changing Europe (Feb., 1992). – Р. 10-24.

Savvides N. The European Dimension in the National Curriculum for England / Nicola Savvides // Implementing European Union Education and Training Policy. A Comparative Study of Issues in Four Member States. Edited by David Phillips and Hubert Ertl. – Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2003. – P. 143–160.

Scottish European Educational Trust. European Resources for Primary Schools [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://seet.org.uk/resources/primary-schools.php

Spring Day for Europe [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.springday2009.net/

The Framework Education Programme for Elementary Education (FEP EE). – Research Institute of Education (VЪP) in Prague, 2007. – 131 p.

The Lifelong Learning Programme 2007–2013 – Glossary [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/guide/glossary_en.html

The national curriculum in England. Framework document. – Department for Education, 2013. – 224 p.

Wikipedia. European School [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://en.wikipedia.org/ wiki/European_Schools

Published

2013-10-01

How to Cite

Ярова, О. (2013). Тенденції упровадження європейського виміру у початкову освіту Євросоюзу. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49193

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI