До питання про якість та її забезпечення: концептуальні розвідки у зарубіжжі та здобутки України

Authors

  • Олена Локшина Інститут педагогіки НАПН України,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49194

Keywords:

якість освіти, забезпечення якості освіти, індикатори якості освіти.

Abstract

Проаналізовано позицію міжнародних організацій щодо проблеми якості освіти та її забезпечення у світлі глобалізаційних трансформацій ХХІ століття; висвітлено погляди зарубіжних учених на феномен якості освіти через призму багатогранності; проведено порівняння з Україною на рівні нормативних ініціатив і практичних здобутків.

Проанализирована позиция международных организаций относительно проблемы качества образования и его обеспечения в свете глобализационных трансформаций ХХІ столетия; освещены взгляды зарубежных ученых на феномен качества образования через призму многогранности; проведено сравнение с Украиной на уровне нормативных инициатив и практических достижений.

The position of international organizations, i.e. UN, UNESCO, European Union in relation to the problem of education quality and its assurance under globalization transformations of the ХХІ century is analyzed. It is proved that the educational initiatives of all American presidents are oriented to the educational services quality upgrading after the sputnik launch by the USSR in 1957. A conclusion is made that the education quality is considered as one of the ХХІ century priorities by the world community. The foreign scholars’ ideas to the education quality phenomenon through the many-sided prism are highlighted. The approaches («input-process-outcome»; «child-centered»; «multi-level public reciprocity») to the development of a high quality education system are analyzed. Comparison with Ukraine at the level of normative initiatives and practical achievements is conducted. The attention is paid to the fact, that along with the declaration of the importance of education quality in Ukraine at state level, a great number of issues which lie both in theoretical (development of education quality concept) and practical dimensions (development of valid tests, preparation of skilled personnel, financing) is remained unsolved. All of this makes the world expertise topical.

Author Biography

Олена Локшина, Інститут педагогіки НАПН України

доктор педагогічних наук, завідувач лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України

References

Болотов В. А. Системы оценки качества образования : учебное пособие / В. А. Болотов, Н. Ф. Ефремова. – М. : Университетская книга; Логос, 2007. – 192 с.

Доклад о человеческом развитии 2013. Возвышение Юга: человеческий прогресс в многообразном мире. – ПРООН, 2013. – 203 с.

Лукіна Т. О. Якість освіти / Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 1017–1018.

Про національну доктрину розвитку освіти. Указ Президента України № 347/2002 від 17 квітня 2002 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Про національну стратегію розвитку освіти на період до 2012 року. Указ Президента України № 344/2013 від 25 червня 2013 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013/page?text=%FF%EA%B3%F1%F2

Barrett A. M., Chawla-Duggan R., Lowe J., Nikel J., Ukpo E. The Concept of Quality in Education: a Review of the «International» Literature on the Concept of Quality in education. EdQual Working Paper No 3. – University of Bristol, UK, University on Bath, Uk, 2006. – 18 p.

Blueprint for Reform. The Reauthorization of the Elementary and Secondary education Act. US Department of Education. – 41 p. – URL : http://www2.ed.gov/policy/elsec/leg/blueprint/blueprint.pdf.

European Union. Council Conclusions of 12 May 2009 on a Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training («ET 2020») // Official Journal of the European Union. – 2009. – 28 May. – P. 119/2 – C. 119/10.

European Union. European Report on the Quality of School Education. Sixteen Quality Indicators. May 2000. – Brussels : European Commission, 2000. – 86 p.

European Union. Report from the Education Council to the European Council «The Concrete Future Objectives of Education and Training Systems». Brussels, 14 February 2001. 5680/01 EDUC 18. – Brussels : Council of the European Union, 2001. – 17 p.

Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform. Report to the Nation and the Secretary of Education by the National Commission on Excellence in Education. April 1983. – 48 p. – URL : http://datacenter.spps.org/uploads/sotw_a_nation_at_risk_1983.pdf.

No Child Left Behind. Public Law 107-110-Jan 8, 2002. – URL : http://www2.ed.gov/ policy/elsec/leg/esea02/107-110.pdf.

UNESCO. Education for All. Purpose and Context // World Conference on Education for All. Monograph I. Prepared by Sheila M. Haggis. – Paris : UNESCO Publishing, 2001. – 96 p.

UNESCO. Education for All. The Quality Imperative. EFA Global Monitoring Report 2005. – Paris : UNESCO Publishing, 2004. – 430 p.

Published

2013-10-01

How to Cite

Локшина, О. (2013). До питання про якість та її забезпечення: концептуальні розвідки у зарубіжжі та здобутки України. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49194

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI