Якість освіти як культурно детерміноване поняття

Authors

  • Наталія Лавриченко Інститут педагогіки НАПН України,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49195

Keywords:

якість освіти, освітня ефективність, забезпечення якості, культурно детермінований феномен.

Abstract

Навчальна ефективність та якість перебувають під впливом розвитку робочої сили і культури як цивілізації, яка, у свою чергу, визначає життя соціуму. Автор застосовує цивілізації підхід, запропонований Елвіном Тоффлером, до аналізу якості освіти як терміна та соціального явища. Це дозволяє вивчення якості перетворень в трьох типах суспільства, що характеризуються Е. Тоффлером: аграрних, промислових і постіндуст­ріальних, поступово змінюючи одне одного в цивілізаційних хвилях.

Так, у цивілізації хвилі, саме земля була основою економіки, життя і культури. До середини ХХ століття хвиля змінилася на іншу – аграрну. Проте, вона не довго домінувала, так, як у 50-х роках ХХ століття промисловість почала набувати деякі якості, властиві постіндустріальній цивілізації. Сучасний глобалізований світ прагне набути деяких рис, притаманних новому типу – який називається суспільством знань.

Обидві наступні хвилі мають сильний потенціал для зміни кожної галузі суспільного життя. У статті робиться акцент на змінах в освіті і тому, як вони впливають на її якість і визначають її основні стратегії.

Учебная эффективность и качество находятся под влиянием развития рабочей силы и культуры как цивилизации, которая, в свою очередь, определяет жизнь социума. Автор применяет цивилизационный подход, предложенный Элвином Тоффлером, к анализу качества образования как термина и социального явления. Это позволяет изучение качества преобразований в трех типах общества, характеризующихся Е. Тоффлером: аграрных, промышленных и постиндустриальных, постепенно сменяя друг друга в цивилизационных волнах.

Так, в цивилизационной волне, именно земля была основой экономики, жизни и культуры. К середине ХХ века волна изменилась на другую – аграрную. Однако, она не долго доминировала, так, как в 50-х годах ХХ века промышленность начала приобретать некоторые качества, присущие постиндустриальной цивилизации. Современный глобализированный мир стремится приобрести некоторые черты, присущие новому типу – который называется обществом знаний.

Обе следующие волны имеют сильный потенциал для изменения каждой области общественной жизни. В статье делается акцент на изменениях в образовании и тому, как они влияют на ее качество и определяют ее основные стратегии.

Educational effectiveness and quality are influenced by the development of labour force and culture as civilization which in its turn defines the life of social beings including educational ones. The author applies civilization approach suggested by Elwin Toffler to analyzing educational quality both as the term and a social phenomenon. This implies studying quality transformations in the three types of society characterized by E. Toffler: agrarian, industrial, and postindustrial, gradually changing each other in civilization waves.

So, in the civilization wave, the namely agrarian land was bases for economy, life, and culture. By mid 20th century the wave was changed by the second one named agrarian. Nevertheless it didn’t dominate for a long time as in the 50’s of the 20th century the industry began acquiring some qualities peculiar to the post-industrial civilization. Modern globalized world tends to gain some features peculiar to the new type – which is called the knowledge society.

Both next waves have a strong potential to change each sphere of social life. In the article the emphasis is placed on changes in education and the way they influence its quality and define its main strategies.

Author Biography

Наталія Лавриченко, Інститут педагогіки НАПН України

доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України.

References

Збишко М. Педагогіка постмодернізму / Збишко М. // Шлях освіти. – 2004. – С. 11–16.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе / Равен Дж. – Москва : Когито-Центр, 2002.

Сбруєва А. А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ століття). – Суми : Козацький вал, 2004.

Тоффлер Э. Третья волна / Тоффлер Э. – М. : АСТ, 1999.

Тоффлер Э. Футурошок / Тоффлер Э. – Санкт-Петербург,1997.

Вell D. The Coming, of Post-Industrial Society / Вell D. – New York : Basic Book, 1976.

Dale E. Shuttleworth.The School Management in Transition: Schooling on the Edge / Dale E. – New York : Routledge Falmer, 2003.

Daniel T. Hickey A. Sociocultural Model of Motivation With Implications for Educational Assessment Learning in Educational Assessment10(3), 2005.

Davies Brent. School Leadership in the 21st Century: Developing a Strategic Approach: Routledge / Brent Davies, Linda Ellison, Christopher Bowring-Carr. – London, 2005.

Ducker P. Post-capitalist Society / Ducker P. – New York : YarperCollins, 1993.

Earl L. Learning to change: Teaching beyond subjects and standards / Earl L., Moore S. and Manning S. – San Francisco : Josse-Bass, 2000.

Hargreaves A. Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity / Hargreaves A. – New York, 2003.

OCDE Knowledge Management in the Learning Society. – Paris : CDE, 2000.

OCDE. New School Management Approaches. – Parys, 2001.

World Bank. Expanding Opportunities and Competencies for Young People: A New Agenda for Secondary Education. – Herndon, VA, USA : World Bank, 2005.

Published

2013-10-01

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Якість освіти як культурно детерміноване поняття. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49195

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI