Забезпечення якості вищої освіти: освітні індикатори та міжнародні організації
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49211Keywords:
якість вищої освіти, міжнародні організації, європейські стандарти і рекомендації, освітні індикатори.Abstract
Проаналізовано моделі освітніх індикаторів якості освіти ЮНЕСКО та ОЕСР; визначено основні принципи діяльності наднаціональних (міжнародних) організацій та програм, які задіяні у процесі створення єдиного європейського простору вищої освіти; охарактеризовано теоретичні аспекти Європейських стандартів і рекомендацій, діяльність міжнародних організацій із забезпечення сучасної якості вищої освіти.
Проанализированы модели образовательных индикаторов качества образования ЮНЕСКО и ОЭСР; определены основные принципы деятельности наднациональных (международных) организаций и программ, которые задействованы в процессе создания единого европейского пространства высшего образования; охарактеризованы теоретические аспекты Европейских стандартов и рекомендаций, деятельность международных организаций по обеспечению современного качества высшего образования.
There are analysed the models of educational indicators of quality of education by UNESCO and the OECD. It is noticed that the OECD indicators are used for comparative analysis of educational systems around the world. They are constantly being updated and improved. They’ve determined the basic principles of functioning supranational (international) organizations and programs involved in the process of creating the United European Area of Higher Education, namely INQAAHE (International Network for Quality Assurance in Higher Education), ENAQ (European Network for Quality Assurance), CEE Network (Network of Central and Eastern European Quality Assurance Agencies in Higher Education), ENIC Network (network of national academic recognition information centers and mobility under the auspices of the Council of Europe and UNESCO) and the NARIC Network (national academic network of information centres of the European Commission), an international program of students’ exchange – SOCRATES / ERASMUS. There are described the theoretical aspects of European Standards and Guidelines (ESG), which in turn are made up of three parts: 1) the internal quality assurance in higher education, 2) external quality assurance of higher education, and 3) quality assurance of the activity of the agencies of external quality assurance. There are characterized the activities of international organizations of quality of modern assurance of higher education.
References
Модернізація освіти України у контексті євроінтеграційних процесів: історико-педагогічний аспект : монографія / авт. кол. О. А. Дубасенюк [та ін.] / за заг. ред. Н. Г. Сидорчук. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – 300 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Байназарова О. О. Моніторинг та оцінювання якості освіти : метод. посіб. / Байназарова О. О., Ракчєєва В. В. – Х. : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2009. – 58 с. – Режим доступу : http://bibl. com.ua/geografiya/13697/index.html
Павлова О. Ю. Культурна інтеграція вітчизняних закладів вищої освіти до Європейського освітнього середовища / Павлова О. Ю., Мельничук Т. Ф., Мисюра Т. М. – К. : КІМ, 2012. – 298 с.
Шевченко Л. Соціальна відповідальність вищих навчальних закладів: аспект якості освіти / Шевченко Л. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/SOC_Gum/Vnyua_etp/2011_4/ ShevchenkoLS.pdf
Білокопитов В. І. Інтернаціоналізація вищої освіти та забезпечення її якості як пріоритетні завдання сучасного етапу розвитку Болонського процесу / Білокопитов В. І. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pednauk/2009_1n/157.pdf
Щодо результатів Щорічної конференції Європейської асоціації університетів «Європейські університети – глобальна взаємодія». – Режим доступу: http://dok.znaimo.com.ua/docs/index-38337.html
Білокопитов В. І. Діяльність європейських організацій із забезпечення якості вищої освіти в контексті Болонського процесу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / В. І. Білокопитов. – Суми, 2012. – 20 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Цюк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.