Оцінювання як механізм забезпечення якості загальної середньої освіти Фінляндії

Authors

  • Людмила Волинець Інститут педагогіки НАПН України,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49214

Keywords:

національне оцінювання, самооцінювання, підзвітність, тестування, рейтингування, механізм забезпечення якості.

Abstract

Стаття присвячена розгляду таких особливостей системи оцінювання якості загальної освіти Фінляндії, як відмова від високого рівня підзвітності та контролю шкіл на основі зовнішнього стандартизованого тестування; використання оцінювання для розвитку та ефективного управління; поєднання оцінювання на національному рівні та самооцінювання на місцевому рівні; уникнення рейтингування шкіл; відмова від підзвітності вчителів; надання процесу оцінювання учнів безпечного, позитивного характеру.

Статья посвящена рассмотрению таких особенностей системы оценивания качества общего образования в Финляндии, как отказ от высокого уровня отчетности и контроля школ на основе внешнего стандартизированного тестирования, использование тестирования для развития и еффективного управления, сочетание оценивания на национальном уровне и самооценивания на местном уровне, избежание рейтингования школ, отказ от подотчетности учителей, придание процессу оценивания учиеников безопасного, позитивного характера.

The article analyzes peculiarities of the system of education quality evaluation in Finland. These peculiarities act as tools for ensuring education system quality. The first peculiar feature of the Finnish evaluation system is the rejection of the transnational principle of high accountability and control of schools based on external standardized testing. Instead, in Finland, evaluation is used for development and effective management. Evaluation becomes a tool for collection of information needed for analysis and understanding of education system performance and identification of its developmental perspectives in accordance with current environment.

The second peculiarity of the Finnish national system of education quality evaluation is the combination of evaluation at the national level and self-evaluation at the local level. The aim of the national evaluation of education results is to track the achievement of the National curriculum goals at the country level. Local self-evaluation by education providers and schools (with active participation of students and parents) is aimed at helping educators to form a holistic and integrated understanding of school performance, ensure effective local governance, and facilitate transparency of school performance for external stakeholders.

The avoidance of school rating and competition resulting from comparison with average school results is attributable to the features of the national social culture. In particular, this concerns the principles of complementarity and cooperation. Instead of competition, schools encourage various forms of partnership between teachers, students, parents, schools, and other education participants.

Another peculiar feature of the Finnish evaluation system is the replacement of burdensome teacher accountability with teacher responsibility for teaching content and methods. This could be achieved due to the government policy of quality teacher training and trust. Teacher responsibility is realized via the system of quality assurance present in most schools and involving annual discussions of development and evaluation.

Finally, the Finnish evaluation system moderately uses student performance evaluation. No marks are used till the age of nine and point scores are introduced only during the sixth year. Instead, there are verbal marks and descriptions of students’ progress in various subjects. There is only one standardized exam at the end of school. Moderate evaluation ensures safety and positiveness of student evaluation process, individualized approach to student education speed and style, realization of student cognitive potential, and responsibility for education achievements.

Author Biography

Людмила Волинець, Інститут педагогіки НАПН України

науковий співробітник лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України

References

Барбер М. Как добиться стабильного высокого качества обучения в школах. Уроки анализа лучших систем школьного образования мира / М. Барбер, Мона Муршед ; [пер. с англ.] // Вопросы образования. – 2008. – № 3. – С. 7–60.

Бражник М. О. Достижения школьного образования в Финляндии / М. О. Бражник // Вопросы образования. – 2010. – № 3. – С. 258–264.

Волинець Л. Принципи освітньої політики Фінляндії щодо забезпечення якості загальної середньої освіти / Людмила Волинець // Порівняльно-педагогічні студії. – № 1(15). – 2013. – C. 69–75.

Хаатайнен Т. Підвищення якості освіти для всіх: установлення стандартів і моніторинг якості освіти / Туула Хаатайнен // Вісник ТІМО. – 2012. – № 5–6. – С. 7–10.

An interview with Henna Virkkunen, Finland’s Minister of Education By Justin Snider march 16, 2011 [Electronic resource]. – URL : http://hechingerreport.org/content/an-interview-with-henna-virkkunen-finlands-minister-of-education_5458/

Carey K. The Final Word is Always Finland [Electronic resource] / by Kevin Carey. – 28 Jan 2011. – URL : http://www.quickanded.com/2011/01/the-final-word-is-always-finland.html

Darling-Hammond L. The Flat World and Education: How America’s Commitment to Equity Will Determine Our Future / Linda Darling-Hammond. – Teachers College Press, 2010. – 394 p.

Eurypedia. Finland Quality Assurance [Electronic resource]. – URL : https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/ mwikis/eurydice/index.php/Finland:Quality_Assurance

Finnish National Board of Education. – Quality assurance in general education: steering instead of control [Electronic resource]. – FNBE/2. – 2013. – URL : http://www.oph.fi/download/ 148966_Quality_assurance_in_general_education.pdf

Implementation of assessment policy – Finland. General Educational Assessment. Last modified Aug 25, 2009 [Electronic resource]. – URL : https://www.european-agency.org/agency-projects

Lankinen T. Case Study [Electronic resource] / Finland / Timo Lankinen // Building Blocks for Education: Whole System Reform Toronto, September 2010. – 34 p. – URL : http://www. edu.gov.on.ca/bb4e/finland_casestudy2010.pdf

National Board of Education. Framework for Evaluating Educational Outcomes in Finland. Translation: Tuomo Suontausta / Evaluation 8/1999. – Helsinki : Yliopistopaino, 1999. – 84 p.

Partanen A. What Americans Keep Ignoring About Finland’s School Success [Electronic resource] / Anu Partanen. – 29 декабря 2011. – URL : http://www.theatlantic.com/national/archive/2011/12/

Robert P. L’éducation en Finlande : les secrets d’une étonnante réussite «Chaque élève est important» [Electronic resource] / Paul Robert. – 18 p. – URL : http://www.meirieu.com/ECHANGES/ robertfinlande.pdf

Rubin C. M. The Global Search for Education: More Focus on Finland [Electronic resource] / C. M. Rubin. – Posted: 06/1/11. – URL : http://www.huffingtonpost.com/c-m-rubin/finland-education_b_868781.html

Sahlberg P. Education policies for raising student learning: The Finnish approach / Pasi Sahlberg // Journal of Education Policy. – Vol. 22, No. 2. – March 2007. – P. 147–171.

Simola H. Quality assurance and evaluation (QAE) in Finnish compulsory schooling: a national model or just unintended effects of radical decentralisation? / Simola, Hannu; Rinne, Risto; Varjo, Janne; Pitkanen, Hannele; Kauko, Jaakko // Journal of Education Policy. – Publisher: Routledge, part of the Taylor & Francis Group. – Volume 24, Number 2. – March 2009. – P. 163–178.

SQA. The Assessment Systems of Finland and Queensland. The Policy and New Products. Research Report 1. – 2008. – 13 р. [Electronic resource]. – URL : http://www.sqa.org.uk/files_ccc/PNP_ ResearchReport1_TheAssessmentSystemsFinlandQueensland.pdf

Taylor A. Why Finland’s Unorthodox Education System Is The Best In The World [Electronic resource] / Adam Taylor. – Nov. 27, 2012. – URL : http://www. businessinsider.com/finlands-education-system-best-in-world-2012-11?op=1

The Finland Phenomenon: Inside the World’s Most Surprising School System Video: Through the Education lens. – March 28, 2013 [Electronic resource]. – URL : http://www.thedailyriff.com/articles/the-finland-phenomenon-inside-the-worlds-most-surprising-school-system-588.php

The Finnish Education Evaluation Council [Electronic resource]. – 2011. – URL : www.edev.fi

The Finnish National Board of Education. Pupil Assessment [Electronic resource]. – URL : http://www.oph.fi/english/education/basic_education/pupil_assesment

The Learning Curve. Lessons In Country Performance In Education. 2012 Report. – Pearson. – 2012. – 50 p.

Tuokko E. Development of External Quality Assurance in Finland [Electronic resource] / Eeva Tuokko. – URL : http://archive.ecml.at/mtp2/ qualitraining/quality/english/continuum/external_quality_assurance/ Finland.htm

Vitikka E. The finnish national core curriculum: structure and development / Erja Vitikka, Leena Krokfors, Elisa Hurmerinta // Miracle of Education. – 2012. – P. 83–96.

Published

2013-10-01

How to Cite

Волинець, Л. (2013). Оцінювання як механізм забезпечення якості загальної середньої освіти Фінляндії. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2013.49214

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI