Висвітлення теоретичних засад шкільної альтернативної освіти у вітчизняній та зарубіжній педагогіці: думки апологетів і критиків

Authors

  • Оксана Заболотна Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50139

Keywords:

теоретичні засади альтернативної освіти, емансипа¬ційна педагогіка, трансгресивна педагогіка, критична педагогіка, гештальт педагогіка.

Abstract

У статті здійснено огляд праць щодо теоретичних засад шкільної альтернативної освіти у країнах Європейського Союзу. Зроблено висновок, що в українському педагогічному просторі практично відсутні праці, присвячені теорії альтернативної освіти. Наочно продемонстровано, що хронологія праць, присвячених теоретичним засадам альтернативної освіти, розпочина­ється кінцем 70-х рр. ХХ ст., коли в європейському суспільному житті стали більш активними радикальні емансипаційні рухи. Зазначено, що активізація наукових пошуків у галузі альтернативної освіти у країнах постсоціа­лістичного табору спостерігалася на поч. 90-х рр. ХХ ст. Подано перелік періодичних видань, які відіграють важливу роль у популяризації теорії альтернативної освіти.

В статье сделан обзор работ по теоретическим основам школьного альтернативного образования в странах Европейского Союза. Сделан вывод о том, что в украинском педагогическом пространстве практически отсутствуют работы, посвященные теории альтернативного образования. Наглядно продемонстрировано, что хронология работ, посвященных теоретическим основам альтернативного образования, датируется концом
70-х гг. ХХ в., когда в европейской общественной жизни стали более активными радикальные эмансипационные движения. Указано, что активизация научных поисков в области альтернативного образования в странах постсоциалистического лагеря относится к нач.
90-х гг. ХХ ст. Перечислены периодические издания, которые играют важную роль в популяризации теории альтернативного образования.

The article reviews the papers on theoretical fundamentals of school alternative education in the European Union. It is concluded that the Ukrainian pedagogy has not practically works on the theory of alternative education. It was demonstrated that the chronology of works devoted to the theoretical fundamentals of alternative education begins in late seventies of 20th century when the radical emancipatory movements have became more active in European public life. It was indicated that activation of scientific research in the field of alternative education in the post-socialist period dates from early ninetieth of 20th century. The list of periodicals, which play an important role in promoting alternative theory of educa tion has been proposed.

Author Biography

Оксана Заболотна, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Доктор педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри іноземних мов Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

References

Бурдьё П. Воспроизводство: элементы теории системы образования / Пьер Бурдьё, Пассрон Жан-Клод ; пер. с франц. Н. А. Шматко. – М. : Просвещение, 2007. – 267 с.

Дидактичні аспекти альтернативної освіти / відп. секретар І. Г. Єрмаков, відп. ред. В. Ф. Паламарчук. – Київ : Освіта, 1993. – 78 с.

Нариси з історії розвитку новаторських навчально-виховних закладів в Україні (XX століття): навч.-метод, посіб. / за ред. О. В. Сухомлинської, В. С. Курила ; авт. кол.: О. В. Сухомлинська, В. С. Курило, Н. П. Дічек та ін. – Луганськ : Видво ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 444 с.

Freire P. Pedagogy of the Oppressed / Р. Freir. – N.Y. : Continuum International Publishing Group, 2000. – 183 р.

Gestalt Therapy: The Art of Contact / Serge Ginger. – Karnac Books, 2007. – 160 p.

Giroux H. Critical pedagogy, the state, and cultural struggle / Henry A. Giroux, Peter McLaren. – New York : SUNY Press, 1989. – 299 p.

Giroux H. Lessons to be learned from Paulo Freire as education is being taken over by the mega rich [Electronic resource] / Henry A. Giroux. – 2011. – № 81. – URL : http://www. viewpointonline.net/lessons-to-be-learned-from-paulo-freire-as-education-is-being-taken-over-by-the-mega-rich-henry-a-giroux.html

Giroux Henry A. Public Spaces, Private Lives: Democracy Beyond beyond the culture of cynicism / Henry Giroux. – Lanham : Rowman & Littlefield, 2003. – 205 p.

Giroux Н. Teachers as intellectuals: toward a critical pedagogy of learning / Henry A. Giroux. – Greenwood Publishing Group, 1988 – 249 р.

Hubík S. Mass Bricolage as a Source of Alternative Education / Stanislav Hubík // Czech Sociological Review. – 1997. – № 1. – P. 57–71.

Innovating to Learn, Learning to Innovate / OECD. – OECD Publishing, 2008. – 257 p.

Kozielecki J. Transgresia I Kultura. Psychotransgresjonizm / J. Kozielecki. – Warszawa : Zak, 2001. – 432 s.

Lemkow A. The Wholeness Principle: Dynamics of Unity Within Science, Religion and Society / Anna Lemkow. – Wheaton, IL : Quest Books, 1990. – 332 р.

Miller John P. Holistic Learning and Spirituality in Education: Breaking New Ground / John P. Miller. – NY : SUNY Press, 2005. – 250 p.

Miller John P. The Holistic Curriculum / John P. Miller. – Toronto : OISE Press Inc, 1988. – 216 p.

Miller R What are Schools For?: Holistic Education in American Culture / Ron Miller. – NY : Holistic Education Press, 1990. – 175 p.

Miller R. Free Schools, Free People: Education and Democracy After the Nineteen Sixties / Ron Miller. – NY : SUNY Press, 2002. – 220 p.

Nagata Y. Alternative education: global perspectives relevant to the Asia-Pacific Region / Yoshiyaki Nagata // Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects. – APERA, 2006. – Vol. 10. – 219 p.

Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku / pod red. Boguslawa Śliwerskiego. – Krakόw : Impuls, 2001. – 663 s.

Pedagogika alternatywna: dylematy teorii / red. nauk. Bogusław Śliwerski. – Łódź-Kraków : Impuls, 1995. – 578 s.

Sliwerski B. Edukacja – wybrane kontrowersje i dylematy / B. Sliwerski // Pedagogika alternatywna: dylematy teorii / red. nauk. Bogusław Śliwerski. – Łódź ; Kraków : Impuls, 1995. – S. 205–217.

Sliwerski B. Edukacja alternatywna, dylematy teorii і praktyki / B. Sliwerski. – Krakow : Impuls, 1992. – 322 s.

Sliwka A. The contribution of Alternative Education [Electronic resource] / Anne Sliwka. – URL : http://www.oecd.org/edu/ceri/40805108.pdf

Szyszko-Bogusz A. Pedagogika holistyczna [Electronic resource] / A. Szyszko-Bogusz. – Wrocław : Ossolineum, 1989. – 245 p. – URL : http://Pg1.Belchatow.Pl/Publ/Rc/Rc2.Html

Szyszko-Bohusz A. Pedagogika holistyczna, czyli przezwyciężenie kryzysu wychowania [Electronic resource] / Andrzej Szyszko-Bohusz // Nowa Szkoła. – 1981. – № 1. – S. 189–199. – URL : http://pg1.belchatow.pl/ publ/rc/rc2.html

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywney / pod red. Boguslawa Śliwerskiego. – Krakόw : Impuls, 2009. – 330 s.

Van den Heever R. Alternative education: vision of a democratic alternative / Randall Van den Heever. – Johannesburg : U.T.A.S.A., 1987. – 40 p.

Woods Ph. A. Alternative Education for the 21st Century: Philosophies, Approaches, Visions / Philip A. Woods, Glenys J. Woods. – Palgrave Macmillan, 2008. – 300 p.

Published

2014-01-01

How to Cite

Заболотна, О. (2014). Висвітлення теоретичних засад шкільної альтернативної освіти у вітчизняній та зарубіжній педагогіці: думки апологетів і критиків. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50139

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN