Психологічний клімат і його вплив на ефективність вивчення англійської мови дорослими (за М. Ноулзом)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50145Keywords:
вивчення англійської мови, психологічний клімат, фізичний клімат, навчання дорослих, освітній заклад.Abstract
У статті обґрунтовано значення сприятливого психологічного клімату для ефективного навчання дорослої людини, зокрема, й вивчення нею англійської мови; визначено такі різновиди клімату навчання, як фізичний та психологічний; розкрито сутність поняття фізичний клімат; розглянуто характерні ознаки сприятливого для навчання психологічного клімату та їхню роль у процесі навчання дорослих; визначено роль освітніх закладів у забезпеченні сприятливого навчального середовища.
В статье обосновывается значимость благоприятного психологического климата для эффективного обучения взрослого человека, включая изучение им английского языка; определяются такие разновидности климата обучения как физический и психологический климат; раскрывается сущность понятия физический климат; рассматриваются характерные признаки благоприятного для обучения психологического климата и их роль в процессе обучения взрослых; определяется роль образовательных учреждений как инструментов обеспечения благоприятного учебной среды.
The article explains the importance of a favorable psychological climate for effective teaching of an adult, including his study of the English language; such varieties of training climate as a physical and psychological environment have been determined; the essence of hysical environment concept has been revealed; the characteristics of a favorable psychological climate for learning and their role in the process of adult training have been discussed; the role of educational institutions as a tool to ensure a favorable learning environment has benn defined.
References
Knowles M. S. Informal adult education: A guide for administrators, leaders and teachers / Malcolm Shepherd Knowles. – New York : Association Press, 1950. – XVI, 272 p.
Knowles M. S. The modern practice of adult education: Andragogy versus pedagogy / Malcolm Shepherd Knowles. – New York : Associated Press, 1970. – 384 p.
Knowles M. S. The adult learner: A neglected species / Malcolm Shepherd Knowles. – Houston, TX : Gulf Publishing Company, 1973. – VII, 207 p.
Knowles M. S. Self-directed learning: A guide for learners and teachers / Malcolm Shepherd Knowles. – New York, Toronto : Cambridge Adult Education Company, 1975. – 135 p.
Knowles M. S. Andragogy in action: Applying modern principles of adult learning / Malcolm Shepherd Knowles. – San Francisco, California: Jossey-Bass, 1984. – XXIV, 444 p.
Lindeman E. The meaning of adult education (Reprint ed., 1989) / Eduard Lindeman. – Norman, OK : Oklahoma Research Center for Continuing Professional and Higher Education, 1926. – XLIII, 143 p.
Maslow A. Motivation and personality / Abraham Maslow. – New York : Harper, 1954. – XIV, 411 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ірина Литовченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.