Компетентнісна зорієнтованість курикулуму Великої Британії щодо формування здорового способу життя школярів
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50166Keywords:
курикулум, кроскурикулярний вимір, загальні навички, формування здорового способу життя.Abstract
У статті зроблено аналіз компетентнісної зорієнтованості курикулуму Великої Британії як механізму формування здорового способу життя школярів. Розглядаються проблеми цілісності курикулуму, цілі курикулуму щодо ФЗСЖ, важливість кроскурикулярного виміру, загальні навички ЗСЖ. Автором розкрито сутність українського підходу до цілісності забезпечення процесу і змісту навчання.
В статье представлен анализ компетентностной ориентации курикулума Великобритании как механизма реализации формирования здорового образа жизни школьников. Pассматриваются аспекты целостности курикулума, цели курикулума относительно ФЗСЖ, важность кроскурикулярного измерения, общие навыки и навыки ЗОЖ. Автором раскрыто суть украинского подхода к целостности процесса и содержания образования.
The article presents the analysis of the competency-oriented United Kingdom curriculum as a mechanism for the implementation of a healthy lifestyle for schoolchildren. The integrity aspects of curriculum, curriculum objectives, the importance of cross-cultural measurement, general skills and knowledge of healthy lifestyles have been discussed. The author discloses the essence of Ukrainian approach to the integrity of the process and content of education.
References
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування : колективна монографія / Бібік Н. М. ; за заг. ред. Овчарук О. В. – К. : «K.I.C.», 2004. – С. 47–52. – (Бібліотека ocвітньої політики).
Бойченко Т. Основи здоров’я 5–9 класи загальноосвітніх навчальних закладів (Проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/pr-viddil/4216. – Назва з титул. екрану.
Кабінет Міністрів України. Постанова «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» від 23.11.2011. № 1392. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show. – Назва з титул. екрану.
Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ–ХХІ ст.) : монографія / О. І. Локшина. – К. : Богданова А. М., 2009. – 404 с.
Локшина О. Старша школа в країнах Європи: тенденції розвитку змісту та організації навчання / Олена Локшина / Старша школа зарубіжжя: організація та зміст освіти / за ред. О. І. Локшиної. – К. : СПД Богданова А. М., 2006. – С. 216–217.
Міністерство освіти і науки України. Методичні рекомендації щодо вивчення навчальної дисципліни «Основи здоров’я» у 5-х класах у 2005-2006 навчальному році. – К., 2005. – 144 с.
Cockerill A. Each one must shine. The educational legacy of V. A. Sykhomlinsky / Alan Cockerill. – Sydney : EJR Language Service PTY. LTD, 2009. – 230 p.
DfE (Department for Education). The Diploma
[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.education.gov.uk/schools/teachingandlearning/qualifications/diploma. – Назва з титул. екрану.
Personal Social Health Education and Economics (PSHE) Association [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.pshe-association.org.uk. – Назва з титул. екрану.
(QCA) Qualifications and Curriculum Authority. Cross-curriculum Dimensions: A Planning guide for schools. QCA. National Curriculum. – London : QCA, 2009. – 25 p.
(QCA) Qualifications and Curriculum Authority. Framework of personal learning and thinking skills. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/2011022317 5304/http://curriculum.qcda.gov.uk/uploads/PLTS_framework_tcm8-1811. – Назва з титул. екрану.
(QCA) Qualifications and Curriculum Authority. PSHE: Personal wellbeing. Programme of study (non-statutory) for key stage 3. An Extract from National Curriculum 2007. – London : QCA, 2007. – 10 p.
(QCA) Qualifications and Curriculum Authority. Secondery curriculum. Key stage 3 & key stage 4. Skills [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://curriculum.qcda.gov.uk/key-stages-3-and-4/skills/personal-learning-and-thinking-skills/index.aspx. – Назва з титул. екрану.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Оржеховська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.