Підготовка та організація діяльності головних суб’єктів управління школою в Нідерландах
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50187Keywords:
керівник школи, компетентність, професійна підго¬товка, автономія.Abstract
В статті розглянуто вимоги та проблеми професійної підготовки керівників шкіл у Нідерландах, а також організацію їхньої діяльності з метою виявлення позитивних рис та використання голландського досвіду в українських школах. Встановлено, що немає офіційних документів, в яких зазначаються вимоги для призначення на посаду директора школи. Педагогічна освіта не є обов’язковою для директора, який не проводить уроків у школі. Вимоги до особистості майбутнього керівника, рішення стосовно призначення на посаду, враховуючи резюме претендента, формує шкільна рада, яка має широкий рівень автономії та свободи в освіті завдяки процесам децентралізації в освітньому менеджменті. В статті зазначено, що важливими є компетентності директора-лідера, що формуються за виконання різних ролей та за різних обставин і умов. Виявлено три шляхи професійної підготовки директорів школи в Нідерландах.
В статье рассмотрены требования и проблемы профессиональной подготовки руководителей школ в Нидерландах, а также организацию их деятельности с целью выявления положительных черт и использования голландского опыта в украинских школах. Установлено, что нет официальных документов, в которых указываются требования для назначения на должность директора школы. Педагогическое образование не является обязательным для директора, который не проводит уроков в школе. Требования к личности будущего руководителя, решение о назначении на должность, учитывая резюме соискателя, формирует школьный совет, который имеет широкий уровень автономии и свободы в образовании благодаря процессам децентрализации в образовательном менеджменте. В статье указано, что важные компетентности директора-лидера, формируются за выполнение различных ролей и при разных обстоятельствах и условиях. Выявлено три пути профессиональной подготовки директоров школы в Нидерландах.
The article deals with the requirements for school heads professional training in the Netherlands and the organization of their work in order to define positive aspects and possibilities to use Dutch experience in Ukrainian schools. It is outlined that there are no official documents and requirements for becoming a school leader. The pedagogical education is not obligatory for the directors who don’t teach lessons. School board who decides on such matters as appointing and dismissal of the directors takes into consideration the applicants’ resume. Therefore, the future director requirements are established by the local school board which is due to high level of autonomy and freedom in education, decentralization processes in educational management. The article suggests that the competencies of the applicant are of high importance. The structure of the competencies is developed from competence roles (interpersonal, pedagogical, organizational and expert) and contexts (interaction with students, interaction with colleagues, interaction with community and self-development) and looks like as follows: interpersonal collaboration, pedagogical collaboration, organizational collaboration, collaboration with colleagues, collaboration with community, subject knowledge, reflexion and self-development. The article defines 3 ways of school directors professional training: 1) courses (MO); 2) school teachers updated professional training programme (niewe lerarenopleiding, NLO); 3) professional training university certificate (didactische aantekening). It is mentioned about the role of the State Educational Management Association (VVO), which offers short-term school directors professional training courses. The Association developes recommendations for Dutch school leaders’ professional training improvement. The complexity of school leaders functions diminishes owing to constant interaction, collaboration and agreement between educational management players and team leaders which allows to distribute effectively their duties and responsibilities. The experience of Dutch team leaders distribution and power delegation can be useful for Ukrainian school administration.
References
Dorenbosch T. How do school managers learn? / A survey throughout Europe Training of school management in 12 European countries // T. Dorenbosch, H. Janssen, H. van der Rinnie. – VVO Utrecht, 2001. – 73 p.
European Glossary on Education, Volume 4: Management, monitoring and support staff. – Brussels : Eurydice, 2002. – 218 p.
Eurydice. Eurybase. The Information Database on Education Systems in Europe. Organisation of education system in the Netherlands. 2008/2009. – Brussels : EACEA (Education Audiovisual and Culture Executive Agency), 2009. – 231 p.
Garrouste Ch. MPRA: Munich Personal RePEc Archive. 100 years of educational reforms in Europe: a contextual database [Electronic resource] / Christelle Garrouste // European Commission – University of Padova. – 2011. – Paper No. 31853. – URL : http://mpra.ub.uni-muenchen.de
Lackamp J. W. Competency-Based Education in the Netherlands on Various Education Levels / J. W. Lackamp // European Studies in Education Management : The Journal of the EFEA. – Vol. 1, N. 1. – Original Writing Ltd., Dublin, 2012. – P. 4–31.
Miniversion : The Dutch teacher competences and requirements [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.teacherqualitytoolbox.eu/
Thijs A. Common framework of teacher competence / A. Thijs, B. Leeuwen, M. Zandbergen // The Development of Education : National Report of the Netherlands. – The Hague : The Ministry of Education Culture and Science, 2008. – 35 p.
Ven B.: Netherlands, in: Wolfgang Hörner, Hans Döbert, Botho von Kopp, Wolfgang Mitter. The education systems in Europe // Bob van de Ven. – Dordrecht, 2007. – Р. 555–572.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Катерина Бойченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.