Гумбольдтівська модель університетської освіти
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50191Keywords:
Гумбольдтівська модель університетської освітиAbstract
Статтю присвячено аналізу концепції дослідницького університету видатного представника європейської культури кінця ХVІІІ – початку ХІХ століття Вільгельма фон Гумбольдта як системи філософсько-педагогічних та політичних поглядів ученого. Визначено головні принципи мислителя щодо внутрішньої та зовнішньої організації закладів освіти. Висвітлено зміст і наслідки реформаторської діяльності педагога у галузі освіти тогочасної Пруссії.
Статья посвящена анализу концепции исследовательского университета выдающегося представителя европейской культуры конца XVIII – начала XIX века Вильгельма фон Гумбольдта как системы философско-педагогических и политических взглядов ученого. Определены основные принципы мыслителя относительно внутренней и внешней организации учебных заведений. Освещены содержание и последствия реформаторской деятельности педагога в области образования тогдашней Пруссии.
This article analyzes the concept of the research university of an outstanding representative of European culture in the late 18th – early 19th century Wilhelm von Humboldt as a system of philosophical, pedagogical and political views of the scientist. The basic principles of the thinker regarding to internal and external organization of educational institutions have been defined. The content and consequences of the reform activity in the field of education in then Prussia have been discovered.
References
Андрієв А. «Національна модель» університетської освіти: проблеми виникнення та розвитку в Західній Європі та Російській імперії / Андрій Андрієв // Схід-Захід : історико-культурологічний збірник. – Вип. 7 : Спеціальне видання : Університети та нації в Російській імперії / за ред. В. Кравченка. – Харків ; Київ : Критика, 2005. – С. 75–107.
Гумбольдт В. фон. Мысли о конституционном государственном устройстве в связи с новой французской конституцией [Электронный ресурс] / Вильгельм фон Гумбольдт // Полис. – 1993. – № 5. – Режим доступа : http://polithelppolis.narod.ru/1993/1036748.htm.
Гумбольдт В. фон. О введении земельно-сословных конституций в прусских государствах [Электронный ресурс] / Вильгельм фон Гумбольдт // Полис. – 1993. – № 5. – Режим доступа : http://polithelppolis.narod.ru/1993/1036749.htm.
Гумбольдт В. фон. О внутренней и внешней организации высших научных заведений в Берлине [Электронный ресурс] // Вильгельм фон Гумбольдт / Неприкосновенный запас 2002. – № 2(22). – С. 5–10. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/nz/2002/22/gumb.html.
Зубрицька М. Філософський дискурс ідеї Університету: в складних лабіринтах пошуку істини / Марія Зубрицька // Ідея Університету : Антологія / упоряд.: М. Зубрнцька, Н. Бабалик, 3. Рибчинська ; відп. ред. М. Зубрицька. – Львів : Літопис, 2002. – С. 7–22.
Огородникова И. А. Идея университета – проект воплощения идеальной образовательной формы [Электронный ресурс] / Ирина Анатольевна Огородникова, Ангелина Геннадьевна Геринг // Вестник Омского университета. – 1997. – Вып. 4. – С. 77–80. – Режим доступа : http://www.omsu.omskreg.ru/vestnik/articles/y1997-i4/a077/article.html#begin.
Огурцов А. П. Образы образования. Западная философия образования. XX век / Александр Павлович Огурцов, В. В. Платонов. – СПб. : РХГИ, 2004. – 520 с.
Пелікан Я. Ідея Університету. Переосмислення / Ярослав Пеліка ; [пер. з англ.]. – К. : Дух і літера, 2009. – 394 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Анна Кришко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.