Моделі релігійної освіти молодших школярів у країнах Європейського Союзу
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50193Keywords:
релігійна освіта, початкова школа, принципи та підходи до релігійної освіти, конфесійна модель, неконфесійна модель.Abstract
У статті розглянуто принципи та підходи до організації релігійної освіти молодших школярів у державах-членах Європейського Союзу. Автор аналізує практику релігійної освіти на рівні МСКО 1 і характеризує основні моделі РО – конфесійну (або деномінаційну) та неконфесійну (або релігієзнавчу). Визначено спільні для країн ЄС риси та виклики в організації РО на початковому щаблі.
В статье рассматриваются принципы и подходы к организации религиозного образования младших школьников в государствах-членах Европейского Союза. Автор анализирует практику религиозного образования на уровне МСКО 1 и характеризует основные модели РО – конфессиональную (или деноминационную) и неконфессиональную (или религиоведческую). Определены общие для стран ЕС черты и проблемные моменты в организации РО на начальной ступени.
The article examines the principles and approaches to religious education of younger schoolchildren in the Member States of the European Union. The author analyzes the practice of religious education at ISCED level 1 and characterizes its main models: confessional (or denominational) and non-confessional. The difference between the two models is determined by their content, the system of teacher training, curriculum development and teaching provision for which either the state or religious associations are responsible.
The article identifies the common features and challenges in the organization of religious education at the primary stage, among which are the voluntariness of the students’ choice in this field, the possibility of studying religious culture of some particular denomination or non-religious ethics, the negotiation of RE content with representatives of religions, indicating the general trend of Europeanization.
The author comes to the conclusion that the practice of religious education in the Member States of the European Union is greatly dependent on complex specifics of each country. The implementation of existing models of RE is facing numerous challenges due to the recent changes in the social context of Europe.
Recognizing the need and usefulness of international consultations and cooperation in the field of RE, religious scholars and teachers point out such difficulties as language issue, the problem of cultural and language barriers, and differences in the existing educational systems.
The gradual transition from the confessional model of teaching school religion to the non-confessional one allows to acquaint students with a variety of world religions, strengthens the developmental function of RE, and focuses on Ecumenical and interreligious education for mutual understanding and respect for other religious traditions and worldview.
References
Жуковський В. Християнська етика – важливе стратегічне завдання української школи [Електронний ресурс] / Василь Жуковський. – Режим доступу : http://webcache.googleusercontent. com/search?q=cache:L-3e08Wflp4J:chercassy-rvo.at.ua/load/0-0-0-175-20+&cd=1&hl=uk&ct=clnk&gl=ua
Куик Э. Религиозное образование в школах Европы / Куик Э. и др. ; пер. з англ. – К. : Дух і Літера, 2013. – 416 с.
Понкин И. В. Преподавание знаний о религии в светской школе:европейский опыт правового регулирования / И. В. Понкин // Религиозная культура в светской школе : сборник материалов / отв. ред. и сост. Л. С. Гармаш и И. В. Понкин. – М. : Институт государственно-конфессиональных отношений иправа, 2007. – С. 6–38.
Решетніков Ю. Викладання предметів духовно-морального спрямування у державній школі : український та закордонний досвід [Електронний ресурс] / Юрій Решетніков // Демократичне врядування : електрон. наук. фах. вид. / Львів. регіонал. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. – Л.: [б. в.], 2012. Вип. 9. Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/DeVr_2012_9_6.pdf
Council of Europe. 2008. Recommendation CM/Rec (2008)12 of the Committee of Ministers to member states on the dimension of religions and non-religious convictions within intercultural education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1386911&Site=CM (accessed 25 January 2014)
Council of Europe. 1999. Recommendation 1396 (1999) of the Parliamentary Assembly : Religion and democracy [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.assembly.coe.int//Main.asp? link=http://www.assembly.coe.int/Documents/AdoptedText/ta99/erec1396.htm#1
EURYDICE (Network on Education Systems and Policies in Europe). Eurypedia. European Encyclopedia on National Education Systems 2013. Primary Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Primary_Education
Jackson R. Some European Developments in Religious Education [Електронний ресурс] / Robert Jackson. – Режим доступу : http://www.theewc.org/uploads/content/R%20Jackson%20-%20European% 20Developments.pdf
Pepin L. Teaching about religions in European school systems / Luce Pepin. – London : Alliance Publishing Trust, Network of European Foundations, 2009. – 92 p.
Primary Religious Education A New Approach: Conceptual Enquiry in Primary RE / Edited by Clive Erricker, Judith Lowndes, Elaine Bellchambers. – London : Routledge, 2011. – 224 p.
Religious diversity and intercultural education: A reference book for schools / Edited by John Keast. – Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2007. – 143 p.
Toledo Guiding Principles on Teaching About Religions and Beliefs in Public Schools : Prepared by the ODIHR Advisory Council of Experts on Freedom of Religion or Belief. – Warsaw : OSCE / ODIHR, 2007. – 129 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Ярова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.