Напрацювання ключових механізмів забезпечення якості загальної середньої освіти у Фінляндії (другa пол. ХХ ст.)

Authors

  • Людмила Волинець

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50200

Keywords:

Фінляндія, ключові механізми, забезпечення якості загальної середньої освіти.

Abstract

Статтю присвячено аналізу напрацювання ідей, політичних принципів, що у процесі реформування освіти Фінляндії упродовж другої половини ХХ ст., як ключових механізмів сучасної системи забезпечення якості загальної середньої освіти країни. Йдеться зокрема про такі ключові механізми як загальнонаціональне усвідомлення ролі освіти як вирішального чинника успішного соціального та економічного розвитку країни; увага до визначення і виконання цілей освіти; соціальна справедливість та рівні освітні можливостей; стійке політичне керівництво і стабільний розвиток системи освіти відповідно до визначених стратегічних цілей; якісна підготовка вчителя; збалансованість центрального й місцевого рівнів управління освітою; гнучкий підхід до стандартизації; партнерський характер стосунків усіх учасників освітнього процесу тощо.

Статья посвящена анализу наработки идей, политических принципов и т.п. в процессе реформирования образования в Финляндии во второй половине ХХ века, как ключевых механизмов современной системы обеспечения качества общего среднего образования страны. В часности, речь идеь о таких ключевых механизмах как общенациональное осознание роли образования как решающего фактора успешного социального и экономического развития страны; внимание к определению и выполнению целей образования; социальная справедливость и равные образовательные возможности; устойчивое политическое руководство и стабильное развитие системы образования в соответствии с определенными стратегическими целями; качественная подготовка учителей; сбалан­сированность центрального и местного уровней управления образованием; гибкий подход к стандартизации; партнерский характер отношений всех участников образовательного процесса и др.

The article is dedicated to the analysis of development of ideas, political principles, etc. in the process of Finnish education reformation during the second half of the 20th century. These ideas, principles, etc. are key mechanisms of modern system of ensuring secondary education quality in the country. In particular, the author pays attention to the fact that consistent political leadership and educational system development in accordance with defined strategic objectives was achieved due to two factors. First of all, this involves national awareness (beginning from the end of World War II) of the role of education as a key factor of successful social and economic development Secondly, this concerns the understanding of the vital need of educated and competent citizens, namely human capital. The understanding of the need of careful identification and implementation of core educational values and goals, as well as careful research, analysis, and review of national education elements by Finnish teachers and politicians, became important mechanisms of ensuring secondary education quality. The creation and support of social justice of secondary education system providing equal educational opportunities for all students enabled high level of citizens’ trust towards Finnish educational system.

Rethinking of knowledge concepts in the light of discoveries in pedagogics related sciences (cognitive psychology, constructivist theories, neuroscience, etc.); extremely responsible attitude to the selection and training of teaching staff; replacing burdensome reporting with teachers’ responsibility for what and how they teach; and scientific and research activities of school heads and teachers have also become key mechanisms of ensuring the quality of secondary education in Finland. Balance between the central and local levels of education governance allowed to realize a flexible approach to standardization, thus enabling creative implementation of National Curriculum locally. Participatory nature of the relationships between all educational process’ participants (teachers, students, parents, schools, and other public institutions) helped to transform competitiveness and accountability into joint public responsibility for improving Finnish schools.

References

100 соціальних інновацій з Фінляндії. Інтерв’ю подружжя Тайпале газеті «Український тиждень» 14.12.2011. – http://www.ut.net.ua/Society/36790

Aho. E. Policy development and reform principles of basic and secondary education in Finland since 1968 / Erkki Aho, Kari Pitkänen and Pasi Sahlberg. – Washington, DC : World Bank, 2006. – 159 р.

Hargreaves A., Shirley D. The fourth way: The inspiring future of educational change / Andy Hargreaves, Dennis Shirley, Thousand Oaks, CA: Corwin. (2009). – 143 p.

Lankinen T. Case Study / Finland / Timo Lankinen // Building Blocks for Education: Whole System Reform Toronto, September 2010. – 34 p. – URL : http://www.edu.gov.on.ca/bb4e/finland_ casestudy2010.pdf

Ministère l'éducation nationale,de l'enseignement supérieur et de la recherché. Rapport de Rémy Jost sur sa mission en Finlande en du 18 au 21 avril 2006. – 22 p.

Robert P. La formation des enseignants en Finlande / Paul Robert. – URL : http://www. pedagopsy.eu/formation_enseignants_finlande_robert.htm.

Robert P. L'éducation en Finlande: Les secrets de la réussite «Chaque élève est important» / Paul Robert. – 18 p. – URL : http://www.meirieu.com/ECHANGES/robertfinlande.pdf

Sahlberg, P. Educational change in Finland / Pasi Sahlberg ; A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan and D. Hopkins (Eds.) Second International Handbook of Educational Change. New York. – 2010. – P. 323-348.

Sahlberg, P. Education policies for raising student learning: The Finnish approach / Pasi Sahlberg // Journal of Education Policy, Vol. 22, No. 2, March 2007. – P. 147–171.

Sahlberg P. Ecole : les bonnes recettes de la Finlande – points forts du système éducatif finlandais / selon Pasi Sahlberg. – 31.10.2013. – URL : http://www.profencampagne.com/article-e ... 89906.html

Sahlberg, P. Paradoxes of improving education: The Finland experience / Pasi Sahlberg // Scottish Educational Review 43(1). 2011. – P. 3–23.

Sahlberg, P. Rethinking accountability for a knowledge society / Pasi Sahlberg // Journal of Educational Change. 11(1). – 2010. – P. 45–61/

Simola H. Quality assurance and evaluation (QAE) in Finnish compulsory schooling: a national model or just unintended effects of radical decentralisation? / Simola, Hannu; Rinne, Risto; Varjo, Janne; Pitkanen, Hannele; Kauko, Jaakko // Journal of Education Policy. – Publisher: Routledge, part of the Taylor & Francis Group. – Volume 24, Number 2. – March 2009. – P. 163–178.

Vitikka E. The finnish national core curriculum: structure and development / Erja Vitikka, Leena Krokfors, Elisa Hurmerinta // Miracle of Education. – 2012. – P. 83–96.

Published

2014-01-01

How to Cite

Волинець, Л. (2014). Напрацювання ключових механізмів забезпечення якості загальної середньої освіти у Фінляндії (другa пол. ХХ ст.). Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50200

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI