Детермінування та особливості розвитку неперервної педагогічної освіти на початку ХХІ ст. у сучасному освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50205Keywords:
неперервна педагогічна освіта, післядипломна освіта, знання, вміння та навички.Abstract
У статті досліджуються основні тенденції розвитку неперервної педагогічної освіти у світовому освітньому просторі на прикладі освітніх систем Великої Британії, Канади, Сполучених штатів Америки. Охарактеризовано питання детермінації даного поняття; з’ясовано зміст неперервної професійної освіти, а також визначено основні підходи, принципи і методи розвитку неперервної педагогічної освіти в сучасних освітніх системах.
В статье исследуются основные тенденции развития непрерывного педагогического образования в мировом образовательном пространстве на примере образовательных систем Великобритании, Канады, Соединенных Штатов Америки. Охарактеризованы вопросы детерминации данного понятия; раскрыто содержание непрерывного профессионального образования, а также определены основные подходы, принципы и методы развития непрерывного педагогического образования в современных образовательных системах.
The major purpose for the given research is to investigate the concept of the continuous pedagogical training. The constant renewal of the already mastered knowledge and skills is the key to the future success of humankind in the XXI c. Professional development of the personnel of the education sphere is especially important because the result of their work serves as the foundation for the creation of the strong education framework for the future generations. In these circumstances, the concept of the continuous pedagogical education is particularly important.
The article deals with the major tendencies of the continuous pedagogical training in the global educational domain on the basis of educational systems in Great Britain, Canada, and the USA. The given paper represents the thorough investigation of the educational system advancement on the example of the well-developed countries such as Great Britain, Canada, and the USA, which helps to enhance the efficiency of the continuous pedagogical training in Ukraine. The issue of the concept’s determination is discussed; the content of the continuous pedagogical training is analyzed; the basic approaches, principles, and methods of continuous pedagogical training in modern educational systems are investigated.
So, as our study shows, there are different approaches to the interpretation of the continuous teachers’ education concept based on the consideration of the education features of the country and the general trends in the international education area. The main goal of the continuous pedagogical education in the developed English-speaking countries is to provide conditions for the implementation of the continuous professional development of teachers aimed at providing professional, spiritual and physical development of the teacher who is directly considered to be the creator of the educational space in the XXI c., in which the ideological principles of teaching and cognitive activity are implemented.
References
Гаврилюк О. Підготовка майбутніх фахівців у американській та японській зарубіжних системах вищої професійної освіти / О. Гаврилюк // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – 2005. – Вип. 19, Ч. 1. – С. 234–240.
Олійник В. В. Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : [монографія] / Віктор Васильович Олійник. – К. : Міленіум, 2003. – 594 с.
Синенко С. І. Розвиток післядипломної педагогічної освіти в країнах Західної Європи (Англія, Франція, Німеччина) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С. І. Синенко. – К., 2002. – 21 с.
Dugger W. Advancing excellence in technological literacy / W. Dugger, Sh. Meade, L. Delaney, C. Nichols. – Phi Delta Kappa, Inc. 2003. – 316 p.
Evans L. What is teacher development and how is it achieved Ontological and processual models L. Evans // Issues in European Teacher Development : The European Conference on Educational Research : linking theory and practice, September 10–12, 2008. – Sweden : Gothenburg, 2008. – 11 p.
Fullan M. The new meaning of educational change / M. Fullan, S. Steigelbauer. – [2nded.]. – New York : Teachers College Press, 1991. – P. 326.
Greenland J. The in-service training of primary school teachers in English-speaking Africa : a report ; ed. J. Greenland. – London : Macmillan, 1983. – 324 p.
Johnson S. Teacher development and change in South Africa : a critique of the appropriateness of transfer of northern / western practice / S. Johnson, M. Monk, M. Hodges // Compare. – 2000. – № 30(2). – P. 179–192.
Lowry C. Transitions: becoming a college teacher / C. Lowry, W. Froese // 2001 Pan-Canadian Education Research Agenda Symposium [«Teacher Education»], (Quebec City, May 22–23, 2001) // Educator training: current trends and future directions. – Laval University, Quebec City, 2001. – 25 р.
The impact of collaborative CPD on classroom teaching and learning. How does collaborative continuing professional development (CPD) for teachers of the 5-16 age range affect teaching and learning? [Електронний ресурс] – Evidence for Policy and Practice Information and Co-ordinating Centre, 2003. – Режим доступу : http://eppi.ioe.ac.uk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Мукан, Олена Мукан, Катерина Істоміна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.