Детермінування та особливості розвитку неперервної педагогічної освіти на початку ХХІ ст. у сучасному освітньому просторі

Authors

  • Наталія Мукан Національний університет «Львівська політехника»,
  • Олена Мукан Національний університет «Львівська політехника»,
  • Катерина Істоміна Національний університет «Львівська політехника»,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50205

Keywords:

неперервна педагогічна освіта, післядипломна освіта, знання, вміння та навички.

Abstract

У статті досліджуються основні тенденції розвитку неперервної педагогічної освіти у світовому освітньому просторі на прикладі освітніх систем Великої Британії, Канади, Сполучених штатів Америки. Охарактеризовано питання детермінації даного поняття; з’ясовано зміст неперервної професійної освіти, а також визначено основні підходи, принципи і методи розвитку неперервної педагогічної освіти в сучасних освітніх системах.

В статье исследуются основные тенденции развития непрерывного педагогического образования в мировом образовательном пространстве на примере образовательных систем Великобритании, Канады, Соединенных Штатов Америки. Охарактеризованы вопросы детерминации данного понятия; раскрыто содержание непрерывного профессионального образования, а также определены основные подходы, принципы и методы развития непрерывного педагогического образования в современных образовательных системах.

The major purpose for the given research is to investigate the concept of the continuous pedagogical training. The constant renewal of the already mastered knowledge and skills is the key to the future success of humankind in the XXI c. Professional development of the personnel of the education sphere is especially important because the result of their work serves as the foundation for the creation of the strong education framework for the future generations. In these circumstances, the concept of the continuous pedagogical education is particularly important.

The article deals with the major tendencies of the continuous pedagogical training in the global educational domain on the basis of educational systems in Great Britain, Canada, and the USA. The given paper represents the thorough investigation of the educational system advancement on the example of the well-developed countries such as Great Britain, Canada, and the USA, which helps to enhance the efficiency of the continuous pedagogical training in Ukraine. The issue of the concept’s determination is discussed; the content of the continuous pedagogical training is analyzed; the basic approaches, principles, and methods of continuous pedagogical training in modern educational systems are investigated. 

So, as our study shows, there are different approaches to the interpretation of the continuous teachers’ education concept based on the consideration of the education features of the country and the general trends in the international education area. The main goal of the continuous pedagogical education in the developed English-speaking countries is to provide conditions for the implementation of the continuous professional development of teachers aimed at providing professional, spiritual and physical development of the teacher who is directly considered to be the creator of the educational space in the XXI c., in which the ideological principles of teaching and cognitive activity are implemented.

Author Biographies

Наталія Мукан, Національний університет «Львівська політехника»

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземних мов Національного університету «Львівська політехника»

Олена Мукан, Національний університет «Львівська політехника»

Кандидат економічних наук, доцент кафедри зовнішньоекономічної та митної діяльності Інституту економіки і менеджменту Національного університету «Львівська політехніка»

Катерина Істоміна, Національний університет «Львівська політехника»

Викладач кафедри іноземних мов Інституту гуманітарних і соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка»

References

Гаврилюк О. Підготовка майбутніх фахівців у американській та японській зарубіжних системах вищої професійної освіти / О. Гаврилюк // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – 2005. – Вип. 19, Ч. 1. – С. 234–240.

Олійник В. В. Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : [монографія] / Віктор Васильович Олійник. – К. : Міленіум, 2003. – 594 с.

Синенко С. І. Розвиток післядипломної педагогічної освіти в країнах Західної Європи (Англія, Франція, Німеччина) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С. І. Синенко. – К., 2002. – 21 с.

Dugger W. Advancing excellence in technological literacy / W. Dugger, Sh. Meade, L. Delaney, C. Nichols. – Phi Delta Kappa, Inc. 2003. – 316 p.

Evans L. What is teacher development and how is it achieved Ontological and processual models L. Evans // Issues in European Teacher Development : The European Conference on Educational Research : linking theory and practice, September 10–12, 2008. – Sweden : Gothenburg, 2008. – 11 p.

Fullan M. The new meaning of educational change / M. Fullan, S. Steigelbauer. – [2nded.]. – New York : Teachers College Press, 1991. – P. 326.

Greenland J. The in-service training of primary school teachers in English-speaking Africa : a report ; ed. J. Greenland. – London : Macmillan, 1983. – 324 p.

Johnson S. Teacher development and change in South Africa : a critique of the appropriateness of transfer of northern / western practice / S. Johnson, M. Monk, M. Hodges // Compare. – 2000. – № 30(2). – P. 179–192.

Lowry C. Transitions: becoming a college teacher / C. Lowry, W. Froese // 2001 Pan-Canadian Education Research Agenda Symposium [«Teacher Education»], (Quebec City, May 22–23, 2001) // Educator training: current trends and future directions. – Laval University, Quebec City, 2001. – 25 р.

The impact of collaborative CPD on classroom teaching and learning. How does collaborative continuing professional development (CPD) for teachers of the 5-16 age range affect teaching and learning? [Електронний ресурс] – Evidence for Policy and Practice Information and Co-ordinating Centre, 2003. – Режим доступу : http://eppi.ioe.ac.uk.

Published

2014-01-01

How to Cite

Мукан, Н., Мукан, О., & Істоміна, К. (2014). Детермінування та особливості розвитку неперервної педагогічної освіти на початку ХХІ ст. у сучасному освітньому просторі. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2014.50205

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL