Професіоналізація порівняльної педагогіки в Україні: здобутки і виклики у вимірі педагогічної компаративістики у зарубіжжі
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50350Keywords:
порівняльна педагогіка, Україна, педагогічна компара¬тивістика, методологія, професіоналізація.Abstract
У статті схарактеризовано ґенезу педагогічної компаративістики у зарубіжжі, прослідковано трансформацію її методологічних постулатів від лінійних запозичень у напрямі багатовимірного аналізу на основі системного, культурологічного, синергетичного та прогностичного підходів; підкреслено синхронізацію розвитку епістемологічної та інфраструктурної платформ педагогічної компаративістики, що засвідчує її професіоналізацію. Окреслено здобутки і виклики, що постають перед порівняльною педагогікою в Україні в процесі її становлення як окремої галузі педагогіки на тлі розвитку світової педагогічної компаративістики.
В статье охарактеризован генезис педагогической компаративистики за рубежом, прослежена трансформация ее методологических постулатов от линейных заимствований в направлении многомерного анализа на основе системного, культурологического, синергетического и прогностического подходов; подчеркнута синхронизация развития эпистемологической и инфраструктурной платформ педагогической компаративистики, что свидетельствует о ее профессионализации. Очерчены достижения и вызовы, которые стоят перед сравнительной педагогикой в Украине в процессе ее становления как отдельной отрасли педагогики на фоне развития мировой педагогической компаративистики.
The author analysis the genesis of pedagogical comparativistics abroad; traces the transformation of the comparative education methodological postulates from the linear borrowings towards a multidimensional analysis on the basis of the system, cultural, synergetic and prognostic approaches; underlines the synchronization of the development of the epistemological and infrastructure platforms of the comparative education, stressing its professionalization. In the article the professionalization is understood as the transformation of the comparative education into a separate area of pedagogical knowledge (with its subject, aim, tasks, methods and conceptual ideas) based on the infrastructural grounds (comprising professional associations, journals, and university courses). The author underlines the strong characteristics of the Ukrainian comparative education including the availability of several comparative education research centres; teaching of the «Comparative Education» course in a number of universities; publishing of the specialized journals, i.e. «Porivnyalno-Pedahohichni Studiyi» (The Comparative Education Studies, http://sce. udpu.org.ua) and «Porivnyalna Profesiyna Pedagogika (Comparative Professional Education, http://khnu.km.ua/angl/j/default.htm); conducting of the specialized events (by the research centres). The article contains a list of challenges (primarily methodological ones) facing the comparative education in Ukraine today. Among them are such open questions as the use of methods in the comparative education research; the format of comparison with the Ukrainian education; the format of a study result in order to be useful for the Ukrainian education; the selection of a topic for a research.
References
Бражник Е. И. Особенности методологии сравнительных педагогических исследований [Электронный ресурс] / Евгения Ивановна Бражник // Письма в Emissia.offline : эл. науч.-пед. журнал. – 2005. – Январь-июнь. – Режим доступа : http://www.emissia.org/offline/2005/975.htm.
Василюк А. Нариси з порівняльної педагогіки / А. Василюк, К. Корсак, Н. Яковець. – Ніжин : Ред.–видав. відділ НДПУ, 2002. – 119 с.
Лавриченко Н. Методологічні аспекти порівняльно-педагогічних досліджень / Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 2006. – № 2. – С. 17–23.
Локшина О. Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми / Олена Локшина // Порівняльно-пед. студії. – 2010. – № 3/4. – С. 6–15.
Локшина О. Тенденція як наукова категорія порівняльної педагогіки / Олена Локшина // Порівняльно-пед. студії. – 2011. – № 2. – С. 5–14.
Сбруєва А. А. Порівняльна педагогіка : навч. посіб. / А. А. Сбруєва. – Суми : СДПУ, 1999. – 300 с.
Цюра С. Особливості методології порівняльних досліджень / Світлана Цюра // Порівняльно-педагогічні студії. – 2013. – № 2–3. – С. 7–13.
Bereday G. Z. F. Comparative Method in Education / George Z. F. Bereday. – N.Y. : Holt, Rinehart and Winston, 1964. – 302 p.
Bray M. Comparative Education in the Era of Globalisation: Evolution, Missions and Roles / Mark Bray // Policy Futures in Education. – 2003. – Vol. 1, No. 2. – P. 209–224.
Comparative Education Research: Approaches and Methods. Ed. by Mark Bray, Bob Adamson and Mark Mason. – Hong Kong : Comparative Education Research Centre (CERC), Springer, 2007. – 444 p.
Epstein Erwin H. Crucial Benchmarks in the Professionalization of Comparative Education / Comparative Education at Universities World Wide. Third Expanded Edition. Charl Wolhunter, Nikolay Popov, Bruno Leutwyler, Klara Skubic Ermenc (Eds). With an introductory chapter by Erwin H. Epstein. – Sofia, Bulgaria : Bulgarian Comparative Education Society & Ljubljana University Press, 2012. – 416 p.
Kelly G. P. Debates and Trends in Comparative Education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany : State University of New York Press, 1992. – P. 13–22.
Mattheou D. The Changing Educational Context and the Quest for a New Paradigm in Comparative Education / Dimitris Mattheou // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 59–68.
Noah H. J. Toward A Science of Comparative Education / Harold J. Noah and Max A. Eckstein. – New York : Macmillan, 1969. – 209 p.
Rust V. D. Reflections on the Development of Comparative Education / Val D. Rust, Brian Johnstone, Carine Allaf // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 121–135.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Локшина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.