Професіоналізація порівняльної педагогіки в Україні: здобутки і виклики у вимірі педагогічної компаративістики у зарубіжжі

Authors

  • Олена Локшина Інститут педагогіки НАПН України,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50350

Keywords:

порівняльна педагогіка, Україна, педагогічна компара¬тивістика, методологія, професіоналізація.

Abstract

У статті схарактеризовано ґенезу педагогічної компаративістики у зарубіжжі, прослідковано трансформацію її методологічних постулатів від лінійних запозичень у напрямі багатовимірного аналізу на основі системного, культурологічного, синергетичного та прогностичного підходів; підкреслено синхронізацію розвитку епістемологічної та інфраструктурної платформ педагогічної компаративістики, що засвідчує її професіоналізацію. Окреслено здобутки і виклики, що постають перед порівняльною педагогікою в Україні в процесі її становлення як окремої галузі педагогіки на тлі розвитку світової педагогічної компаративістики.

В статье охарактеризован генезис педагогической компаративистики за рубежом, прослежена трансформация ее методологических постулатов от линейных заимствований в направлении многомерного анализа на основе системного, культурологического, синергети­ческого и прогностического подходов; подчеркнута синхронизация развития эписте­мологической и инфраструктурной платформ педагогической компаративистики, что свидетельствует о ее профессионализации. Очерчены достижения и вызовы, которые стоят перед сравнительной педагогикой в Украине в процессе ее становления как отдельной отрасли педагогики на фоне развития мировой педагогической компаративистики.

The author analysis the genesis of pedagogical comparativistics abroad; traces the transformation of the comparative education methodological postulates from the linear borrowings towards a multidimensional analysis on the basis of the system, cultural, synergetic and prognostic approaches; underlines the synchronization of the development of the epistemological and infrastructure platforms of the comparative education, stressing its professionalization. In the article the professionalization is understood as the transformation of the comparative education into a separate area of pedagogical knowledge (with its subject, aim, tasks, methods and conceptual ideas) based on the infrastructural grounds (comprising professional associations, journals, and university courses). The author underlines the strong characteristics of the Ukrainian comparative education including the availability of several comparative education research centres; teaching of the «Comparative Education» course in a number of universities; publishing of the specialized journals, i.e. «Porivnyalno-Pedahohichni Studiyi» (The Comparative Education Studies, http://sce. udpu.org.ua) and «Porivnyalna Profesiyna Pedagogika (Comparative Professional Education, http://khnu.km.ua/angl/j/default.htm); conducting of the specialized events (by the research centres). The article contains a list of challenges (primarily methodological ones) facing the comparative education in Ukraine today. Among them are such open questions as the use of methods in the comparative education research; the format of comparison with the Ukrainian education; the format of a study result in order to be useful for the Ukrainian education; the selection of a topic for a research.

Author Biography

Олена Локшина, Інститут педагогіки НАПН України

доктор педагогічних наук, професор, старший науковий співробітник, завідувач Лабораторії порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України

References

Бражник Е. И. Особенности методологии сравнительных педагогических исследований [Электронный ресурс] / Евгения Ивановна Бражник // Письма в Emissia.offline : эл. науч.-пед. журнал. – 2005. – Январь-июнь. – Режим доступа : http://www.emissia.org/offline/2005/975.htm.

Василюк А. Нариси з порівняльної педагогіки / А. Василюк, К. Корсак, Н. Яковець. – Ніжин : Ред.–видав. відділ НДПУ, 2002. – 119 с.

Лавриченко Н. Методологічні аспекти порівняльно-педагогічних досліджень / Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 2006. – № 2. – С. 17–23.

Локшина О. Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми / Олена Локшина // Порівняльно-пед. студії. – 2010. – № 3/4. – С. 6–15.

Локшина О. Тенденція як наукова категорія порівняльної педагогіки / Олена Локшина // Порівняльно-пед. студії. – 2011. – № 2. – С. 5–14.

Сбруєва А. А. Порівняльна педагогіка : навч. посіб. / А. А. Сбруєва. – Суми : СДПУ, 1999. – 300 с.

Цюра С. Особливості методології порівняльних досліджень / Світлана Цюра // Порівняльно-педагогічні студії. – 2013. – № 2–3. – С. 7–13.

Bereday G. Z. F. Comparative Method in Education / George Z. F. Bereday. – N.Y. : Holt, Rinehart and Winston, 1964. – 302 p.

Bray M. Comparative Education in the Era of Globalisation: Evolution, Missions and Roles / Mark Bray // Policy Futures in Education. – 2003. – Vol. 1, No. 2. – P. 209–224.

Comparative Education Research: Approaches and Methods. Ed. by Mark Bray, Bob Adamson and Mark Mason. – Hong Kong : Comparative Education Research Centre (CERC), Springer, 2007. – 444 p.

Epstein Erwin H. Crucial Benchmarks in the Professionalization of Comparative Education / Comparative Education at Universities World Wide. Third Expanded Edition. Charl Wolhunter, Nikolay Popov, Bruno Leutwyler, Klara Skubic Ermenc (Eds). With an introductory chapter by Erwin H. Epstein. – Sofia, Bulgaria : Bulgarian Comparative Education Society & Ljubljana University Press, 2012. – 416 p.

Kelly G. P. Debates and Trends in Comparative Education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany : State University of New York Press, 1992. – P. 13–22.

Mattheou D. The Changing Educational Context and the Quest for a New Paradigm in Comparative Education / Dimitris Mattheou // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 59–68.

Noah H. J. Toward A Science of Comparative Education / Harold J. Noah and Max A. Eckstein. – New York : Macmillan, 1969. – 209 p.

Rust V. D. Reflections on the Development of Comparative Education / Val D. Rust, Brian Johnstone, Carine Allaf // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 121–135.

Published

2014-07-01

How to Cite

Локшина, О. (2014). Професіоналізація порівняльної педагогіки в Україні: здобутки і виклики у вимірі педагогічної компаративістики у зарубіжжі. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50350

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN