Теоретичні засади розвитку двомовного навчання в мультикультурному середовищі США

Authors

  • Наталія Зайцева Інститут педагогіки НАПН України,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50357

Keywords:

білінгвальне (двомовне) навчання, мультикультурна освіта, багатомовне навчання, теоретичні засади.

Abstract

У статті розглядаються теоретичні засади розвитку двомовного навчання у США. Розкривається сутність поняття «двомовне навчання» та інших суміжних понять, які стосуються сфери двомовності. Автор знайомить з провідними ідеалами американської філософії освіти, які стосуються двомовного навчання, тенденціями та основоположними принципами розвитку двомовного навчання у США.

Автор акцентує увагу на тому, що двомовне навчання у США є досить розвиненим. Вивченням двомовного навчання у Сполучених Штатах займалося багато зарубіжних науковців. Найавторитетнішими з них є: К. Бейкер, C. Пріс-Джонс, О. Гарсія, Дж. Каммінс та інші. В основу двомовного навчання покладено теорію конструктивізму, яка базується на вивченні досвіду природного засвоєння другої мови. На основі досліджень її автори: Дж. Каммінс, С. Крашен, Т. Скутнаб-Кангас зробили висновок, що основним принципом вивчення другої мови є принцип використання навичок, здобутих при вивченні першої (рідної) мови, які слугують основою для засвоєння другої.

Автор підкреслює, що провідні ідеали, основоположні принципи, форми та методи, організація та зміст двомовного навчання США є актуальними та ефективними на даному етапі розвитку суспільства, яке прагне до міжкультурного спілкування, бо тенденціями розвитку двомовного навчання у США є дотримання у навчанні принципу демократичності, рівності, солідарності, свободи вибору, мультикультурності, ступеневості та неперервності навчання, диверсифікації структур і форм, гуманізації освіти, дотримання міжпредметних зв’язків тощо. Автор запевняє, що протягом останніх десятиріч практикування двомовного навчання у США країна придбала неабиякий досвід і є гарним прикладом для наслідування для інших мультикультурних держав, зокрема України.

В статье рассматриваются теоретические основы развития двуязычного обучения в США. Раскрывается сущность понятия «двуязычное обучение» и других смежных понятий, касающихся сферы двуязычия. Автор знакомит с ведущими идеалами американской философии образования, касающиеся двуязычного обучения, тенденциями и основопо­лагающими принципами развития двуязычного обучения в США. Автор акцентирует внимание на том, что двуязычное обучение в США есть достаточно развитым. Изучением двуязычного обучения в Соединенных Штатах занимались многие зарубежные ученые. Авторитетными из них являются: К. Бейкер, C. Прис-Джонс, А. Гарсия, Дж. Камминс и другие. В основу двуязычного обучения положена теория конструктивизма, которая базируется на изучении опыта природного усвоения второго языка. На основе исследований ее авторы: Дж. Камминс, С. Крашен, Т. Скутнаб-Кангас сделали вывод, что основным принципом изучения второго языка является принцип использования навыков, полученных при изучении первого (родного) языка, которые служат основой для усвоения второго. Автор подчеркивает, что ведущие идеалы, основополагающие принципы, формы и методы, организация и содержание двуязычного обучения США актуальны и эффективны на данном этапе развития общества, которое стремится к межкультурному общению. Потому тенденциями развития двуязычного обучения в США является соблюдение в обучении принципа демократичности, равенства, солидарности, свободы выбора, мультикуль­турности, ступенчатости и непрерывности обучения, диверсификации структур и форм, гуманизации образования, соблюдения межпредметных связей и т.д. Автор уверен, что в течение последних десятилетий практики двуязычного обучения в США страна приобрела большой опыт и является хорошим примером для подражания для других мульти­культурных государств, в частности Украины.

The article deals with the theoretical foundations of bilingual education in the United States. The essence of the concept «bilingual education» and other concepts that relate to the bilingualism are elucidated. The author introduces the major ideals of the American philosophy of education related to bilingual education, trends and the fundamental principles of bilingual education in the United States.

The author focuses on the fact that bilingual education in the United States is well advanced. Many foreign scientists studied bilingual education in the United States. Most reputable ones are: K. Baker, C. Priest-Jones, A. Garcia, J. Cummins and others. The basis of bilingual education includes constructivism theory, which is based on the experience of natural mastering a second language. On the base of the researches the authors of the theory, J. Cummins, S. Krashen, T. Skutnab-Kangas, concluded that the basic principle of learning a second language is the principle of using the skills gained in the study of the first (native) language, which serve as a basis for learning the second language.

The author stresses that key ideals, underlying principles, forms and methods of organization and content of the United States bilingual education are relevant and effective at this stage of social development. Nowadays society seeks to intercultural communication because trends of the bilingual education development in the United States are being in compliance with the principle of democratic education, equality, solidarity, freedom of choice, multiculturalism, the continuity of the level of education, and diversification of forms, humanizing of education, following interdisciplinary connections and so on. The author says that in recent decades the practice of bilingual education in the United States was highly developed and the country has gained a great bilingual experience and can be a good model for other multicultural countries, including Ukraine.

Author Biography

Наталія Зайцева, Інститут педагогіки НАПН України

аспірант, Інститут педагогіки НАПН України

References

Палій М. В. Мовна підготовка студентів вищих навчальних закладів США та Західної Європи / М. В. Палій, А. М. Петрук, Д. В. Мікуленко // Гуманізм та освіта. – [Вінниця] : Вид-во ВНТУ «УНІВЕРСУМ-Вінниця», 2006. – С. 319–320.

Першукова О. О. Погляди зарубіжних учених на двомовну та багатомовну освіту школярів у країнах Європи / О. О. Першукова // Шлях освіти. – 2012. – № 2. – С. 23–27.

Старша школа зарубіжжя: організація та зміст освіти / за ред. О. І. Локшиної. – К. : СПД Богданова А. М., 2006. – 232 с.

Чередниченко О. Мова і культура у контексті глобалізації [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ualogos.kiev.ua/fulltext.htm

Baker, C., Prys-Johnes, S. Encyclopedia of Bilingualism and Bilingual education. Multilingual Matters Limited, Clevedon, GBR, 1998. – 761 p.

Cummings, J. Language education. World Year book of education 2003. Edited by Jill Bourne and Euan Reid, Tailor & Francis e-Library, 2005. – 320 p.

Ferguson, Houghton & Wells, 1977. Aims of Bilingual Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www2.uni-wuppertal.de/FB4/anglistik/multhaup/bilingual_teaching_canada_usa/html/ aims.html

Garcia, Ofelia. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. – Oxford : Blackwell, 2009. – 496 p.

Mitchell, Bruce M. (Editor). Encyclopedia of Multicultural Education. – W., 1999. – 296 p.

Poplin, Mary S. Making our Whole-Language Bilingual Classrooms also Liberatory // Tinajero, Josefina V. (Editor). The Power of Two Languages. N. W.: Macmillan/McGraw-Hill School Publishing Company, 1999. – Pp. 58–67.

Published

2014-07-01

How to Cite

Зайцева, Н. (2014). Теоретичні засади розвитку двомовного навчання в мультикультурному середовищі США. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50357

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA