Шкільний спорт у середніх та старших школах США (маштаби та чинники залучення)

Authors

  • Ірина Турчик Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50365

Keywords:

шкільний спорт, США, здоров’я, чинники залучення, середня школа, старша школа.

Abstract

У статті встановлені фактори, що впливають на залучення дітей до систематичної рухової активності, а саме до занять шкільним спортом у США. Підтверджено, що систематична рухова активність молоді США визначається американськими спеціалістами, як важлива складова суспільної охорони здоров’я і її збільшення є важливим завданням освітньої політики США. Виявлено, що рівень участі школярів у заняттях шкільним спортом залежить від статі, соціо-економічного статусу школи й наявної кількості спортивних споруд.

В статье установлены факторы, влияющие на привлечение детей к система­тической двигательной активности, а именно к занятиям школьным спортом в США. Подтверждено, что систематическая двигательная активность молодежи США опреде­ляется американскими специалистами, как важная составляющая общественного здравоохранения и ее увеличение является важной задачей образовательной политики США. Выявлено, что уровень участия школьников в занятиях школьным спортом зависит от пола, социоэкономического статуса школы и имеющегося количества спортивных сооружений.

In the article there are established factors, which influence children’s involvement in systematic physical activity, namely in doing sports at school in the USA. Source database of the research includes legislation acts and regulations, government enactments and governmental prescriptions concerning education, health, physical education and sport in educational institutions of the USA. It is confirmed that systematic physical activity of youth in the USA is defined by American experts as an important part of public health care and its increase is an important task of educational policy of the USA. It is revealed that the level of participation of students in PE lessons depends on gender, socioeconomic status of a school and the number of sports facilities. American government is stated to provide targeted assistance in order to secure equal participation of all students in school sport, regardless of their income. In addition, schools can enter into special agreements with municipalities, which refers common maintenance of school sports facilities.

Author Biography

Ірина Турчик, Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка, Україна

доцент кафедри теорії та методики фізичного виховання, Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка, Україна

References

Концепція Загальнодержавної цільової соціальної програми «Здорова нація» на 2009–2013 роки. Кабінет міністрів України (2008) Розпорядження від 21 травня 2008 р. № 731-р. Режим доступу: www. portal.rada.gov.ua

Кузин В. В. Cпортивный менеджмент и практика развития спорта: выводы и предложения зарубежных специалистов / В. Кузин // Теория и практика физической культуры. – 1996. – № 2. – С. 58–60.

Національна доктрина розвитку освіти у ХХI ст. (2002) Указ 17 квітня 2002 р. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Colabianchi N., Johnston L., O’Malley P. Sports Participation in Secondary Schools: Resources Available and Inequalities in participation – A BTG Research Brief. Ann Arbor, MI: Bridging the Gap Program, Survey Research Center, Institute for Social Research, University of Michigan, 2012.

Council on Sports Medicine and Fitness and Council on School Health. Active healthy living: Prevention of childhood obesity through increased physical activity, 2006; 117(5): 1834–1842.

Centers for Disease Control and Prevention. Youth Risk Behaviour Surveillance – United States, 2009. MMWR 2010; 59 (SS-5): 1–142.

Health Behavior School aged Children (HBSC) (2010). – Режим доступу : http://www.uisr.org.ua/img/ upload/files/HBSC/Buklets/buklet%2007.pdf

Institute of Medicine Committee on Prevention of Obesity in Children and Youth. Preventing childhood obesity: Health in the balance. Washington, DC: The National Academies Press; 2005.

Leek D., Carlson J., Cain K. Physical activity during youth sports practices. Arch Pediatr Adolesc Med. 2011; 165(4): 294–299.

National Federation of State High School Associations (2011). NFHS High School Athletics Participation Survey, 1971–2011. Indianapolis, IN: National Federation of State High School Associations.

National Association for Sport and Physical Education. Co-curricular physical activity and Sport programs for middle school students [position paper].Reston, VA: National Association for sport and Physical Education, 2002.

National Association for Sport and Physical Education. Guidelines for after-school physical activity and intramural programs. Reston, VA: National Association for Sport and Physical Education; 2001.

O’Malley P., Johnston L., Delva J. School physical activity environment related to student obesity and activity: A national study of schools and students. Adolesc Health. 2009; 45: S.71–81.

Pate R. O’Neill J. Youth sports programs: Contribution to physical activity. Arch Pediatr Adolesc Med. 2011; 165(4): 369–370.

Sallis J. Age-related decline in physical activity: A synthesis of human and animal studies. Med Sci Sports Exerc.

Strong W., Malina R., Blimkie C. Evidence based physical activity for school – age youth. J Pediatr. 2005; 146(6): 732–737.

Troiano R., Berrigan D., Dodd K. Masse L. Tilert T.,

McDowell M. Physical activity in the United States measured by accelerometer. Med Sci Sports Exerc. 2008 Jan; 40 (1): 181–8.

U.S. Departament of Health and Human Services. 2008 Physical Activity Guidelines for Americans. Washington, DC: US: Department of Health and Human Services; 2008.

U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Education. Promoting better health for young people through physical activity and sports. Washington, DC: 12. U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Departament of Education: 2000.

U.S. Government Accountability Office. K-12 education: School-based physical education and sports program (GAO-12-350, Report to Congressional Requesters). Washington, DC: U.S. Government Accountability Office, 2012.

World Health Organization. Sports and Children: Consensus statement on organized sports for children. Bull World Health Organ. 1988; 76:445–447.

Published

2014-07-01

How to Cite

Турчик, І. (2014). Шкільний спорт у середніх та старших школах США (маштаби та чинники залучення). Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50365

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA