Міжнародний досвід підвищення мотивації у процесі навчання студентів іноземних мов

Authors

  • Надія Шеверун Національний транспортний університет, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50412

Keywords:

мотивація навчальної діяльності, стратегії мотивації, типологія мотивів, навчання іноземних мов.

Abstract

Статтю присвячено висвітленню ролі мотивації у процесі навчання студентів іноземних мов, а саме: загальним принципам, індивідуальним особистісним якостям студента та чинникам, пов’язаним із ситуацією навчання. Доведено, що роль мотивації в засвоєнні іноземної мови вже протягом багатьох років знаходиться в центрі зацікавленості теоретиків і дослідників, про що свідчать численні теоретичні моделі, емпіричні дослідження та дидактичні пропозиції. Розкрито типологію найважливіших мотивів вивчення мови у формі опозиційних пар, представлену польським науковцем. Схарактеризовано модель розподілу процесу мотивації; виокрем­лено основні чинники, які випливають на рівень мотивації; виявлено головні стратегії мотивації відносно різних факторів.

Статья посвящена освещению роли мотивации в процессе обучения студентов иностранным языкам, а именно: общие принципы, индивидуальные личностные качества студента и факторы, связанные с ситуацией обучения. Доказано, что роль мотивации в усвоении иностранного языка уже в течение многих лет находится в центре заинтересованности теоретиков и исследователей, о чем свидетельствуют многочисленные теоретические модели, эмпирические исследования и дидактические предложения. Раскрыта типология важнейших мотивов изучения языка в форме оппозиционных пар, представленную польским ученым. Схарактеризовано модель распределения процесса мотивации; выделены основные факторы, которые влияют на уровень мотивации; выявлены главные стратегии мотивации относительно разных факторов.

The article is sanctified to show the role of motivation in the process of students’ foreign languages studies. Basic factors that swim out on the level of motivation are distinguished, namely: general principles, student’s individual personality qualities and factors related to the situation of studies. It is proved that the role of motivation in foreign language’s mastering is in the centre of the personal interest of theorists and researchers for many years, what is testified by numerous theoretical models, empiric researches and didactics suggestions.

The typology of major reasons of language study is exposed in form of opposition pairs, presented by the Polish scientist. The model of motivation process distribution, offered by British researchers, the object of which is to show dynamic character of this factor, concentrated on its stages of development from the moment of aims determination, through implementation of actions that serve their realization to their evaluation is characterised. The importance of these three stages which is played by different reasons is proved, where several factors are undertaken to attention when we consider what aim we want to realize; other are applied in the process of job processing and some other are used when the moment of evaluation comes. It is grounded, that in case of choice motivation, a large value the following elements will have: properties of certain goal (closeness, specification and others like that); benefits from the process of studies and its positive end-point; position in relation to a certain foreign language and its users; a faith in possibility of aim gaining and ability to help to themselves in this issue; the persuasion of those, who studies and their application of corresponding strategies, and also support receiving from the side of wider public.

Main strategies of motivation are educed in relation to different factors, namely: forming of basic terms, generation of initial motivation, support of motivation, assistance to the positive evaluation of actions that are used. It is marked that the level of students’ motivation depends both on frequency of strategies application and their deployment, on quality of actions that will be realized, and their best adaptation to the group specific.

Author Biography

Надія Шеверун, Національний транспортний університет, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземної філології та перекладу, Національний транспортний університет, Україна

References

Brown D. Principles of Language Learning and Teaching. White Plains / Douglas H. Brown. – NY : Pearson Education, 2010. – 280 p.

Corno L. The best-laid plans: Modern conceptions of volition and educational research / Lyn Corno // Educational Researcher. – 2013. – № 33. – P. 659–663.

Dörnyei Z. Motivation in action: Towards a process-oriented conceptualization of student motivation / Zoltán Dörnyei // British Journal of Educational Psychology. – 2010. – № 70. – P. 519–538.

Dörnyei Z. Motivation in second and foreign language learning / Zoltán Dörnyei // Language Teaching. – 2008. – № 78. – P. 117–135.

Dörnyei Z. Motivational Strategies in the Language Classroom / Zoltán Dörnyei. – Cambridge : Cambridge University Press, 2011. – 96 р.

Dörnyei Z. Teaching and Researching Motivation / Zoltán Dörnyei. – Harlow : Pearson Education, 2010. – 80 р.

Dörnyei Z. The motivational basis of language learning tasks / Zoltán Dörnyei // Language Learning and Language Teaching. – 2012. – № 2. – P. 137–158.

Dörnyei Z. The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition / Zoltán Dörnyei. – Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, – 2005. – 140 р.

Dörnyei Z., István O. Motivation in action: A process model of L2 motivation / Zoltán Dörnyei, Otto István // Working Papers in Applied Linguistics. – 2008. – № 4. – P. 43–69.

Kleppin K. Motivation. Nur ein Myths? / Karin Kleppin // Deutsch als Fremdsprache. – 2011. – № 38(4). – S. 219–225.

Kleppin K. Motivation. Nur ein Myths? / Karin Kleppin // Deutsch als Fremdsprache. – 2012. – № 39(2). – S. 26–30.

Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych / Hanna Komorowska. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2007. – 204 s.

Pfeiffer W. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki / Waldemar Pfeiffer. – Poznań : Wagros, 2008. – 239 s.

Solmecke G. Motivation und Motivieren im Fremdsprachenunterricht / Gerd Solmecke. – Paderborn : Schöningh, 2003. – 56 s.

Storch G. Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Überlegungen / Günther Storch. – München : Wilhelm Fink, 1990. – 470 s.

Szałek M. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? / Marek Szałek. – Poznań : Wagros, 2004. – 137 s.

Wentzel K. Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at university / Kathryn Wentzel // Journal of Educational Psychology. – 2009. – № 91. – P. 76–97.

Published

2014-07-01

How to Cite

Шеверун, Н. (2014). Міжнародний досвід підвищення мотивації у процесі навчання студентів іноземних мов. Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50412

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA